نانوپوشش های ایرانی از شیوع بیماری ها جلوگیری می نمایند

به گزارش کی آنلاین، پوشش های نانویی جزو فناوری های کارآمدی هستند که می توانند با ذخیره کردن خواص ماندگار ضد ویروس خود، منجر به کاهش شیوع بیماری ها از سطوح شوند.

نانوپوشش های ایرانی از شیوع بیماری ها جلوگیری می نمایند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با شیوع ویروس کرونا و جهش هایی که در آن صورت گرفت، مسائل بسیاری برای جامعه جهانی به وجود آمد و سلامت انسان تهدید جدی را تجربه کرد به طوری که پس از ماه ها همچنان با این بیماری دست و پنجه نرم می نماید.

جهش یکی از بخش های جدا نشدنی چرخه زندگی ویروس ها است. فراوانی جهش های ویروسی نشان دهنده این است که چرا واکسن های آنفلوانزا سالانه فراوری می گردد. بنابراین، می توان انتظار داشت که مشابه این اتفاق را در خصوص ویروس کرونا مشاهده کنیم.

ویروس کرونا نیز جهش های مختلفی را پشت سر گذاشته است و نوع جهش یافته آن در بعضی از کشورها چالش های جدی ایجاد نموده است، به طوری که آفریقای جنوبی و برزیل با مسائل جدی تری روبرو شده اند.

نوع جهش یافته ویروس ها قابلیت سرایت بیش تری دارند و در حالی که بحث های زیادی در خصوص کارایی واکسن در رابطه با انواع جدید و جهش یافته ویروس کرونا وجود دارد، اما خوشبختانه به نظر نمی رسد که این جهش ها با افزایش مرگ و میر ارتباط داشته باشد.

حتی با اطلاع رسانی هایی که صورت گرفته است، باز هم این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا یا نسخه های جهش یافته به راحتی به وسیله دست کشیدن روی سطح دست بین مردم منتقل می گردد.

در حالی که تمیز کردن سطوح افزایش یافته و این کار راهی برای کاهش انتقال ویروس محسوب می گردد، بسیاری از میکروب ها و ویروس هایی که روی سطوح می نشینند برای مدت زمان قابل توجهی زنده می مانند و فقط با یک تماس می توانند حرکت نموده به راحتی در اماکن مختلف جابه جا شوند.

ضرورت عاری بودن سطوح از آلودگی

دستورالعمل های گوناگونی برای حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع ویروس منتشر شده است که همگی بر پاکیزگی دست ها و سطوح تاکید دارند. یکی از بخش های مهم این راهنما، تمیز کردن محل کار، سکونت و اشیا است تا با این کار انتقال ویروس با لمس سطوح آلوده به حداقل برسد. استفاده از ضدعفونی نماینده های محیطی و پاک نماینده های موثر به عنوان یکی دیگر از راه کارها برای جلوگیری از شیوع ویروس توصیه شده است.

نانوپوشش ها و پاکیزگی دائمی

آیا تمیز کردن منظم به تنهایی می تواند از انتقال ویروس ها از روی سطوح قابل لمس جلوگیری کند؟ یافته های علمی نشان می دهد ضد عفونی کردن مکرر سطوح نه تنها سخت است، بلکه به تنهایی کافی نیست، مگر این که سطوح خود قادر به از بین بردن آلودگی باشند.

چنین کاری در حالت عادی شاید مقدور نباشد اما استفاده از نانوپوشش های ضدمیکروب می تواند برای این کار مفید باشد. به عنوان مثال، فرمولاسیون ساخته شده از محلول مبتنی بر دی اکسید سیلیسیم که به سطوح متصل می گردد و یک پوشش نانومقیاس را تشکیل می دهد می تواند آلودگی های چسبیده به سطح را از بین ببرد. چنین سطوحی با داشتن برجستگی های نانو می تواند عوامل بیماری زا را از بین ببرد.

در طول روز، قطرات و ذرات آلوده روی سطوح فرود می آیند و هر تماسی با این سطح می توان زمینه ساز انتقال بیماری گردد. اگرچه این قطره ها و سطوح ممکن است حاوی ویروس کرونا نباشند، اما عوامل بیماری زای خطرناک دیگری را منتقل نمایند.

ساختارهای نوک تیز نانومقیاس در نانوپوشش می تواند دیواره و غشای سلول میکروب ها را سوراخ کند و باعث از بین رفتن و خنثی شدن آن ها گردد، بنابراین، از تکثیر یا انتقال آن به فرد بعدی برای لمس سطح جلوگیری می نماید.

فعالیت دانش بنیان ها در حوزه پوشش های نانویی

در حال حاضر شرکت های دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیروز شده اند شکل تازه و نوآورانه ای از پوشش های سطحی از جمله رنگ ها، کف پوش ها، دیوارپوش ها و دیگر انواع پوشش ها را با قابلیت ضد میکروبی و ضدعفونی نمایندگی عرضه نمایند و به مرحله تجاری سازی برسانند.

با استفاده از فناوری نانو در فراوریات این شرکت ها، کیفیت انواع پوششهای صنعتی، ساختمانی، دریایی و اتومبیلی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این پوشش ها علاوه بر خاصیت ضد میکروبی از خاصیت های دیگری مانند افزایش مقاومت به خوردگی، خاصیت ضد حریق، خاصیت ضد خش، ضد جلبک بودن و افزایش مقاومت به اشعه UV برخوردار هستند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1620

به "نانوپوشش های ایرانی از شیوع بیماری ها جلوگیری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوپوشش های ایرانی از شیوع بیماری ها جلوگیری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید