ارائه روشی هوشمند برای حل معضل اصلاح الگوی مصرف برق در کشور

به گزارش کی آنلاین، گروهی از محققان یکی از استارت آپ ها سامانه ای را برای مدیریت مصرف انرژی ارائه نموده اند که علاوه بر اعلام بلادرنگ اندازه مصرف برق به مشترکان، امکان هوشمندسازی خانه را هم برای آنها فراهم می نماید.

ارائه روشی هوشمند برای حل معضل اصلاح الگوی مصرف برق در کشور

دکتر سعید اکبریان، مجری طرح در گفت وگو با خبرنگاران، مصرف بی رویه انرژی را یکی از معضلات کشور دانست که تبدیل به بحران فزاینده شده است، گفت: این در شرایطی است که سرمایه گذاری در فراوری برق هزینه بسیار زیادی دارد و از سوی دیگر استفاده بیش از مقدار از سوخت های فسیلی می تواند چالش های دیگری مانند آلودگی هوا را ایجاد کند.

وی با تاکید بر لزوم صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی در روزهای تابستان با استفاده از روش های هوشمند، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال های گذشته عمده فراوری برق وابسته به منابع گازی بوده است و از آنجا که در فصول سرما مصرف گاز برای گرمایش به پیک می رسد، در زمستان 1400 مشکل تامین گاز برای نیروگاه های حرارتی مساله جدی خواهد بود.

اکبریان با اشاره به تحقیقات این شرکت استارت آپی حوزه مدیریت مصرف انرژی، اظهار کرد: سیستم کنترل برق خانگی به وسیله سیمکارت موضوعات تحقیقات من در تز سرانجام نامه دکترا بوده که در سال 95 در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران دفاع کردم و در سال 96 در پژوهشگاه وزارت نیرو پذیرفته شد.

مجری طرح اعلام کرد: سامانه طراحی شده در این مطالعات با تشکیل استارت آپی عرضه شد و امیدواریم بتوانیم به برطرف مشکل کمبود برق و آلودگی هوا یاری کنیم.

وی هدف از طراحی این سامانه را کنترل مصرف برق در زمان پیک مصرف به وسیله ارائه اطلاعات آنلاین مصرف به مشترک دانست و گفت: این سامانه به وسیله دیوایسی که به اینترنت متصل می گردد و بعلاوه بخش نرم افزاری که در گوشی های همراه نصب می گردد، اقدام به پایش مقدار مصرف برق برای مشترکان می نماید.

به گفته وی بخش سخت افزاری این سامانه جریان ورود، ولتاژ، وات و کیلووات ورودی را محاسبه و به سرور اعلام می نماید و سرور بعد از تجزیه و تحلیل داده های ارسال شده، اطلاعات را به مشترک مورد نظر ارسال می نماید که مقدار مصرف برق آنها در چه شرایطی قرار گرفته است.

اکبریان خاطر نشان کرد: زمانی که مقدار مصرف برق مشترکان از حالت نرمال خارج می گردد، به آنها هشدار داده خواهد شد، ضمن آنکه راهکارهای کاهش مصرف برق هم برای آنها ارسال می گردد.

وی افزود: بخش دیگری در نرم افزار این سامانه با نام خانه هوشمند پیش بینی شده است که به وسیله آن امکان خاموش کردن لامپ های اضافه، کنترل دمای هوای منزل و پایش آلودگی هوا برای کاربران فراهم شده است. با این روش می توان از افزایش هزینه برق مشترکان جلوگیری کرد.

مدیر این استارت آپ با اشاره به افزایش تصاعدی هزینه های برق برای مشترکان پر مصرف برق، یادآور شد: در صورتی که 10 درصد از مقدار مصرف این دسته از مشترکان کاهش یابد، هزینه های مصرف برق آنها کاهش خواهد یافت که این امر با کاربردی شدن این سامانه مهیا خواهد شد.

اکبریان افزود: با توجه به اینکه بخش ساختمان با داشتن بیش از 30 میلیون مشترک، بیش از 50 درصد مصرف کل برق کشور را به خود اختصاص داده است، بیش از نیمی از برق کشور در مصارف خانگی مصرف می گردد و این سامانه برترین راهکار هوشمندسازی کنترل مصرف بدون احتیاج به سرمایه گذاری کلان کشور می تواند باشد و برترین راهکار جهت برطرف این مشکل می تواند مدیریت مصرف مخصوصا در زمان پیک از سوی مشترکین برق خانگی باشد.

به گفته وی، این سامانه در فاز اول می تواند با کاهش مصرف 3000 مگاوات در مصرف برق صرفه جویی ایجاد کند.

وی، اطلاع رسانی از شرایط مصرف برق به صورت لحظه ای را از مزایای این سامانه نام برد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1804

به "ارائه روشی هوشمند برای حل معضل اصلاح الگوی مصرف برق در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه روشی هوشمند برای حل معضل اصلاح الگوی مصرف برق در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید