سهم ایران از بازار 20 میلیارد دلاری همسایه تقریبا هیچ! ، چگونه با دور زدن تحریم خدمات فنی و مهندسی صادر می کنیم؟

به گزارش کی آنلاین، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان گفت: روابط سیاسی ایران و قزاقستان از زمانی که آن ها به استقلال رسیدند همواره رو به بهبود بوده است ولی توسعه روابط سیاسی و مالی ما همگن و متوازن نیست.

سهم ایران از بازار 20 میلیارد دلاری همسایه تقریبا هیچ! ، چگونه با دور زدن تحریم خدمات فنی و مهندسی صادر می کنیم؟

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی تراکت رنگی از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

گروه مالی خبرنگاران- سینا احدیان؛ در بخش مقدماتی پفراینده دیپلماسی مالی به اهمیت صادرات به عنوان موتور محرک فراوری بخصوص در شرایط تحریم و جنگ مالی، مزایا و ظرفیت های مالی بالقوه کشور برای تعامل با سایر کشور ها و همچنین اهمیت توسعه تجارت خارجی با کشور های همسایه و اثر آن بر رشد و رونق فراوری و اقتصاد ایران پرداختیم.

در قسمت های بعدی پفراینده در مصاحبه با روسای اتاق بازرگانی مشترک کشور های ارمنستان، آذربایجان، عمان، ترکیه و ترکمنستان به ظرفیت ها مزیت ها و چالش های تجارت ایران با این کشور های همسایه پرداختیم. یکی دیگر از این کشور های همسایه دریایی ایران قزاقستان است که با اینکه با جمعیت 18 میلیون نفری بازاری 20 میلیارد دلاری دارد اما سهم ایران از این کشور دوست و همسایه بسیار ناچیز است. به همین منظور با امیر عابدی؛ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان مصاحبه کردیم که در ادامه تقدیم می گردد.

پفراینده ویژه دیپلماسی مالی | ترکمنستان ؛

محمدنژاد: مسائل مالی ما درونی است نه بیرونی

چرا دروازه تجارت با ترکمنستان قفل شد؟

پفراینده ویژه دیپلماسی مالی | ترکیه ؛

چرا ترکیه به دنبال کاهش وابستگی به توریسم است؟

ابراهیمی: برای توسعه تجارت با ترکیه بازار مشترک اسلامی تشکیل دهیم

فرصت طلبی در تجارت خارجی را از ترک ها یاد بگیریم

شرایط تجارت ایران و قزاقستان در حال حاضر به چه صورت است؟

کشور قزاقستان برای جمهوری اسلامی ایران کشور مهمی است؛ در حوزه های سیاسی، مالی، فرهنگی و قومی، مشترکات زیادی داریم که طی بیست و اندی سال که از استقلال قزاقستان گذشته است، روابط ما همواره رو به بهبود بوده است. ولی این را همه اذعان دارند که توسعه روابط سیاسی و مالی ما همگن و متوازن نیست. طی 5 سال گذشته، ما فراز و نشیب هایی داشتیم که عمده آن به اختلافات موجود در حوزه مالی درون کشور و ضعف قوانین و مقرراتی که به نفع تجارت باشد، مربوط می گردد که باعث شد نتوانیم به آن موفقیتی که می خواهیم در توسعه مالی بین ایران و قزاقستان برسیم.

تجارت یعنی هم صادرات و هم واردات و لذا تنها صادرات یک طرفه نمی گردد. ممنوعیت ها و محدودیت های موجود بین کشورها، قطعاً تراز تجاری را تغییر می دهد؛ لذا با وجود این که کشور قزاقستان می توانست به عنوان یک کشور استراتژیک در حوزه تامین غلات مفید واقع گردد، متاسفانه به دلیل سیاست های متغیری که طی چند سال گذشته در وزارت کشاورزی و در حوزه واردات داشتیم، حجم تجارت ما با قزاقستان در بخش واردات کاهش پیدا کرد.

حجم صادرات و واردات ما با قزاقستان چقدر است؟

در حال حاضر تراز تجاری ما در مجموع مثبت است. حجم تجارت ما زیر 300 میلیون دلار است و حدود 200 میلیون دلار، حجم تجارت خدمات فنی و مهندسی ماست که در آمار ها کمتر دیده می گردد. به دلیل این که ما تحریم هستیم، مبادلات حوزه خدمات فنی و مهندسی ما از کارگزاری های جا های دیگر انجام می گردد، با توجه به این که قزاقستان کشوری است که در راستا توسعه مالی گام برمی دارد، از نظر خدمات فنی و مهندسی برای ما اهمیت دارد و شرکت های فعال ما در این حوزه، در بخش های مختلف حضور فعالانه ای در این کشور دارند و توانستند در این حوزه ورود پیدا نمایند.

حجم صادرات ما به قزاقستان حدود 165 میلیون دلار و حجم واردات ما از این کشور حدود 65 میلیون دلار است؛ البته به دلایل مختلف، آمار مربوط به حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی به خوبی قابل رصد نیست. ما در حال حاضر با اهدافی که سران دو کشور در سال 93 پایه گذاری کردند که باید حجم تجارت بین دو کشور به 5 میلیارد دلار برسد، فاصله زیادی داریم. این هدف زمانی تحقق پیدا خواهد نمود که ما در یک ثبات مالی قرار گرفته و تصمیمات درست مالی بگیریم و دیپلماسی مالی ما خیلی فعال تر باشد. به علاوه، شرایط برای کسب و کار در تجارت خارجی فراهم باشد که بتوانیم از پتانسیل و توانمندی هایی که در حوزه های مختلف داریم، برای صادرات به کشور قزاقستان استفاده کنیم.

پفراینده ویژه دیپلماسی مالی | عمان ؛

ضرابی: آرایش دولت در جنگ مالی، مطلوب نیست

سهم ایران از واردات 28 میلیارد دلاری عمان تنها 2 درصد است!

پفراینده ویژه دیپلماسی مالی | آذربایجان ؛

هیچ برنامه ای برای بازار 300 میلیون نفری آسیای میانه نداریم

وثوقی: دارو فراوری می کنیم اما توان فروش به همسایگان را نداریم!

پفراینده ویژه دیپلماسی مالی | ارمنستان ؛

ماجرای لغو پروژه ساخت بزرگترین پل بین ارمنستان و گرجستان

بازاری که با بسته بودن مرز هم قبضه شد!

طرف قزاق هم علاقمند است که کالا ها و خدماتش را به طرف ایرانی بفروشد و این مبادله و معامله انجام گردد. این معامله باید به صورت بُرد بُرد باشد تا منافع ملی دو کشور محفوظ بماند؛ لذا باید به سمتی برویم که از این فرصت ها به خوبی استفاده کنیم و سطح مناسبات مالی بین دو کشور را هم تراز با مناسبات سیاسی افزایش دهیم.

کل حجم واردات کشور قزاقستان چقدر است؟

طبق آخرین آمار، حجم تجارت خارجی قزاقستان نزدیک به 47 میلیارد دلار است و سهم ما از این تجارت، زیر یک درصد است.. علت این است که وقتی اقلام صادراتی ما را آنالیز می کنید، بیش از 50 درصد این اقلام، ریشه های نفتی دارد و نمی تواند در زنجیره تجارت قرار بگیرد. به طور کلی، ما باید هر کشور را نسبت به اولویت ها و پتانسیل های خودش بسنجیم. در رابطه با کشور قزاقستان، ما در صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیار جای کار داریم؛ یعنی ما قرار نیست حتما کالا یا میوه و صیفی جات بفروشیم.

چرا در حوزه قزاقستان نمی توانیم حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی را بالاتر ببریم؟

ما شرکت های توانمندی در حوزه های ساختمان، انرژی، برق، آب و کشاورزی داریم که هلدینگ های بسیار قوی دارند؛ ولی دو عامل باعث می گردد نتوانیم به خوبی وارد شویم. اولاً باید بپذیریم که تحریم ها محدودیت هایی به دنبال دارد و بابت آن ها هزینه می دهیم. ما در کشف مناقصه، اسناد مناقصه و ضمانت نامه مناقصه برای ورود به کشور ها به مشکل برخوردیم. پس شرکت توانمندی که در ایران و در حوزه انرژی، 4 هزار نیرو و 2 هزار میلیارد تومان سرمایه دارد و کارنامه بسیار موفقی در آفریقا و آسیا و کشور های اطراف دارد، امروز که وارد بازار می گردد با محدودیت های ضمانت نامه روبرو است. در این مورد، نقش دولت کارایی ندارد و دیپلمات ها نمی توانند کاری انجام دهند؛ این سیستم نظم نوین بانکی جهانی است. ولی خوشبختانه شرکت ها توانستند با استعداد و هوش و کارایی جوانان پرشور و تحصیل نموده ایرانی، تحریم ها را دور بزنند و به وسیله شبکه های شراکت با کشور های کارگزاری پروژه برداشتند. ولی این فرایند بسیار سخت پیش می رود. در حوزه خدمات فنی و مهندسی و بخش های مختلف مربوط به صادرات خدمات، تحریم ها تاثیر بسیار بیشتری نسبت به مقررات دارد.

عامل دوم، ضعف در حوزه دیپلمات های کارکشته مالی است. ما برای تاثیرگذاری در دیپلماسی مالی، باید دیپلمات های کارکشته جهت حمایت از خدمات فنی و مهندسی خودمان داشته باشیم. من همواره گفته ام که دیپلماسی مالی یعنی یک دیپلمات اقتصاددان. مفهوم دیپلماسی مالی، رویه ای است که یک دیپلمات با زبان تجارت آشنایی داشته باشد تا بتواند منافع اقتصاد ملی کشورش را به خوبی بشناسد و از آن حفاظت کند و متاسفانه ما در این حوزه ضعف داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 703

به "سهم ایران از بازار 20 میلیارد دلاری همسایه تقریبا هیچ! ، چگونه با دور زدن تحریم خدمات فنی و مهندسی صادر می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ایران از بازار 20 میلیارد دلاری همسایه تقریبا هیچ! ، چگونه با دور زدن تحریم خدمات فنی و مهندسی صادر می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید