جاهای دیدنی اهواز ، گشت و گذار در شهر پل ها

به گزارش کی آنلاین، جاهای دیدنی اهواز را تا چه حد می شناسید؟ شاید تنها تصورتان از اهواز، شهری همواره گرم با خورشیدی سوزان، غذاهای تند و رود کارون باشد. البته، این ها بعضی از نمادهای اصلی شهر هستند؛ اما اهواز به این موارد محدود نمی گردد. برای آنکه شما را کمی بیشتر با این شهر آشنا کنیم، یک مثال جالب می زنیم. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما فاصله اهواز تا رشت، بسیار کمتر از فاصله اهواز تا بندر عباس است! در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران ، برای سفر به جاهای دیدنی اهواز، همراه ما باشید.

جاهای دیدنی اهواز ، گشت و گذار در شهر پل ها

منطقه ها دیدنی اهواز و خوزستان

اهواز زیبای ما و مردمانش که در جنگ تلخی های بسیاری دیدند، بعد از گذشت سال ها دوباره از خاک برخاستند و روحشان زنده شد. دوباره شب های نورانی و پرستاره به دل شهر بازگشتند. باز هم روی پل ها به جای صدای توپ و تانک، صدای خنده بچه ها شنیده شد و آثار جنگ نیز رفته رفته از تن شهر پاک شد. حال با بازسازی شهر و با وجود زیبایی های طبیعی بسیار، فرصت خوبی برای گذراندن یک تعطیلات عالی فراهم شده است. برای یک سفر هیجان انگیز خودتان را آماده کنید. در ادامه به بعضی از معروف ترین مکان های دیدنی اهواز اشاره خواهیم کرد.

رود کارون | شاهرگ ایران

مگر می گردد فهرستمان را از کارون زیبا آغاز نکنیم؟ کارون از هزاران سال پیش، نقش مهمی در حیات جنوب کشور و آبادانی ایران زمین داشته است. کارون در مسیر 950 کیلومتری اش از دل کوه ها و زمین های صاف می گذرد و با خودش زندگی می آورد. حال و هوای کارون در هر ساعت از شبانه روز فرق دارد و شما را به گوشه ای از خیالاتتان می برد. این رود، نه تنها یکی از جاهای دیدنی اهواز به شمار می رود، بلکه بسیاری دیگر از جاذبه های گردشگری اهواز هم در اطراف یا روی آن قرار دارند. در سفرتان به اهواز، اصلا نباید بازدید از کارون را از دست بدهید.

پل سیاه | پابرجا از جنگ تا امروز

نمی دانیم پل سیاه را خوشبخت بنامیم یا نگون بخت؟ این پل، دو جنگ بزرگ را از سر گذرانده و خاطرات آن ها را در پیچ های فلزی اش حفظ نموده است. شاید ندانید؛ اما این پل ساده و سیاه رنگ، سرنوشت جنگ دنیای دوم را عوض کرد و در پیروزی متفقین نقش پررنگی داشت. اما حالا که سال ها از آن موقع می گذرد، این پل فلزی تبدیل به یکی از مکان های دیدنی اهواز شده است.

زمانی که خورشید در آسمان است، این پل چیزی جز فلزی سیاه رنگ برای نمایش ندارد؛ اما به وقت غروب، چراغ های بی شمار، سراسر آن را غرق در نور می نمایند و شگفتی این پل تازه نمایان می گردد. از سرگرمیات اطراف این پل، می توانیم به پیاده روی روی آن و عکاسی اشاره کنیم. نشستن در کنار این پل و روی رود کارون در هنگام شب، می تواند لحظاتی فراموش نشدنی برای تان بسازد. طول این پل چیزی حدود 1100 متر است.

  • آدرس: اهواز، جنوب حرم علی بن مهزیار در امتداد بلوار ساحلی کارون

حمام نفت سفید | روی دریایی از نفت

حمام نفت سفید، در دوران قاجار و با معماری بسیار زیبایی به وسیله استاد معتمدی ساخته شد. با اینکه بخش های بسیار زیادی از این بنا تخریب شده است، اما هنوز هم به عنوان یک مکان گردشگری شناخته می گردد و افراد زیادی از آن بازدید می نمایند. اگر در سفرتان به اهواز، فرصت کافی داشتید، به سراغ این حمام قدیمی سر بزنید.

  • ادرس: 55 کیلومتری اهواز، روستای نفت سفید

پل سفید اهواز | پل هلالی شهر

از پل سیاه گفتیم، حال نوبت به پل سفید رسیده است. چند سال بعد از احداث پل سیاه، نوبت به ساخت دومین پل و یکی دیگر از جاهای دیدنی اهواز روی کارون رسید. این پل فلزی 501 متری، اولین پل معلق ایران به شمار می رود و ظاهری بسیار مجذوب کننده دارد. مجذوب کنندهیت این پل در شب ها، زمانی که نور حاشیه های هلالی پل روی کارون می افتد، هزار برابر می گردد. وقتی که خورشید غروب می نماید، مردم شب نشینی می نمایند، با آواز خواندن، گفتن و خندیدن در حاشیه پل، سکوت شب را می شنمایند و زندگی را به شکلی دیگر در کارون به جریان می اندازند. سرگرمیات اطراف پل سفید هم شامل پیاده روی، عکاسی و شب نشینی است.

موزه هنرهای معاصر اهواز | برای اهالی هنر

بر خلاف موزه های معمول، در این موزه به گذشته سفر نمی کنید. موزه هنرهای معاصر، محلی برای آشنایی با آثار امروزی هنرمندان و تماشای دنیا از دیدگاه آنان است. اگر اهل هنر باشید، این موزه می تواند مکان مناسبی برای تان باشد. فضای این موزه و آثار به نمایش درآمده در آن، آنقدر زیبا و رویایی هستند که حتما باید زمانی را به بازدید از آن ها اختصاص دهید. بعلاوه اگر از اثری خوشتان آمد، می توانید آن را بخرید.

  • آدرس: اهواز، جاده ساحلی
  • ساعت بازدید: 9 تا 20 (آدینه ها موزه تعطیل است)
  • هزینه بلیط: 20000 تومان

دانشگاه سه گوش | خاص ترین دانشکده اهواز

در میان جاهای دیدنی اهواز، نام یک دانشگاه هم وجود دارد. این دانشکده، که حدود یک قرن از ساخت آن می گذرد، معماری بسیار جالبی دارد و به خاطر همین معماری و نمای بسیار زیبایش، تبدیل به یکی از جاذبه های شهر شده است. این ساختمان سه گوش، ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشته است؛ چندین بار تغییر کاربری داد تا بالاخره در سال 1350 تبدیل به دانشکده ادبیات و زبان دانشگاه جندی شاپور شد. در سال 1389 این دانشگاه برای بازسازی اساسی تخلیه شد و کار بازسازی هنوز هم ادامه دارد.

جالب است بدانید معماری این دانشگاه، بر عهده آندره گدار، معمار فرانسوی بوده است؛ این معمار، کلاه فرنگی آرامگاه حافظ و ساختمان کتابخانه ملی ایران را هم طراحی نموده است. طراحی بنای دانشگاه ترکیبی از چند سبک مختلف است. کلیت طرح بر اساس معماری دوره ساسانی است و در کنار آن، از کاشی کاری ها و آجرکاری های اسلیمی و قوس های دایره ای شکل دوره استفاده شده است. یکی از ویژگی های جالب این بنا، طرح کاشی کاری ایوان است؛ چراکه طرح آجرهای آن، دقیقا تکرار شده اند.

  • آدرس: اهواز، خیابان امام موسی صدر، فلکه سه گوش

بنای تعیین التجار | بنای آجری تحسین برانگیز

یکی دیگر از جاهای دیدنی اهواز، سرای تعیین التجار است که در دوره ناصری و برای توسعه روابط تجاری ساخته شده بود. معماری این بنا سبک ایرانی دارد و آجرهای منظم و بسیار زیبایش، شما را به تحسین وامی دارد. طرح های روی ستون ها، دیوارها و گچ بری های قسمت ورودی، مجذوب کنندهیت بنا را بیشتر نموده اند. البته در چند سال اخیر با نورپردازی های ویژه روی این بنای ناصری، زیبایی و شکوه بیشتری به آن بخشیده اند.

  • آدرس: اهواز، خیابان 24 متری، خیابان کاوه
  • ساعات بازدید: 8 تا 18

کلیسای سورت مسروپ | کلیسای سفید

در بین منطقه ها دیدنی اهواز، چند کلیسا هم وجود دارند که یکی از آن ها کلیسای سورت مسروپ است. این کلیسای سفیدرنگ، به وسیله یکی از ارامنه اهوازی به نام ترداد داویدیان در حدود 50 سال قبل ساخته شد. طراحی زیبای این کلیسا با نمای سفید، گنبدهای مخروطی و پنجره های باریک، آنقدر مورد توجه مردم نهاده شد که این کلیسا تبدیل به یکی از مکان های دیدنی اهواز شد. امروزه ورود به کلیسای سورت مسروپ برای عموم آزاد نیست و فقط به همراه بعضی تورهای گردشگری می توانید از آن بازدید کنید.

  • آدرس: خیابان شهید مصطفایی، خیابان شهید موسوی

آرامگاه علی بن مهزیار | زیارتگاه فیروزه ای

زیبایی ها و اتمسفر خاص مکان های زیارتی، باعث می گردد تا نامشان در فهرست مکان های گردشگری هر شهری باشد. آرامگاه علی بن مهزیار هم یکی از جاهای دیدنی اهواز به شمار می آید. این عبادتگاه زیبا با رنگ فیروزه ای و کاشی های لاجوردی تزیین شده است. نمای نورانی این آرامگاه در شب، جلوه ای رویایی به اهواز و رود کارون می بخشد. بازدید از آن را حتما به شما پیشنهاد می کنیم.

  • آدرس: اهواز، خیابان امام موسی صدر

گورستان سنگی تپه کوهساران | سند تاریخی اهواز

گورستان سنگی در سال های اخیر، تبدیل به یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی اهواز شده است. قدمت این گورستان را حدود 1500 سال تخمین زده اند و آن را از بقایای شهر باستانی اردشیر هرمز ساسانی می دانند. این گورستان در نزدیکی پارک کوهساران قرار گرفته است و گورهای کشف شده در این منطقه، حسابی باستان شناسان را شگفت زده نموده اند. این مکان را به عنوان بام اهواز نیز می شناسند. زمانی که بر تپه کوهساران می ایستید، چشم انداز شگفت انگیزی از رود کارون و پارک اهواز در برابر دیدگانتان نمایان می گردد.

  • آدرس: اهواز، پیچ کارون، جنب پارک کوهساران

پارک کوهساران | بام اهواز

وقتی در پارک کوهساران اهواز قدم می زنید، تمام شهر زیر پایتان است و تمام منظره ها دوردست را می بینید. این پارک در دهه 80 ساخته شده است. در قسمت ورودی پارک، یک شیر سنگی قرار گرفته است و دریاچه مصنوعی بزرگی در اطراف پارک ساخته اند که جلوه ای تماشایی به آن بخشیده است. پارک کوهساران با داشتن امکانات رفاهی مناسب، یک مکان عالی برای پیک نیک و گذراندن وقت با دوستان و خانواده به شمار می آید. یکی از سرگرمیات ویژه این پارک هم زیپ لاین است که حسابی آدرنالین خون شما را بالا می برد.

  • آدرس: اهواز، بلوار نواب صفوی، نبش خیابان شهید باوی

پل طبیعت کیانپارس | برترین مکان برای پیاده روی در اهواز

به پل های شهر بازگردیم. پل طبیعت کیانپارس هم یکی دیگر از جاهای دیدنی اهواز به شمار می رود و دو پارک اصلی اهواز، یعنی پارک ساحلی و پارک لاله را به هم وصل می نماید. این پل 500 متری، فقط مخصوص پیاده روی است و هیچ ماشینی از روی آن رد نمی گردد. همین که سروصدای آزاردهنده ماشین ها روی این پل به گوش نمی رسد، فرصت را برای لذت بردن چند برابری از پل طبیعت کیانپارس فراهم نموده است.

می توانید از فضای سبز اطراف پل لذت ببرید و روی آن با دوستانتان قدم بزنید. حتی می توانید بدمینتون و فوتبال هم بازی کنید. اگر هم به ماهیگیری علاقه دارید، قلابتان را به رود کارون بیندازید؛ اگر خوش شانس باشید، چند ماهی صید خواهید کرد! بعلاوه، در اطراف پل چندین کافه و رستوران قرار دارند که می توانید به آن ها سر بزنید.

  • آدرس: مرکز شهر اهواز

خانه ماپار | عمارت زیبای شهر

عمارتی که در گذشته، محل زندگی یکی از تجار اهواز بود، امروز تبدیل به کنجی دنج برای عموم مردم شده است. هر کدام از درهای چوبی، شیشه های رنگی، طاق های آجری و حوض آبی این خانه، هزاران خاطره را در دلشان حبس نموده اند. وسط حیاط خانه ماپار و درست در کنار حوض، نخلی خمیده و بسیار زیبا قرار گرفته است که به خاطر شکل خاصش معروف شده است. این خانه زیبا بعد از بازسازی در سال 1395 تبدیل به یک مرکز فرهنگی و هنری و یکی از جاهای دیدنی اهواز شد و در آن، بخش هایی مانند نگارخانه، کافه، کارگاه فراوری و فروشگاه صنایع دستی وجود دارد. در خانه ماپار، فعالیت هایی مانند نمایش و نمایشگاه عکس و صنایع دستی هم برگزار می گردد.

  • آدرس: اهواز، خیابان نادری، خیابان خوانساری، بین کافی و دنیایان، پلاک 551
  • ساعات بازدید: 7 تا 23

محله لشکرآباد | خوشمزه ترین محله اهواز

معروفیت این محله و غذاهای لذیذش، به ویژه فلافل، با رود کارون برابری می نماید. در سراسر این محله که بافت سنتی دارد و بیشتر ساکنانش عرب زبان هستند، دکه های اغذیه فروشی با انواع غذاهای جنوبی مثل فلافل، سمبوسه و دیگر خوراکی های خوشمزه وجود دارند. تمام فلافل فروشی های این محله به صورت سلف سرویس هستند و می توانید نانتان را با انواع سالاد، ترشی و سس های بی نظیر پر کنید.

اغذیه فروشی های خوزستان، برترین و خوشمزه ترین فلافل کل کشور را تهیه می نمایند. در سفرتان به اهواز، حتما باید آن ها را امتحان کنید؛ البته حواستان به تندی این فلافل ها هم باشد! البته، خوراکی های این محله محدود به فلافل و سمبوسه نیست؛ در سراسر لشکرآباد می توانید انواع شیرینی ها از جمله باقلوا، لبو، کباب اهوازی و قهوه های خوش عطر و معروف این محله را هم پیدا کنید. تجربه غذاهای بی نظیر جنوبی در محیط بسیار زیبای لشکرآباد که موسیقی محلی، صفا و صمیمیت آن را هزار برابر می نماید، یک خاطره فراموش نشدنی از یکی از برترین جاهای دیدنی اهواز را برای تان می سازد.

  • آدرس: اهواز، محله لشکرآباد

موزه خراطی | هنر دست بومیان

یکی دیگر از موزه های زیبای اهواز که هنر دست هنرمندان بومی را در صنایع چوبی به نمایش می گذارد، موزه خراطی است. اگر به ظروف چوبی با ظریف کاری های زیاد و تزییناتی که حسابی چشم را مجذوب خودشان می نمایند، علاقه دارید، حتما به این موزه زیبا سر بزنید. در این موزه، حدود 400 اثر از استاد فروتن هم به نمایش گذاشته اند که اعتبار این موزه را بسیار بالا می برد.

  • آدرس: اهواز، میدان 15 خرداد

تالاب بامدژ | گوشه ای از طبیعت زیبای خوزستان

کمی از آثار شهری دور شویم و به دل طبیعت برویم. تالاب بامدژ یکی از منطقه ها دیدنی اهواز و خانه پرندگان مهاجر است که از سیبری و شرق آفریقا به آن پناه می آورند. این منطقه 400 هکتاری، طبیعت دلربایی دارد و با گونه های خاص جانوری و گیاهی اش، حسابی توجه شما را جلب می نماید. بعلاوه، مکانی عالی برای عکاسی به شمار می رود. پیشنهاد می کنیم یک روز از سفرتان به خوزستان را با طبیعت گردی در تالاب بامدژ سپری کنید. معمولا در روزهای آخر هفته، این تالاب، پذیرای میهمانان زیادی از منطقه ها اطراف است و برای شان لحظات خاطره انگیزی می سازد. آب و هوای این منطقه تا اواخر اردیبهشت ماه عالی است و پس از آن، رو به گرم شدن می رود.

آدرس: 40 کیلومتری اهواز

آبشار مصنوعی اهواز | بی نظیر در خاورمیانه

به پل های اهواز بازگردیم؛ پل هفتم شهر، ویژگی منحصر به فردی دارد که در خاورمیانه تک است. آبشاری از دو طرف به رود کارون می ریزد که لقب طولانی ترین آبشار خاور میانه را یدک می کشد. این آبشار که قوس داخلی اش 150 متر و قوس بیرونی اش 200 متر طول دارد، یکی از جاهای دیدنی اهواز به شمار می رود. آغاز به کار این آبشار، بعد از غروب خورشید است و با نورپردازی های رنگارنگش حسابی در قلب اهواز خودنمایی می نماید.

شما می توانید برای صرف شام به اطراف آبشار مصنوعی بروید و از چشم انداز رویایی که این آبشار پدید می آورد، لذت ببرید. بسیاری از مردم اهواز هم برای شب گردی به اطراف این پل می آیند و سکوت این مکان را با آواز، خنده و خوشحالی می شنمایند.

  • آدرس: اهواز، بلوار شهید چمران، رود کارون

پارک ساحلی اهواز | جایی برای سرگرمی و ورزش

پارک ساحلی اهواز، در امتداد رود کارون کشیده شده است و یکی از برترین تفرجگاه های شهر به شمار می آید. در این پارک بزرگ و زیبا، می توانید به دوچرخه سواری، قایق سواری، ماهیگیری، والیبال و بسیاری دیگر از سرگرمیات مشغول شوید. قدم زدن در این پارک و در امتداد کارون، آرامشی عجیب و دوست داشتنی به شما می دهد. بعلاوه در کنار پارک ساحلی و در رود کارون، چند کشتی سرگرمیی هم وجود دارند که با موسیقی و غذاهای لذیذ، خاطرات خوشی را برای تان می سازند.

  • آدرس: اهواز، کیانپارس، بلوار ساحلی غربی

بازار کاوه | سوغاتی فروشی های اهواز

موقع ورود به بازار کاوه، اول از همه بوی ماهی و میگو به مشامتان می رسد. هر چه در دل این بازار پیش بروید، بیشتر از آن خوشتان می آید. در این بازار خوشمزه، تقریبا هرگونه خوراکی که دلتان بخواهد، پیدا می کنید. ابتدای بازار، قسمت آبزیان قرار گرفته است و انواع ماهی و میگوی تازه و صید روز را می توانید از آن تهیه کنید.

بعد از قسمت آبزیان، به بخش میوه و تره بار می رسید که بیشتر اهالی اهواز مشتری آنان هستند. غرفه های این بخش، پر از ترشی جات و قره قروت هستند. بعد از گذر از بخش ترشی ها، نوبت به شیرینی ها می رسد. در این بخش، انواع خرما، حلوا و کلوچه های خرمایی یافت می شوند. از آن جایی که غرفه های این بازار کوچک هستند، مغازه دارها محصولاتشان را در پیاده رو به نمایش می گذارند و جلوه ای پویا به بازار می بخشند.

  • آدرس: اهواز، خیابان طالقانی، ضلع غربی خیابان کاوه
  • ساعات بازدید: 7 تا 18 (آدینه ها تعطیل است)

رزرو بلیط سفر به اهواز

حال که به خوبی با بعضی از مطرح ترین جاهای دیدنی اهواز آشنا شدید، شاید دلتان بخواهد در تعطیلات بعدی به این شهر سفر کنید. البته اهواز در تابستان، بسیار گرم است و شاید برای سفر بیشتر افراد مناسب نباشد؛ اما، از اواسط پاییز تا اواخر اردیبهشت، فرصت خوبی برای سفر به این شهر زیبا و لذت بردن از مکان های دیدنی اهواز فراهم است. برای سفر به اهواز مقاله راهنمای سفر به اهواز را مطالعه کنید. نظر شما چیست؟ آیا تا به حال به اهواز سفر نموده اید؟ کدامیک از سرگرمیات و مکان های گردشگری اهواز را بیشتر دوست دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: فلای تودی
انتشار: 31 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1402 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2248

به "جاهای دیدنی اهواز ، گشت و گذار در شهر پل ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی اهواز ، گشت و گذار در شهر پل ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید