پساب&zwnjهای خندق بجنورد برای آبیاری کشاورزی استفاده نشود

به گزارش کی آنلاین، خبرنگاران/خراسان شمالی رئیس محیط زیست بجنورد گفت: کشاورزان از پساب های انتهایی خندق بجنورد برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده نکنند.

پساب&zwnjهای خندق بجنورد برای آبیاری کشاورزی استفاده نشود

محمد خالقی در گفت و گو با خبرنگاران، به مناسبت روز جهانی خاک اظهارکرد: عوامل مختلفی در آلودگی خاک در این شهرستان موثر است که یکی از آن فاضلاب های شهری است.

وی با بیان اینکه هنوز تمامی شهر بجنورد تحت پوشش طرح فاضلاب شهری قرار نگرفته است، اضافه کرد: بنابراین تعدادی از شهفرایندان به خصوص در مناطق حواشی شهر پساب های موجود در منزل به عنوان مثال پساب حاصل از حمام و یا لباس شستن را در کوچه رها می کنند.

خالقی ادامه داد: این پساب ها وارد جوی آب شده و به داخل خندق های شهر راه می یابد و طی بررسی های اجرا شده از پساب های جمع شده در انتهای خندق بجنورد، میزان فلزات سنگین و نیترات در آن بالا بوده است.

وی توضیح داد: این خندق به رودخانه باباامان متصل می شود و در این میان زمین های کشاورزی وجود دارد که تعداد کمی از کشاورزان نیز از آن آب برای آبیاری استفاده می کنند که اخطارهای لازم داده شده و البته این فرایند کاهش نیز یافته است.

این مقام مسئول تاکیدکرد: بنابراین با توجه به حجم بالای فلزات سنگین و نیترات در آن توصیه می شود که کشاورزان از آن آب برای امر کشاورزی استفاده نکنند.

وی در ادامه اظهار داشت: مبارزات شیمیایی در زمین های کشاورزی علیه آفات از دیگر عوامل تاثیرگذار در آلودگی خاک بوده و از کشاورزان درخواست می شود تا برای حفظ سلامتی خاک اراضی کشاورزی از مبارزات بیولوژیک استفاده کنند.

خالقی به فعالیت سنگ شکن و شن شویی ها اشاره کرد و توضیح داد: فعالیت آن ها موجب ایجاد گرد و غبار می شود و با بارندگی این گرد و غبارها که آهکی نیز هستند بر روی زمین های کشاورزی نشسته و موجب آلودگی خاک آن زمین می شود.

به گفته وی تغییر کاربری غیرمجاز زمین های کشاورزی که بیشتر در روستاهای حوالی شهرها اتفاق می افتد نیز بر این امر موثر است.

مدیر محیط زیست بجنورد با بیان اینکه بجنورد دارای معدن نخاله است، گفت: متاسفانه در برخی مواقع مشاهده شده که افراد به جای اینکه نخاله های ساختمانی را در آن معدن تخلیه کنند در اطراف شهر بجنورد رها می کنند.

وی اضافه کرد: این نخاله ها دارای آلودگی هایی هستند که با بارش باران وارد آبراهه ها و از آنجا وارد زمین های کشاورزی می شود.

خالقی ادامه داد: تعدادی از روستاها نسبت به تخلیه زباله در محل زباله گاه بی توجه هستند و آن را در حوالی زمین های کشاورزی رها می کنند که این امر موجب می شود شیرابه های زباله ها وارد زمین های کشاورزی شود.

وی به تالاب آق قشلاق در شهرستان بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: این تالاب ظرفیت خوبی برای تولید خاک مناسب دارد اما متاسفانه نسبت به آن بی توجهی شده و باید نسبت به حفظ آن تلاش و نظارت ها بیشتر شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1368

به "پساب&zwnjهای خندق بجنورد برای آبیاری کشاورزی استفاده نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پساب&zwnjهای خندق بجنورد برای آبیاری کشاورزی استفاده نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید