سایه شوم کرونا بر سر بعضی کسب و کارها، کووید 19 سلامت و اقتصاد را نشانه رفته است

به گزارش کی آنلاین، شیوع کرونا نه تنها حوزه سلامت را دچار بحران نموده است بلکه بسیاری از مشاغل و اقتصاد کشور هم دچار چالش شده اند.

سایه شوم کرونا بر سر بعضی کسب و کارها، کووید 19 سلامت و اقتصاد را نشانه رفته است

به گزارش خبرنگار ویروس موذی و بی رحمی کرونا که از حدود سه ماه پیش رد پایش در چین دیده شد تا به حال بیش از 935 هزار نفر در جهان را مبتلا نموده است، بیماران بسیاری روی تخت های بیمارستانی در یک قدمی مرگ هستند، در بسیاری از کشور های اروپایی دیگر تخت خالی وجود ندارد و بیماران مبتلا به کرونا ویروس جدید در راهرو ها بستری شده اند، در بعضی کشور ها با صحنه های تلخ و ناگوار انتقال شمار زیادی از اجساد با کامیون به خارج شهر روبرو هستیم.

ویروس کرونا یک پاندمی یا همه گیری جهانی است و تا به امروز 200 کشور جهان آلودگی به ویروس کرونا را گزارش کردند، این ویروس سرعت سرایت بسیاری بالایی دارد و به همین دلیل به سرعت آمار مبتلایان افزایش پیدا کرد، هر چند مرگ و میر ویروس کرونا بالا نیست، اما به دلیل شیوع بالا تعداد مرگ و میر بالاتری هم ثبت می گردد و متاسفانه تا به امروز حدود 47 هزار و 245 نفر در جهان جان خود را بر اثر ابتلا به کووید 19 از دست داده اند.

تا به امروز واکسن و درمان اختصاصی برای ویروس کرونا 2 SARS-CoV- کشف نشده است و بیماران تحت درمان های حمایتی قرار می گیرند و مطالعات بسیاری از جمله پلاسما درمانی، سلول درمانی و درمان های دارویی در سراسر جهان برای شناسایی درمان های اثر بخش کرونا در حال اجرا است.

در کنار اخبار تلخ افزایش آمار ابتلا به کرونا و مرگ ومیر مردم، در کشور هایی مثل آمریکا و چین آزمایش بالینی واکسن روی انسان شروع شده است البته فراوری این واکسن ها در صورت موفقیت یک سال به طول می انجامد، اما به هر حال به دلیل احتمال ماندگار بودن ویروس کورنا وجود دارد و به همین دلیل فراوری واکسن بسیار حائز اهمیت است، خوشبختانه با رژیم های دارویی جدید بسیاری ازمبتلایان به کووید 19 از لبه پرتگاه مرگ باز گشته اند و تا به امروز بیش از 194 هزار نفر بهبود پیدا نموده اند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین شرایط ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: تا به امروز بر اساس یافته های آزمایشگاهی، 2987 مورد جدید ابتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد؛ با این حساب، مجموع بیماران مبتلا به این بیماری تا امروز 13 فروردین به 47593 نفر رسید.

او اضافه کرد: خوشبختانه تا کنون 15473 نفر از مبتلایان به این بیماری، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

جهانپور گفت: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 138 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به 3036 نفر رسید.

ویروس کرونا در گام نخست سلامت افراد و در گام بعدی اقتصاد کشورها را نشانه رفته است، حوزه سلامت با بحرانی به نام کرونا رو به رو است و وزارت بهداشت با تمام توان کوشش می نماید تا بتواند این بحران را مدیریت کند، همه دست اندرکاران نظام سلامت از مسئولان ستادی، مدیران حوزه سلامت پزشکان و پرستاران گرفته تا بهیار و بیمار بر و نگهبان همه در حال کوشش هستند تا بتوانند جان مردم را نجات دهند و هر چه زودتر بتوانیم کرونا را شکست دهیم.

این روزها که طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با کرونا اجرایی شده است و متخصصان تاکید دارند که اگر در خانه بمانیم خود و عزیزانمان کمتر در تیررس این ویروس بی رحم و مهلک قرارمی گیریم، حتی اگر این در خانه ماندن به قیمت ضربه به اقتصاد و معیشت خانواده باشد، چرا که در مرگ پشت درهای خانه ها انتظار افراد را می کشد، به همین دلیل در این ایام توجه به سلامت به جای سود بیشتر اهمیت بیشتری دارد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم درباره اینکه خیرین در این ایام نباید بعضی اقشار آسیب پذیر ناشی از شیوع کرونا را فراموش نمایند، گفت: ما در این شرایط کرونایی و رفت وآمد و اشتغال کم، 2 گروه از مردم را فراموش نکنیم. دولت البته با قدرت کار می نماید. گروه اول خانواده هایی که از قبل با یاری زندگی می کردند. گروه دوم خانوارهایی که سپرست خانواده روزمزد هستند، ما علاوه بر این نگران تغذیه و سلامت این افراد هم هستیم.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: همچنین کارگران روزمزد از نظر معیشت دچار مشکل شده اند و دولت حمایت هایی داشته است اما انتظار داریم که خیرین و سازمان های مردم نهاد برای یاری به اقشار آسیب پذیر پای کار بیایند.

حریرچی گفت: بسیاری از سازمان های مردم نهاد و خیرین از افراد احتیاجمند و آسیب پذیر حمایت می کردند و گزارش داریم به دلیل محدودیت تردد این حمایت ها کم شده است و درخواست داریم تا کسانی که این کارهای خیر را انجام می دادند، حمایت خود را بیشتر نمایند.

بسیاری از کسب و کارها و مشاغل به دلیل محدودیت تردد مردم ضررهای قابل توجهی را متحمل می شوند. در این میان مشاغلی مانند تاکسی های اینترنتی، بعضی از اصناف در سطح خرده فروشی، مشاغل خرد و کوچک، کارگاه ها و مشاغل خدماتی آسیب دیند و حتی ناچار به تعطیلی یا تعدیل نیروهای خود در ایام پایانی سال شدند. هتل ها و رستوران ها که هر سال در آستانه سال جدید کسب و کار پررونقی داشتند، با رکود روبرو شده اند

ویروس مو ذی و بی رحم کرونا به شغل هایی مثل آرایشگاه ها مراکز تفریحی، باشگاه های ورزشی، فست فود و رستوران ، تالارهای پذیرایی، هتلها و استخرها ضربه زده است به طوری که بسسیاری از افراد سشاغل در این صنف ها بیکار شدند و کارگران را در ایام پایانی تعدیل یا اخراج کردند.

مشاغلی هم که درآمد آنها روزانه بوده و بسته به فعالیت در شب یا روز است هم در سایه شوم سنگین ویروس کرونا آسیب دیدند و حتی بعضی از مشاغل روزمرد به دلیل اعمال محدودیت های تردد و اجرای فاصله گذاری اجتماعی برای تامین معیشت خود دچار چالش شدند.

کارگران روزمزد، کارگر ساختمان، مشاغل آزاد، ، بساطی ها و دستفروشان و کارگران واحدهای زیرپله ای کسب و کارها ومشاغل غیر رسمی محسوب می شوند که به شکل قانونی حمایت از آنها صورت نمی گیرد و پوشش بیمه ای ندارند به همین دلیل احتیاجمند حمایت دولت و خیرین هستند.

کرونا متاسفانه در ایامی در ایران شیوع پیدا کرد که فصل گردش پول و رشد اقتصاد کشور است، همه ساله در اسفند ماه کشور با تکاپوی مردم برای خرید ایام نوروز روبرو بود، بسیاری از اصناف و مشاغل داشته های خود را جمع می کردند تا با عرضه در ایام پایانی سال بتوانند سود مالی خوبی داشته باشند.

بسیاری از کشاورزان و باغداران سال جاری به دلیل نبود ایام نوروزی مثل سال های گذشته نتواستند میوه های نوروزی را به قیمت بفروشند چرا که به طور کلی به دلیل ترس مردم برای خروج از خانه خرید و فروش یا به عبارتی مصرف میوه و سبزی کم شده است.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شرایط کارمندانی که باید بر سر کار حاضر شوند، گفت: یکی از مسائلی که در قرنطینه کامل یا حکومت نظامی خواهد بود، این مشکل است، اما در سطح سوم قرنطینه مشاغلی که در حوزه خدمات عمومی اشتغال دارند، قاعدتا همچنان حضورشان در مشاغل حفظ می گردد. در عین حال بعضی مشاغل هم به درآمد های روزانه وابسته بوده و جزو مشاغل خدمات عمومی ضروری تلقی می شوند که می توانند این روز ها تردد داشته باشند، نیستند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا داد: در این گروه که در قالب شرکت ها و موسسات رسمی و بنگاه های تجاری و خدماتی هستند و در صورتی که کارگر را اخراج یا تعدیل ننموده باشند، دولت اقداماتی در قالب یک بسته خدمات مالی حمایتی بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان برایشان در نظر گرفته است که در دولت هم تصویب شده تا از افراد و نیرو های انسانی کارگری و مشاغلی که آسیب دیده اند، حمایت کند که البته مشروط بر این است که شرکت ها و بنگاه ها کارگر را به بهانه کرونا اخراج ننموده باشند. در این صورت این خدمات حمایتی برای جبران حقوق و خسارت ها داده می گردد.

جهانپور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران درباره کاهش مصرف لبنیات در روزهای کرونایی و کاهش خرید شیر دامداران گفت: سال جاری شاید برای لبنیات در کشور، سال مناسبی نبود و در این ایام ظلم مضاعفی هم به این حوزه شد. به طوری که با پروژه که به نام آفلاتوکسین کلید خورد، فرایند کاهش مصرف داشتیم که به تدریج اصلاح شد. امروز هم بحران کرونا و طغیان این بیماری در مصرف شیر موثر بوده است. توصیه ما و نظام های سلامت مصرف کافی لبنیات است. در این روزها هم شاید بیش از گذشته احتیاج به مصرف آن معین گردد. امیدواریم دولت هم بتواند در بخش های مربوطه اعم از دامداری ها و صنعت لبنیات حمایت لازم را داشته باشد تا این حوزه دچار بحران و مسائل ناشی از کاهش مصرف نگردد.

در راستای حمایت از بنگاه های فراوریی و مشاغل آسیب دیده از ویروس کرونا، ستاد مقابله با بحران کرونا از سوی دولت تشکیل شده و شورای عالی کار با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب و کارهای متضرر شده از کرونا معین مهلت سه ماهه برای بازپرداخت اقساط سررسید شده این واحدها به شرط نداشتن بدهی جاری را به تصویب رسانده است.وزارت کار نیز ضمن شناسایی 940 بنگاه آسیب دیده در رسته های مختلف، حمایت خود را از بنگاه های آسیب دیده با اختصاص 3000 میلیارد تومان اعتبار اعلام نموده که در قالب اعطای تسهیلات و بیمه بیکاری خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 927

به "سایه شوم کرونا بر سر بعضی کسب و کارها، کووید 19 سلامت و اقتصاد را نشانه رفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه شوم کرونا بر سر بعضی کسب و کارها، کووید 19 سلامت و اقتصاد را نشانه رفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید