تله اسکی های فوق العاده دنیا، اوج هیجان و شور در برف

به گزارش کی آنلاین، تله اسکی ها درست مانند اسکی بازان در اشکال و مقدار های متفاوت و درجات مختلفی از ویژگی های تکنیکی هستند اما تنها تعداد کمی از آن ها دارای فاکتور ایکس می باشند. گرچه فاکتور ایکس تحولی در طراحی ابزار اسکی و تجربه یک سواری فوق العاده هیجان انگیز و تاریخی است اما بعضی از تله اسکی ها چیزی بیش از یک دستگاه تندرو بر فراز کوه ها می باشند. این دستگاه ها با وجود تنظیمات خاص بیش از حد معمول کار نموده و فراتر از منطقه کابل کشی شده می روند. در اینجا به ده دستگاه تله اسکی که دارای فاکتور ایکس در جهان هستند و می توانند تجربه خوبی در حد خارج شدن از جاذبه زمین را برای شما فراهم آورند، اشاره شده است. این مقاله درباره تله اسکی های فوق العاده جهان، بهترین تله اسکی های جهان و معروف ترین تله اسکی های جهان است.

تله اسکی های فوق العاده دنیا، اوج هیجان و شور در برف

ایگویی دو میدی شامونیکس (Aiguille du Midi, Chamonix)، فرانسه

بر روی صخره ای که بر فراز شهر کوهستانی و تاریخی شامونیکس در فرانسه واقع شده، ایستگاه مرکزی ایگویی دو میدی (Aiguille du Midi) در زیر رشته کوه مون بلان قرار گرفته است. این تله اسکی دارای دو فاز بوده و قادر است 1035 تا 3778 متر اوج بگیرد. تله اسکی شامونیکس از میان جنگل ها، یخچال ها، صخره های یخی و شکاف های عمیق عبور نموده و به بالاترین نقطه ممکن در جهان می رسد. گردشگران سرخوش در این سفر بیست دقیقه ای قادرند مرتفع ترین چشم مقدارا را دیدن نموده و کوهنوردان می توانند خود را به صخره های وحشی مونت بلانش برسانند. اسکی بازان جهت دسترسی به یخچال ویله بلانش (Vallee Blanche) از یک تونل یخی عبور نموده و کوشش می نمایند به وسیله یک طناب بر لبه تیز صخره در بیست کیلومتری شارمونیکس فرود آیند. در منتهی درجه فوقانی ایستگاه تله اسکی یک سکوی قابل مشاهده قرار گرفته است که ماجراجویان می توانند به وسیله آن به یک کابین شیشه ای برسند که به Step into the Void معروفیت دارد. این کابین در ارتفاع هزار متری یخچال بوسونز (Bossons) قرار گرفته است. جکیز بالمت و دکتر میشل پاکارد اولین کسانی بودند که در 8 آگوست 1786 از کوه مونت بلانش صعود نموده و ماریا پرادیس اولین زنی بود که در جولای 1808 توانست این قله را با راهنمایی بالمت فتح کند. این مقاله درباره تله اسکی های فوق العاده جهان، برترین تله اسکی های جهان و معروف ترین تله اسکی های جهان است.

پل هوایی مونته بیانکو، کورمایور (Skyway Monte Bianco , Courmayeur)، ایتالیا

بالا رفتن در هوای سبک کوهستان کورمایور به وسیله پل هوایی مونته بیانکو با چرخش 360 درجه از عمق دره به سمت رشته کوه پونتا هلبرونر تنها در عرض 10 دقیقه امکان پذیر است. این تله اسکی که 110 میلیون یورو هزینه در برداشته در ژوئن 2015 افتتاح شده و جایگزین دستگاه قدیمی گشت. سفر شما با این تله اسکی در منطقه Pavillon du Mont Frety که دارای 2173 متر ارتفاع می باشد و پیش از اینکه همانند ذره ای از غبار در منظره شکوهمند جنوب مونت بلانش اوج بگیرید، به خاتمه می رسد. ایستگاه مرتفعی که در آینده در بام اروپا و در ارتفاع 4000 متری مونت بلانش، مونته روزا، مترهورن، گرن پارادیزو و گرند کومبین ساخته خواهد شد، دسترسی به بالاترین نقطه را برای کوهنوردان و اسکی بازان فراهم می آورد. در تابستان پونتا هلبرونر (Punta Helbronner) و ایگویی دو میدی شامونیکس به وسیله یک واگن هوایی به یکدیگر متصل خواهند شد و در واقع بدین صورت مسیر هوایی ایتالیا به فرانسه تکمیل می شود. آیا می دانستید منطقه اسکی کورمایور (Courmayeur) با وجود تعداد بی شمار رستوران های کوهستانی بهشت اسکی بازان علاقمند به انواع غذا و نوشیدنی ها است. میسون ویلی (Maison Vieille) یک کلبه دنج و راحت برای صرف خوراک های دلچسب بوده و رستوران پیکو نیز غذاهایی همانند ریکو راویولی و راگوی تهیه شده از گوشت گراز وحشی همراه با پوانتا را سرو می نماید. این مقاله درباره تله اسکی های فوق العاده جهان، برترین تله اسکی های جهان و معروف ترین تله اسکی های جهان است.

والوگا سنت آنتون (Valluga, St. Anton)،اتریش

به نظر می رسد نام نوعی خاویار باشد اما یک تله اسکی است که در شرایط مناسب به همان مقدار می تواند تجهیزات لوکسی را برای اسکی بازان فراهم آورد. به معنای دقیق تر این تله اسکی Valluga II نام دارد که در ارتفاع 2811 متری واقع شده و به همین علت معروفیت یافته است. تنها گروه های پنج نفره ای که به وسیله یک راهنمای کوهستان راهنمایی می شوند می توانند به بالای این تله اسکی برسند اما چشم مقدارای زیبای اسکی و برترین پیست های آلپ پاداش این اسکی بازان حرفه ای است که می دانند چگونه این نواحی مرتفع را پشت سر بگذارند. در قسمت شمالی والوگا مسیر کلاسیکی برای اسکی بازان حرفه ای وجود دارد. آن ها می توانند از این طریق به ارتفاعات پوشیده از برف که به سوی زورس (Zurs) پیش رفته و بخش وسیعی از منطقه آلبرگ (Arlberg) را فرا گرفته، سفر نمایند. آیا می دانستید سنت آنتون پس از آنکه هانس اشنایدر آتکنیک آلبرگ را در دهه 1920 توسعه داد به مهد اسکی آلپ معروف شد. شیوه آموزش او به افراد مبتدی که بر پایه چرخش بدن قرار داشت در بسیاری از مدارس اسکی تدریس می شود. این مقاله درباره تله اسکی های فوق العاده جهان، برترین تله اسکی های جهان و معروف ترین تله اسکی های جهان است.

لاگریو (La Grave)، فرانسه

حیات لاگریو که بهشت اسکی بازان محسوب می شود، یک تراموای قدیمی کلاسیک است که در سایه کوهستان لامیجی (La Meije) با ارتفاع 3984 متر در پارک ملی اکرینس (Ecrins) قرار گرفته است. این تله اسکی شگفت آور که حدود 40 سال از عمر آن می گذرد، بر فراز یک روستای قرن دوازدهمی در ارتفاع 1480 متری واقع شده که به وسیله دو ایستگاه میانی به بالاترین نقطه یخچال ها، صخره ها و شکاف ها در ارتفاع 3200 متری این کوهستان وحشی و افراشته می رسد. در اینجا تنها یک ایستگاه قرار گرفته است و هیچ گشت اسکی نمی توان یافت. این نوع اسکی sauvag یا اسکی وحشت نام دارد. همه افرادی که به وسیله این تله اسکی به ماجراجویی می پردازند تنها باید به مهارت های خود و راهنمایشان که آن ها را به طور ایمن راهی خانه می نماید، تکیه نمایند. پله لانگ که یکی از اسکی بازان این منطقه است در این باره چنین می گوید لاگریو یک ناحیه منحصر بفرد و ویژه است و یکی از منطقه ها کمتر شناخته شده آلپ محسوب می شود.آیا می دانستید این تله اسکی قدیمی داشت به روزهای خاتمهی خود نزدیک می شد. اما در تابستان 2017 یک اجاره نامه 30 ساله تازه به شرکت تله اسکی آلپ دی هوس (Alpe dHuez) همراه با دستورالعمل هایی جهت مدرنیزه سازی بخش هایی که ضروری است، اعطا شد. بعلاوه یک واگن تازه جهت دسترسی اسکی بازان به ارتفاع 3600 متری جایگزین دستگاه قدیمی خواهد شد. این مقاله درباره برترین تله اسکی های جهان است.

تله اسکی ویستلر بلک کامب (Peak 2 Peak, Whistler-Blackcomb)، کانادا

این تله اسکی در دو رشته کوه شبیه هم و دارای یک دره جنگلی شیب دار که در میانه آن ها واقع شده قرار گرفته است. سوال این است که چگونه می توان منطقه ها اسکی ویستلر و بلک کامب در بریتیش کلمبیا را بدون وارد آوردن آسیب به محیط زیست یا بدون استفاده از تعداد زیاد کابین به یکدیگر مرتبط ساخت به گونه ای که بتوان از یک سوی دره به سوی دیگر برویم و بازگردیم. پاسخ این است که در سال 2008 یک تراموای هوایی در گستره 4.4 کیلومتری میان دو قله راه اندازی شد که بدین طریق اسکی بازان می توانند در طول یک روز به هر دو قله دسترسی یابند. این تله اسکی در واقع نوعی رکورد شکنی است: وسیع ترین گستره حفاظت نشده به مساحت 3.024 کیلومتر و مرتفع ترین تله اسکی بر فراز دره ای با ارتفاع 436 متر. این تراموا دارای چندین کابین شیشه ای است که در طول 11 دقیقه مسیر ویستلر راوند هاوس (Whistlers Roundhouse) تا بلک کامب که حدود 1850 متر می باشد را بر فراز این منطقه طی می نماید. آیا می دانستید تله اسکی ویستلر که در سال 2016 پنجاهمین سالگرد خود را جشن گرفته است، در آمریکای شمالی به عنوان یک اقامتگاه برتر رتبه اول را کسب نموده و جایزه سالانه نشریه اسکی به عنوان رتبه چهارم بدان تعلق گرفته است.

تیتلیس روتیر (Titlis Rotair)، انگلبرگ، سوئیس

اولین تله اسکی کاملا چرخان در جهان که قادر است بازدیدنمایندگان را از قله کوه کلین تیتلیس (Klein Titlis) تا دهکده انگلبرگ واقع در مرکز سوییس به مسافت 3208 متر حمل کند. این تله اسکی چرخان با چرخش کامل در حدود 5 دقیقه از ایستگاه میانی یک نمای 360 درجه از عمق دشت های یخی و شکاف های پیچ در پیچ و نواحی اطراف رشته کوه های آلپ در اروپا را به بازدیدنمایندگان ارائه می دهد. انگلبرگ دارای 22 تله اسکی می باشد که 82 کیلومتر از مسیر را بر فراز سراشیبی های رو به شمال طی می نماید. اسکی بازان حرفه ای در این مکان جهت اسکی بر فراز رشته کوه آلپ گرد هم می آیند. تیتلیس تا شهرک 12 کیلومتر فاصله و 2000 متر ارتفاع دارد. آیا می دانستید بازدیدنمایندگان در تیتیلیس برای هیجان و سرگرمی بیشتر می توانند به پل معلق کلیف والک که مرتفع ترین پل معلق در اروپاست و بیش از 500 متر ارتفاع دارد، بروند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زیباترین اقامتگاه های اسکی در جهات مختلف به وبسایت www.engelberg.ch رجوع شود.

تله اسکی لسیرس اکپرس (Lessieres Express chairlift, Val dIsere)، وال دیزر (Val dIsere)، فرانسه

این تله اسکی ممکن است در نگاه اول همانند یک تله سیژ معمولی به نظر آید اما در واقع بسیار هیجان انگیز است. وقتی این تله سیژ دو سویه بازدید نمایندگان را به اوج قله های افراشته میان سوئیس (Solaise) و لفورنت (Le Fornet) حمل می نماید و سپس از سمت دیگر وارد سراشیبی می شود، نفس در سینه تان حبس می شود. با این وجود حسی که با رفتن به سراشیبی به شما دست می دهد هیجان انگیزتر از این است. اغلب از یک سمت باد می وزد و وقتی این تله اسکی اوج می گیرد صورت شما پوشیده از ذرات برف و مملو از هوای آلپ می شود. اسکی بازان این منطقه از نیمه راه لفورنت بروی صندلی تله سیژ پریده تا به برف تازه برسند اما این یک حرکت بسیار خطرناک است و ممکن است عواقب وخیمی در پی داشته باشد. آیا می دانستید وال دیزر (Val dIsere) همانند سکونتگاه های اولیه انسان در زمان رومی ها بوده و کلیسای قدیمی مرکز شهر در سال 1664 ساخته شده است. به خاطر گلوگاه باریک و بارش برف بسیار تا اواخر دهه 1880 که پایان دسترسی به این سکونتگاه به وسیله جاده میسر شد، سال های طولانی امکان دستیابی به آن وجود نداشت.

تراموای جکسون هل (Jackson Hole)، وایومینگ

تراموای جکسون هل با نام های مستعار Big Redیا Red Heli یک نهاد ویژه ورزش اسکی است. این تله اسکی در سال 2008 پس از 40 سال بازسازی شد و اکنون قادر است در عرض 9 دقیقه 100 نفر را از اقامتگاه کوهستانی جکسون هل بر فراز قله ریندیوس (Rendevous) با ارتفاع 3190 متر حمل کند. این اقامتگاه با ارتفاع 12662 متر مرتفع ترین سکونتگاه در ایالات متحده بوده و منظره تتونز (Tetons)، جکسون هل (Jackson Hole) و دره اسنیک ریور (Snake River) که در زیر پای آن گسترده است، از این منظر قابل مشاهده است. این تراموا بعلاوه بر فراز ایستگاه معروف کوربتس کولویر (Corbets Couloir) با ارتفاع 3-6 متر به پرواز درآمده و سپس وارد سراشیبی می شود. در یک روز برفی رقابت برای دست یابی به جایگاه اول حتی پیش از زمان گشایش آن شروع شده و این موقع است که این ورزش به مهیج ترین شکل خود نمود می یابد. اپراتورها بازدیدنمایندگان را با موزیک های مهیج به وجد آورده و با توجه به تجربه شان به آن ها هشدار می دهند که اگر نمی دانید چه کنید.... بهتر است نروید. آیا می دانستید که اقامتگاه کوهستانی جکسون هل دارای 133 مسیر است که 50 درصد آن ویژه حرفه ای ها، 40 درصد مخصوص اسکی بازان در حد میانه و 10 درصد آن به مبتدیان تعلق دارد و تعداد 12 کابین از فراز زمین هایی به مساحت 2500 هکتار عبور می نمایند. رندیزوس باول (Rendezvous Bowl) به شمار بسیاری از مسیرهای جنگلی با نام های داگ فیس (Dog Face)، ولی ورد (Wally World) و بیووک (Bivouac) ختم می شود.

تراموای لون پیک (Lone Peak)، بیگ اسکای، مونتانا

وقتی لون پیک در سال 1995 ساخته شد در واقع تحولی در ورزش اسکی بوجود آورد. این تراموا دارای ظرفیت 15 نفر بوده و 433 متر بر فراز صخره بالا رفته تا بر قله رشته کوه لون که در ارتفاع 3403 متری قرار گرفته است به منطقه ویژه اسکی بازان برسد. نواحی اختصاص داده شده به این تله اسکی سه برابر شده و این تراموا قادر است 4350 متر اوج بگیرد و سپس وارد شیبی به مساحت شش مایل شود. جهت آرامش اعصاب دیواره های داخل کابین به رنگ صورتی درآمده تا تاثیرات آرام بخشی بر مسافران بگذارد. آیا می دانستید بیگ اسکای که در مجاورت ناحیه اسکی مون لایت بیسن (Moonlight Basin) قرار گرفته با 5750 هکتار مساحت و 30 دستگاه تله سیژ یکی از بزرگترین اقامتگاه های اسکی آمریکای شمالی است.

تله اسکی جانگ فراو (Jungfrau)، کلاین شیگ، سوییس

چه چیز می تواند هیجان انگیزتر از قطاری باشد که از دل کوه شکوهمند و پر ابهت کوه ایگر (Eiger) عبور می نماید. راه آهن جانگ فراو که در سال 1912 کامل شد و از کلاین شیگ بر فراز شهرهای وینگن (Wengen) و گریندلوالد (Grindelwald) به سمت جانگ فراو در ارتفاع 3454 متری کشیده شده، مرتفع ترین ایستگاه در اروپاست. قطار در بیشتر سفرهای 9.3 کیلومتری خود از تونل جانگ فراو عبور نموده و به فراز کوه های ایگر (Eiger) و مونچ (Monch) می رسد و سپس راه خود را به سمت یخچال پر ابهت آلیتچ (Aletsch) در برنس اوبرلند (Bernese Oberland) ادامه می دهد. این قطار دوبار در طول مسیر توقف نموده تا گردشگران بتوانند به وسیله پنجره ها منظره ها کوهستانی بیرون به خصوص دیواره شمالی کوه ایگر در ایستگاه ایگروند (Eigerwand) را دیدن نمایند. مسافران روز نیز قادرند در جانگ فراوجوک (Jungfraujoch) رصد خانه اسفینکس (Sphinx) را در قلب ارتفاعات برنس اوبرلند (Bernese Oberland) به نظاره بنشینند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2192

به "تله اسکی های فوق العاده دنیا، اوج هیجان و شور در برف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تله اسکی های فوق العاده دنیا، اوج هیجان و شور در برف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید