چه دارو و خوراکی هایی را جایگزین رانیتیدین کنیم؟

به گزارش کی آنلاین، باشگاه خبرنگاران/ داروی رانیتیدین، با نام تجاری زانتاک، برای کاهش ترشح اسید معده، جلوگیری از زخم آن و درمان بیماری رفلاکس استفاده می گردد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام نموده است همه اشکال دارویی رانیتیدین به دلیل احتمال آلودگی به ماده سرطان زای NDMA باید از بازار جمع گردد.

چه دارو و خوراکی هایی را جایگزین رانیتیدین کنیم؟

طبق اعلام سازمان غذا و دارو آمریکا در حال حاضر میزان آلودگی در بسیاری از فرآورده های رانیتیدین ممکن است پایین باشد، ولی باتوجه به این که تعیین نیست این داروها تا چه وقت ممکن است نگهداری گردد، تصمیم گرفته شد همه انواع آن جمع آوری گردد.

به دنبال این ریکال دارویی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو طی نامه ای به مدیران عامل شرکت های فراوری نماینده داروی رانیتیدین دستور توقف فراوری و توزیع قرص و آمپول رانیتیدین را از 19 فروردین ماه 1399، صادر کرد.

مهرعلیان بیان کرد که با توجه به آنالیز های انجام شده و اطلاعیه اخیر مراجع علمی نظیر FDA ایالات متحده آمریکا و TGA استرالیا در مورد ایجاد ناخالصی نیتروزآمین از نوع NDMA در فرآورده های دارویی رانیتیدین، ضروری است فراوری تمام محصولات رانیتیدین از اشکال دارویی قرص و آمپول تزریقی از تاریخ صدور این نامه به طور کامل متوقف و از توزیع محصولات فراوری شده موجود در کارخانه به شرکت های پخش خودداری گردد.

جایگزین های دارویی رانیتیدین

هیچ یک از انواع رانیتیدین موجود در بازار بی خطر نیست و به همه بیماران توصیه می گردد از مصرف این دارو به هر شکل اکیدا خودداری نمایند.

در این شرایط بیمارانی که مبتلا به رفلاکس و ترشح اسید معده هستند باید از جایگزین های دارویی رانیتیدین که طبق گفته FDA خطری از نظر NDMA ندارند، استفاده نمایند.

فاموتیدین (پپسید) ، سایمتیدین (تاگامت) ، اسومپرازول (Nexium) ، لانسوپرازول (Prevacid) یا امپرازول (Prilosec) جایگیزین های دارویی رانیتیدین هستند.

پیشگیری از سوزش معده بدون مصرف دارو

وعده های غذایی تان را کوچکتر کنید تا کمتر گرفتار ترشح اسید معده زیاد و رفلاکس شوید.

تا دو ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشید تا دچار رفلاکس و عوارض ترشح زیاد معده نشوید.

اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را کم کنید؛ چرا که این کار در بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما موثر است.

هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید تا اسید معده به مری برنگردد و دچار رفلاکس در خواب و بدخوابی نشوید.

لباس های تنگ و چسبان نپوشید؛ چرا که هر گونه فشار زیاد به معده می تواند اسید آن را به داخل مری بازگرداند و دچار رفلاکس شوید.

از مصرف غذاهایی تند و پرادویه، سیر و پیاز خام، لیمو و پرتقال، غذاهای چرب و سرخ نموده و گوجه فرنگی وسس آن پرهیز کنید؛ زیرا این غذاها سوزش معده را تشدید می نمایند.

از مصرف موادغذایی و نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار، شکلات، قهوه و نوشیدنی های کافئین دار تا حد امکان پرهیز کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 961

به "چه دارو و خوراکی هایی را جایگزین رانیتیدین کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه دارو و خوراکی هایی را جایگزین رانیتیدین کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید