چرا خوابیدن جلوی تلویزیون ما را خسته می نماید؟

به گزارش کی آنلاین، صداهای ناآشنا در یک محیط نو می توانند فعالیت مغز را افزایش دهند و خوابیدن را سخت سازند.

چرا خوابیدن جلوی تلویزیون ما را خسته می نماید؟

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، پژوهش نوی که در دانشگاه زالتسبورگ(University of Salzburg) اتریش اجرا شده است، نشان می دهد که اگر مغز هنگام خواب صداهای ناآشنا را به جای صداهای آشنا بشنود، فعال تر می گردد. یافته های این پژوهش نشان می دهند که ما می توانیم اطلاعات مربوط به محیط خود را حتی در عمق خواب نیز پردازش کنیم.

مانوئل شابوس(Manuel Schabus)، پژوهشگر دانشگاه زالتسبورگ و همکارانش، 17 شخص را که میانگین سنی آنها 23 سال بود، طی دو شب در آزمایشگاه خواب مورد آنالیز قرار دادند. فعالیت مغز این افراد با استفاده از نوار مغزی ردیابی شد. شابوس گفت: نخستین شب آزمایش برای این بود که شرکت نمایندگان با محیط نو، احساس راحتی داشته باشند.

در شب دوم، هنگامی که شرکت نمایندگان در خواب بودند، صدای ضبط شده ای از یک سخنرانی پخش شد. صدا یا برای شخص خوابیده، ناآشنا بود یا به یک شخص آشنا مانند پدر، مادر یا همسر تعلق داشت. در هر دو صورت، صدا بارها و بارها سه نام را بر زبان می آورد که دو نام تصادفی اما معمولی و بعلاوه نام فرد خوابیده را در بر داشت. صداهای ضبط شده برای چهار دوره 90 دقیقه ای هنگام شب پخش شد. بین هر صدای ضبط شده، 30 دقیقه فاصله وجود داشت تا شرکت نمایندگان راحت تر بخوابند.

بلندی صدا به مقدار ای بود که شرکت نمایندگان را از خواب بیدار نکند. شابوس ادامه داد: ما سطوح صدا را به صورت جداگانه تنظیم کردیم.

پژوهشگران دریافتند که صداهای ناآشنا همانند صدای تلویزیون نسبت به صداهای آشنا، فعالیت مغزی بیشتری را در افراد خوابیده ایجاد می نمایند. آنها به طور ویژه، متوجه افزایش تعداد امواج مغزی موسوم به مجموعه های K یا(K-complexes) در زمانی که شرکت نمایندگان صداهای ناآشنا را می شنیدند، شدند.

شابوس گفت: مجموعه های K جالب هستند زیرا واکنش فوری نسبت به یک اختلال را نشان می دهند. این واکنش به دو بخش تقسیم می گردد. نخست، مغز اطلاعات را پردازش می نماید و سپس به مهار اطلاعات می پردازد تا فرد خوابیده را بیدار نکند.

اگر فعالیت مغزی شرکت نمایندگان نشان می داد که آنها در آستانه بیدار شدن هستند، پژوهشگران صدای ضبط شده را کاهش می دادند تا شرکت نمایندگان در خواب بمانند.

شابوس ادامه داد: این از نظر تکاملی منطقی است که چرا صداهای ناآشنا، فعالیت مغزی قوی تری را در مقایسه با صداهای آشنا ایجاد می نمایند. صدای ناآشنا نباید هنگام شب با شما صحبت کند و به همین علت این کار، زنگ هشدار را به صدا در می آورد.

وی اضافه کرد: این یافته ها ممکن است بخشی از علتی مبنی بر مشکل بودن خواب در محیط های نوی مانند اتاق های هتل باشند.

جولی داربیشایر(Julie Darbyshire)، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد(University of Oxford) گفت: این پژوهش نشان می دهد که صداهای ناآشنا بیشتر از صداهای آشنا می توانند افراد خوابیده را آزار دهند. ما این اثرات را زمانی می بینیم که بیماران به سختی می توانند در بیمارستان بخوابند. این موضوع تا حدودی به این علت است که تقریبا هیچ چیز در محیط بیمارستان آشنا نیست. علاوه بر صداهای ناآشنا، بیماران با تجهیزات ناآشنا و غیرقابل پیش بینی بیمارستان احاطه می شوند.

شابوس گفت: صداهای ناآشنا در نیمه دوم شب در مقایسه با نیمه اول، باعث ایجاد مقدار کمتری از مجموعه های K شدند. این بدان معناست که ما می توانیم در حالت تقریبا ناخودآگاه، نکته نوی را یاد بگیریم.

در هر حال، شابوس اعلام نمود که این بدان معنا نیست که ما می توانیم کلمات نو را طی خواب یاد بگیریم. وی اضافه کرد: شما برای خواب و استراحت به شب احتیاج دارید و درست نخوابیدن، بیشتر از اینکه برای یادگیری سودمند باشد، ضرر دارد.

این پژوهش، در Journal of Neuroscience به چاپ رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1970

به "چرا خوابیدن جلوی تلویزیون ما را خسته می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خوابیدن جلوی تلویزیون ما را خسته می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید