آشنایی با مواد شیمیایی مهم در صنایع و بازار خرید و فروش آنها

به گزارش کی آنلاین، یکی از مهمترین و اساسی ترین زیربناهای صنعت هر کشور، کارخانجات مربوط به فراوری مواد شیمیایی هستند. مواد شیمیایی (chemical substance) یک نام کلی برای موادی است که ترکیب شیمیایی ثابت و خصوصیات مشخصی داشته و می توانند به صورت ساده، ترکیبی یا آلیاژی باشند که از عناصر مختلفی تشکیل شده است.

آشنایی با مواد شیمیایی مهم در صنایع و بازار خرید و فروش آنها

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام دنیا شیمی، امروزه بیشتر صنایع در فراوریات محصولات خود، احتیاجمند استفاده از مواد شیمیایی صنعتی هستند. از جمله صنایعی که از این مواد استفاده می نمایند، فراوری مواد شوینده و آرایشی، صنعت نساجی، داروسازی، پزشکی، کشاورزی و صنایع فراوری فولاد و ذوب آهن است. در این مقاله قصد داریم تا به موضوع خرید مواد شیمیایی، بازار آن و بعضی از مواد شیمیایی صنعتی پرکاربرد بپردازیم.

به لحاظ ساختاری ماده شیمیایی می تواند به صورت خالص (یک عنصر) یا مخلوط (محلول، ترکیب یا گاز) باشد. این مواد را می توان بر اساس نوع کاربردشان طبقه بندی کرد. برای مثال، مواد شیمیایی آزمایشگاهی به طور معمول موادی هستند که برای مصارف در آزمایشگاه ها و مدارس مورد استفاده قرار می گیرند اما در مقابل، مواد شیمیایی صنعتی، همانطور که از نامشان تعیین است در صنایع مختلف به کار برده می شوند.

بازار مواد شیمیایی کجاست؟

بازار مواد شیمیایی با توجه به اهمیتی که در اقتصاد دارد، بسیار حائز اهمیت است. اگر وب سایت ها و فروشگاه های آنلاین را در نظر نگیریم، مهمترین و اولین بازار مواد شیمیایی ایران در حوالی خیابان ناصرخسرو، کوچه خدابنده لو در تهران است.

نکات مهم در خرید مواد شیمیایی

هدف از خرید بسیاری از مواد شیمیایی، تامین ماده اولیه در صنایع مختلف است، به همین علت اطمینان از کیفیت مواد، بسیار مهم است.

محصولات برندهای متنوع، ویژگی ها و قیمت های گوناگونی دارند. از این رو، آشنایی با فروشندگان و تامین نمایندگان معتبر در بازار مواد شیمیایی اهمیت زیادی دارد.

مانند هر بازار تخصصی دیگری، پیش از خرید مواد شیمیایی باید اطلاعات دقیقی درباره نوع محصول و شرایط نگهداری و استفاده از آن در اختیار خریدار باشد.

بعضی از مواد شیمیایی صنعتی پرکاربرد

از مواد شیمیایی صنعتی با توجه به درصد خلوص و نوع ترکیبات آن، در صنایع مختلفی استفاده می گردد. در ادامه به آنالیز بعضی از پرکاربردترین آن ها می پردازیم.

آسپارتام

آسپارتام به اسم یک شیرین نماینده مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) در فراوری محصولات لبنی، نوشابه های رژیمی، پودرهای شربت، آدامس، ژله و پودینگ، غلات صبحانه، و دسرهای خشک استفاده می گردد. از لحاظ ساختار شیمیایی، آسپارتام دارای فرمول مولکولی C14H18N2O5 و حاصل ترکیب آمینواسیدهای آسپارتیک اسید و فنیل آلانین است که بطور طبیعی رخ می دهد.

آس سولفام

آس سولفام (Acesulfame) یک پودر کریستالی سفید و بدن بو و دارای فرمول مولکولی C4H4KNO4S است. آس سولفام پتاسیم، مشتق شده از استیک اسید است و در فراوری آن از ترکیب اسید آلی استواستیک اسید و پتاسیم استفاده می گردد. آس سولفام هم همچون آسپارتام به اسم یک شیرین نماینده، دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) است. از آس سولفام در نانوایی، صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، فراوری نوشیدنی ها، آدامس، خشکبار، نوشابه های میوه ای استفاده می گردد.

سوکرالوز

سوکرالوز (Sucralose) شیرین نماینده ای است که از قند طبیعی، یعنی ساکاروز با جایگزینی اتم های اکسیژن و هیدروژن آن به وسیله اتم های کلر در سه مرحله به دست می آید. فرمول مولکولی سوکرالوز به صورت C12H19Cl3O8 است. مقدار شیرینی سوکرالوز در مقایسه با شکر، 400 تا 700 برابر است. این شیرین نماینده، حلالیت زیادی در آب دارد و به علت مقاومت بالا در برابر گرما در شیرین کردن موادی که احتیاج به پخته شدن دارند، استفاده می گردد.

اسید فسفریک

از نظر ویژگی های ظاهری، اسید فسفریک مایعی بی رنگ، بی بو، شفاف و متراکم است. این اسید غیرسمی بوده و خورندگی کمی دارد و تنها اسید معدنی غیرآلی است که در صنعت مواد خوراکی از آن استفاده می گردد. اسید فسفریک می تواند با بازها وارد واکنش شده و با جایگزین کردن اتم های هیدروژن خود، نمک فراوری نماید.

کربن اکتیو

به کربن فعال یا کربن اکتیو، زغال فعال هم می گویند. زغال فعال کاربردهای بی شماری در دنیا شیمی و حذف آلاینده ها از جریان های هوا یا آب در مزارع و بعلاوه در فرآیندهای صنعتی، مانند پاکسازی نشت مواد، تصفیه آب زیرزمینی، فیلتر آب آشامیدنی و تصفیه هوا از ترکیبات آلی و فرار رنگ آمیزی، خشکشویی، عملیات توزیع بنزین و… دارد. از این ماده برای مقدار گیری غلظت رادون در هوا هم استفاده می گردد.

پودر کلر

پودر کلر یکی از مواد شیمیایی بسیار کاربردی در گندزدایی و ضد عفونی کردن آب است. این ماده با نام های دیگری مثل پرکلرین و هیپوکلرید کلسیم هم شناخته می گردد و به طور کلی برای تصفیه آب، ضد عفونی کردن استخرها، سفید کردن کاغذ، پارچه و سایر منسوجات استفاده می گردد. مقدار گیری و کنترل آسان و بعلاوه قیمت مناسب و دوام بیشتر در مقایسه با سایر ضدعفونی نماینده های رایج، از جمله ویژگی هایی هستند که کلر را به یکی از پرکاربردترین ضدعفونی نماینده های مورد استفاده در دنیا برای غیرفعال سازی میکروارگانیسم های بیماری زا تبدیل نموده اند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1835

به "آشنایی با مواد شیمیایی مهم در صنایع و بازار خرید و فروش آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مواد شیمیایی مهم در صنایع و بازار خرید و فروش آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید