حبس 85 میلیارد دلار پول کشور به نفع سوداگران مسکن!

به گزارش کی آنلاین، بازده سرمایه بالا در بخش مسکن طی دهه های گذشته باعث شده تا بخش قابل توجهی از سرمایه های کشور به سمت بخر و بفروشی، سرمایه گذاری و ساخت املاک سرازیر گردد. یک حساب سرانگشتی گویای آن است که دست کم 85 میلیارد دلار سرمایه در خانه های خالی زمین گیر شده، در حالی که سفته بازان و دلالان بازار مسکن سال هاست از پرداخت هرگونه مالیات معاف هستند.

حبس 85 میلیارد دلار پول کشور به نفع سوداگران مسکن!

به گزارش ایسنا، میانه قیمت هر واحد مسکونی در منطقه ها شهری کشور در انتها سال گذشته 1.37 میلیارد تومان و میانگین متراژ 107 متر اعلام شد. اگر 1.37 میلیارد تومان را به عنوان میانگین ارزش هر خانه خالی از سکنه لحاظ قرار دهیم حجم نقدینگی بلوکه شده در 2.5 میلیون مسکن خالی (مطابق آمار 1395) به عدد عجیب و قریب 3 هزار و 425 هزار میلیارد تومان می رسد که تقریبا معادل 60 درصد کل نقدینگی کشور در آذرماه امسال است؛ رقمی برابر با 85.6 میلیارد دلار (با توجه نرخ تقریبی دلار 40 هزار تومان).

اگرچه در سال های اخیر تحت تاثیر رشد قیمت ها برآورد ها از نحوه کسب سود از بازار املاک تغییر نموده و به سمت منطقه ها میانی و کم برخوردار شهر ها سوق یافته، فراوری، احتکار و عرضه بیش از حد املاک بزرگ، لوکس و لاکچری نه تنها معضلی برای سرمایه گذاران، بلکه به چالشی برای اقتصاد کشور تبدیل شده است.

آنالیز ها نشان می دهد حدود 65 درصد واحد های عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران را خانه های با متراژ بیش از 100 متر تشکیل داده اند در حالی که سهم این گروه متراژی از معاملات قطعی در آذرماه 1401 فقط 25.8 درصد بود. در واقع از یک طرف با عدم ملاقات عرضه و تقاضا و از طرف دیگر با حبس نقدینگی در املاک بزرگ متراژ مواجهیم. طبق آمار سال 1395 در استان تهران 500 هزار واحد خالی وجود دارد. جهش های ادواری قیمت مسکن و قابلیت همترازی آن با تورم عمومی در کنار بی توجهی به پایه های مالیاتی در بخش املاک، بازار مسکن مرکز را به بازاری مجذوب نماینده برای احتکار سرمایه ها تبدیل نموده است.

با همه این اوصاف مالیات بر عایدی سرمایه هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته و مالیات دریافت شده از خانه های خالی رقم ناچیزی را شامل می گردد. بر اساس آماری که 19 آذرماه امسال ارایه شد عایدی حاصل از مالیات خانه های خالی در هشت ماهه نخست امسال یک میلیارد و 438 میلیون تومان بوده است.

طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (مالیات بر عایدی سرمایه) پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره پنجم خرداد 1400 کلیات آن به تصویب مجلس رسید و اوایل دی ماه 1401 به صحن مجلس آمد. چند بند آن هم به تصویب رسیده و بعضی از مواد برای آنالیز بیشتر به کمیسیون مالی ارجاع شده است. با این وجود به نظر نمی رسد که این طرح به زودی شکل اجرایی به خود بگیرد.

ابوالحسن میرعمادی ـ کارشناس بازار مسکن می گوید: طی دهه های گذشته بازار مسکن تقریبا 10 برابر بیش از سایر دارایی های ثابت رشد نموده و بازار های موازی را پشت سر گذاشته است. امروزه مسکن به جای این که کالای مصرفی باشد، کالای سرمایه ای شده و در این بین واسطه ها و دلالان سود های کلانی به جیب می زنند. البته بعضی افراد نیز مسکن را برای حفظ ارزش دارایی در برابر تورم خریداری می نمایند.

میرعمادی با بیان این که هم اکنون بیش از 70 درصد خرید و فروش ها در بازار مسکن از نوع سوداگری است تاکید نمود: مادامی که مالیات بر عایدی سرمایه برای خرید و فروش های مکرر کالا هایی مثل طلا، دلار و مسکن وضع نگردد نمی توان شرایط موجود را کنترل کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2200

به "حبس 85 میلیارد دلار پول کشور به نفع سوداگران مسکن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حبس 85 میلیارد دلار پول کشور به نفع سوداگران مسکن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید