گزارش، کمیسیون مشترک همکاری ایران و ازبکستان: اصلی ترین زمینه های همکاری کدام اند؟

به گزارش کی آنلاین، توریسم، صنایع نساجی، خودروسازی، ترانزیت، بهداشت و درمان و خدمات فنی، از اصلی ترین حوزه های همکاری مالی و فنی ایران و ازبکستان در دور جدید مناسبات دو کشور می باشد.

گزارش، کمیسیون مشترک همکاری ایران و ازبکستان: اصلی ترین زمینه های همکاری کدام اند؟

از سفر با تور پاتایا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روز گذشته سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکار ی های ایران و ازبکستان به میزبانی تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار گشت. در این اجلاس، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشت. دو کشور در زمینه ارتقاء مبادلات تجاری، افزایش همکاری های مالی، برطرف موانع تجاری و توسعه تعاملات در سطوح مختلف، بحث و گفتگو کردند. در حاشیه این اجلاس، همایش مشترک تجاری ایران و ازبکستان با حضور حلقه های تجاری ازبکستان و نمایندگان بیش از 100 شرکت تجاری ایرانی نیز برگزار گردید. علاوه بر این، پیش تر نیز یک نمایشگاه اختصاصی برای محصولات 37 شرکت ایرانی در محل هتل اینترنشنال شهر تاشکند برگزار گردیده بود. رحمانی در این سفر با مقامات ازبکستانی از جمله نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت و نیز معاون نخست وزیر این کشور ملاقات و گفت و گو کرد. در خاتمه نیز یک یادداشت تفاهم در زمینه توسعه همکاری های دو کشور، بین رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و الیار غنی اف، معاون نخست وزیر ازبکستان به امضا رسید.

به همین دلیل، با توجه به بازار بزرگ و فضای مالی بسیار مطلوب ازبکستان، مهم ترین حوزه های همکاری دو کشور در حیطه مسائل مالی به اختصار مورد اشاره قرار می گیرد:

توریسم: ازبکستان در بردارنده بخش بزرگی از میراث جهان اسلام و فرهنگ و تمدن کهن ایرانی است. در اقصی نقاط این کشور به وضوح می توان نشانه های بر جای مانده از دوره اوج تمدن اسلامی را مشاهده کرد. هم اکنون نیز شهرهای بزرگ و تاریخی سمرقند، بخارا، خوارزم، خیوه، خوقند و ... همگی در این کشور قرار دارند و یک مقصد بسیار جذاب برای توریست های خارجی محسوب می شوند. بر اساس آمارهای منتشر شده، شمار گردشگران خارجی ازبکستان از سال 2016 به بعد بیش از 2 برابر افزایش یافته است. این کشور همچنین به دلیل میزبانی از مزارهای چهره های برجسته اسلامی و حضور امام زاده های متعدد (مربوط به بزرگان تصوف) یکی از مقاصد مهم گردشگری اسلامی و زیارتی نیز می باشد. علاوه بر این، در امسال میلادی، طرح توریستی جاده ابریشم میان کشورهای آسیای مرکزی با موضوع ازبکستان به امضا رسیده و صدور ویزای واحد و ارائه یک پکیج کامل گردشگری مطرح شده است. از این منظر، حوزه توریسم می تواند یکی از حوزه های مهم همکاری دو کشور قرار بگیرد.

صنایع نساجی: ازبکستان یکی از بزرگ ترین فراوری نماینده پنبه جهان محسوب می گردد. در سال 2018، پس از کشورهای هند، چین و ایالات متحده، این کشور با فراوری 811 هزار تن پنبه، در رده هفتم بزرگ ترین فراورینمایندگان پنبه در جهان نهاده شد. در حال حاضر نیز با توجه به برنامه های اصلاحی شوکت میرضیایف، صنایع نساجی این کشور در دست تغییر و تحول برای رسیدن به شرایط مطلوب فراوری هستند. در این راستا گفته می گردد که بیش از 2.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است. در صورت سرمایه گذاری خارجی در این حوزه نیز این کشور معافیت مالیاتی 10 ساله، معافیت از مالیات صادرات، تسهیل قوانین گمرکی و شماری از مزیت های دیگر را نیز ارائه می دهد. از این منظر، ازبکستان می تواند یکی از آلترناتیوهای مهم تامین نیازهای صنایع نساجی ایران، و حتی احیاء صنایع نساجی ایران در پرتو همکاری های مشترک را داشته باشد.

خودروسازی: ازبکستان بزرگ ترین خودروساز در آسیای مرکزی و یکی از مهم ترین مراکز فراوری و مونتاژ خودرو در شوروی سابق محسوب می گردد. علاوه بر زیرساخت های کارخانه های خودروسازی برجای مانده از دوره اتحاد جماهیر شوروی، پس از استقلال نیز شماری از شرکت های معتبر جهانی همچون دوو، جنرال موتورز، مان و ... نیز در ازبکستان خطوط فراوری و مونتاژ بزرگی را تاسیس نموده اند. هم اکنون نیز این کشور در صدد توسعه کمی و کیفی صنایع خودروسازی خود است. برنامه فعلی دولت میرضیایف رساندن فراوری خودرو به 240 دستگاه در سال است. از این رو، با توجه به تجربه گسترده خودروسازان ایرانی، زمینه های قابل توجهی برای توسعه همکاری ها در این زمینه وجود دارد.

بهداشت و درمان: یکی از مهم ترین اقلام وارداتی ازبکستان طی سال های اخیر واردات دارو و لوازم بهداشتی و شوینده می باشد. از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از بزرگ ترین فراورینمایندگان این محصولات در منطقه محسوب می گردد. همچنین با توجه به قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر، طی ماه های اخیر بازار مناسبی برای محصولات ایرانی در این کشور به وجود آمده است. علاوه بر این، در حوزه گردشگری سلامت نیز ایران می تواند یکی از مقاصد اصلی برای ازبک ها باشد. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، سالانه بیش از 50 هزار بیمار ازبک برای درمان به خارج از این کشور سفر می نمایند.

ترانزیت: همچون دیگر جمهوری های آسیای مرکزی، ازبکستان نیز یک کشور محصور در خشکی (land lock) محسوب می گردد. این امر موجب شده تا جهتهای دسترسی به کالا و خدمات، و به ویژه مبادلات تجاری با اقصی نقاط جهان برای این کشور سخت گردد. دست یابی به نزدیک ترین و امن ترین جهت به آب های آزاد بین المللی برای ازبکستان از جهت جمهوری اسلامی ایران مقدور است. در امسال نیز به همین دلیل یک تفاهم چندجانبه برای تاسیس یک کریدور بین المللی از جهت ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان بین این کشورها به امضا رسید. پس از آن قزاقستان نیز تمایل خود را برای عضویت در این کریدور اعلام نمود. از سوی دیگر نیز، ازبکستان با قرار دریافت در قلب آسیای مرکزی، می تواند یک جهت بسیار مطمئن برای ایران جهت دسترسی به چین، روسیه و قزاقستان باشد. همچنین دو کشور زمینه های همکاری مناسبی در چارچوب طرح های ترانزیتی بین المللی نظیر پروژه کمربند و جاده و یا کریدور شمال-جنوب داشته باشند.

خدمات فنی: یکی از مهم ترین بخش های صادرات جمهوری اسلامی در جهان، صادرات خدمات فنی محسوب می گردد. در حال حاضر شرکت های ایرانی پروژه های بزرگی را در جهان در حوزه های راه، ساختمان و حوزه آب در دست اجرا دارند. در آسیای مرکزی نیز تجربه بسیار خوبی از این پروژه ها موجود است که توانسته توجه این کشورها را به خود جلب نماید. به همین دلیل، با توجه به برنامه های ازبکستان برای توسعه کمی و کیفی زیرساخت ها، شرکت های ایرانی می توانند با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر، خدمات مناسبی را ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 621

به "گزارش، کمیسیون مشترک همکاری ایران و ازبکستان: اصلی ترین زمینه های همکاری کدام اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، کمیسیون مشترک همکاری ایران و ازبکستان: اصلی ترین زمینه های همکاری کدام اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید