زنجان در راستا بهبود منابع ژنتیکی مولد واقع شده است

به گزارش کی آنلاین، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: زنجان در راستا بهبود منابع ژنتیکی مولد (بذر، نهال و دام) واقع شده است.

زنجان در راستا بهبود منابع ژنتیکی مولد واقع شده است

حسین جعفری در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به وجود 9 نهالستان با مساحت 52 هکتار در سطح استان و فراوری سالانه 865 هزار اصله انواع نهال، اظهار کرد: استان به عنوان یکی از قطب های فراوری بذر ارقام گندم و با فراوری حدود 19 هزار تن بذور گواهی شده، حائز رتبه برتر در کشور شده است. همچنین علاوه بر تامین همه پایه های بذری در داخل استان، بخش عمده ای از بذر مورد احتیاج استان توسط بخش خصوصی فراوری می گردد.

این مسئول با اشاره به این که استان زنجان در فراوری و تامین هسته های اولیه بذری ارقام جدید متحمل به کم آبی پیشتاز است، ادامه داد: تمرکز بر فراوری نهال گواهی شده از برنامه های آینده استان است. به همین دلیل، اقدامات اولیه در مورد شناسایی و آنالیز قابلیت فراوری نهال گواهی و کشت بافتی در استان اجرا شده است و در حال حاضر دو سایت در شهرستان های سلطانیه و ابهر، هر کدام به مساحت 100 هکتار، تاییدیه های اولیه را اخذ نموده است.

وی با بیان این که این دو سایت در مرحله معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات و ایجاد زیرساخت های ضروری است، اضافه نمود: پوشش 65 درصد از مزارع گندم آبی و 45 درصد از مزارع گندم دیم با استفاده از بذور گواهی شده تا سال 1400، از دیگر برنامه های آینده استان در راستای بهبود منابع ژنتیکی مولد به شمار می رود.

جعفری در ادامه با تاکید بر اتخاذ تمهیدات لازم برای تکمیل زنجیره گوشت قرمز در استان، توضیح داد: انتقال ژن چندقلوزایی از نژاد برولامرینو به نژاد افشاری با همکاری دانشگاه زنجان و آغاز تثبیت ژن چندقلوزایی در 7000 راس از گله های مردمی در سال 96، از دیگر مواردی است که نشان می دهد حوزه کشاورزی استان زنجان در راستا بهبود منابع ژنتیکی مولد قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان اظهار داشت: خوشبختانه طی پارسال با افزایش بره زایی و سرعت رشد، کاهش حجم دنبه، بهبود کمی و کیفی پشم و بهبود ضریب تبدیل غذایی در گوسفندهای افشاری روبرو بودیم و زمینه برای استقبال بسیار مناسب پرورش دهندگان گوسفند افشاری از طرح تثبیت ژن چندقلوزایی در 22 استان فراهم شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 202

به "زنجان در راستا بهبود منابع ژنتیکی مولد واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنجان در راستا بهبود منابع ژنتیکی مولد واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید