کرونا و آموزه هایی برای دولتمردان

به گزارش کی آنلاین، کرونا بدون اغراق بلیه بزرگ زمان ماست. هنوز ابعاد تلفات انسانی، اقتصادی و اجتماعی آن بر ما روشن نیست، اما این بلیه بزرگ، در همین مدت کوتاه تغییراتی عمیق در سبک زندگی، اقتصاد و نگرش ما ایجاد کرده است.

کرونا و آموزه هایی برای دولتمردان

کرونا دردناک است و به کشور ما آسیب فراوانی زده، ولی فرصت بزرگی برای بازاندیشی ساختار مالی کشور فراهم کرده است. شاید به تعبیری کرونا فرصت بزرگی را پدید آورده تا از برخی مسائل مالی و پدیده های ضدمالی که در طول دهه ها در اقتصاد ما شکل گرفته، رهایی یابیم. اکنون زمان طراحی آینده بهتر و بازسازی اقتصاد و خلاصی از دست بسکمک عوامل مزاحم در اقتصاد است. تصمیمات بزرگی در پیش است که نیازمند شهامت و شجاعت مدیران است.

با توجه به فرایند تحولات جاری در جهان، به نظر می رسد برای طراحی اقتصاد پس از کرونا، ویژگی هایی را باید لحاظ کرد:

- جهانی شدن به روال سابق ادامه نخواهد یافت.

- تقلیل سرمایه گذاری خارجی و خروج سرمایه گذاران خارجی.

- استفاده گسترده از تکنولوژی های دیجیتال.

- اهمیت ویژه امور بهداشت و درمان.

- کاهش شدید گردشگر بین المللی و داخلی

- دشواری بیشتر حضور در بازارهای صادراتی.

- اهمیت بسیار بیشتر تولیدات داخلی، به خصوص اقلام غذایی.

ما در ایران با توجه به ساختار مالی و نیازهای ویژه کشور ضروری است برخی زمینه ها را مورد توجه و تمرکز بیشتر قرار دهیم که مهم ترین آنها عبارتند از:

1- بهداشت و درمان

از آنجا که امکان بروز مسائلی نظیر کرونا را در آینده نمی توان نادیده گرفت و از سوی دیگر کاستی های اساسی ساختار درمانی، ضروری است در مورد نیازهای بهداشتی و درمانی کشور و نیازات آن نظیر نیروی انسانی، بیمارستان، تجهیزات پزشکی برنامه ریزی بهتر انجام و بودجه های کافی برای آن در نظر گرفت. تجربه به ما نشان داد در شرایط مشابه اضطراری هیچ کشوری قادر و مایل به کمک به ما نیست.

2- ارتباطات

ما دارای زیرساخت خوبی در ارتباطات الکترونیکی هستیم که تا دورترین روستاهای کشور امتداد یافته است که در روزهای سخت، نیازهای ارتباطاتی بسکمک را پاسخگو بود و بستری برای بسکمک کسب و کارها، خدمات و رونق اقتصاد دیجیتالی فراهم کرد که بدون آن، جامعه ما با دشواری بزرگی روبه رو می شد. دوران کرونا اهمیت ارتباطات و نقش پر اهمیت آن را بیش از پیش آشکار ساخت. افزایش سرمایه گذاری، ارتقای تکنولوژی و به کارگیری نسل های بعدی ارتباطات دیجیتالی، از پیش نیازهای برنامه ریزی آینده است.

3- بازسازی مشاغل و صنوف

بسکمک مشاغل و زمینه های خدماتی و تولیدی به شدت آسیب دیده اند و بازسازی برخی آنها ضروری است، اما در این بازسازی باید نکاتی را ملحوظ داشت.

کشور ما دارای بزرگ ترین و گسترده ترین بخش توزیع در جهان است. بیش از 3 میلیون واحد صنفی و مشاغل متعدد که بسکمک از آنها مزاحم روال توزیع کشور و موجب افزایش قیمت ها برای مصرف کننده نهایی و عامل فساد هستند. بدیهی است برای بسکمک از این صنوف و مشاغل ضرورتی برای بقا به صورت فعلی وجود ندارد. در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی بخش های ما مغازه های متعدد، نانوایی، بقالی، میوه فروشی، مصالح فروشی، معاملات ملکی و... به فاصله نزدیک هم مشغول کارند. آیا کمک و حفظ این همه واحد صنفی که همه آنها از کمی مشتری نگرانند لزومی دارد؟ آیا نمی شود به عنوان مثال در بازسازی آنها، برخی از آنها را در هم ادغام و حتی برخی را حذف کرد؟ همه ما شاهد مغازه های متعدد معاملات ملکی در کنار هم در محلات خودمان هستیم، هزینه کرد برای بازسازی آنها چه ضرورتی دارد و چه کمکی به اقتصاد ملی می کند؟

آیا بهتر نیست به جای مغازه های متعدد مشابه بی مشتری، مغازه های کتاب فروشی، فروش محصولات فرهنگی، مطب پزشکی و بهداشتی یا قهوه خانه برای گردآمدن اهالی محله به دور هم را تشویق کنیم؟ ضروری است برای بازسازی اقتصادکشور، به خصوص در زمینه صنفی، الگوی بهتری از کسب و کار را در نظر داشت و فرصت خوبی است تا از برخی مشاغل غیرضروری و مزاحم فعلی خلاص شد. زمان تفکر و برنامه ریزی در مورد آنها اکنون است. درباره مشاغل و اصناف پس از کرونا، کار بزرگ و شجاعانه ای نیاز است.

4- بهبود فضای کسب و کار

ما دارای یکی از بدترین فضاهای کسب و کار هستیم و تلاش ها برای اصلاح آن پیروز نبوده است. دوران پس از کرونا فرصت خوبی برای بازسازی فضای کسب و کار و خلاصی از بسکمک مقررات و قوانین دست و پاگیر و ضدرقابتی، از جمله مجوزهای کسب و کار است.

تجدید نظر در قوانین و مقررات مالیاتی، تامین اجتماعی، شهرداری ها و... و ایجاد شفافیت در مسائل مالی و فضای رقابتی می تواند در ارتقای فضای کسب و کار، جذب سرمایه و ایجاد اشتغال بسیار اثر گذار باشد.

5- آموزش آنلاین

در ایران و بسکمک کشورها آموزش آنلاین مطرح شده بود، اما نظام آموزش رسمی علاقه ای به استفاده از آن نداشت. ظهور کرونا و بسته شدن مدارس و دانشگاه ها و کلاس های کوتاه مدت تخصصی که نقش مهمی در آموزش نیروی کار کشور دارند، بالاجبار موجب روی آوری گسترده به آموزش آنلاین شد و کلاس ها و وب سایت های آموزشی در سطوح مختلف شکل گرفت و همگان با امکانات آموزش الکترونیکی آشنا شده اند.

حفظ و گسترش آموزش آنلاین می تواند بسکمک نیازهای آموزشی نسل جوان و نیروی کار کشور را با هزینه و زمان اندک و به دور از پیچیدگی ها و هزینه زیاد روش های حضوری میسر سازد. سرمایه گذاری بیشتر روی این روش آینده ساز خواهد بود.

زمان خلاصی از بسکمک موسسات آموزشی عالی و دانشگاه های غیرضروری اکنون است.

6- کسب و کارهای آنلاین

کسب و کارهای آنلاین توانستند بخش بزرگی از نیازهای روزانه مردم را در دوران کرونا مرتفع سازند و نیاز به خروج از خانه را کاهش دهند. این گونه کسب و کارها پتانسیل بزرگی برای رشد دارند و ضروری است با بازبینی در آیین نامه ها و مقررات، فضای بیشتری برای فعالیت این موسسات فراهم سازیم.

7- دورکاری

نگه داشتن مردم در خانه با دورکاری از راه های مهم جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا بود و چشم انداز و مزایای این روش انجام کار و کاهش هزینه ها را بر بسکمک موسسات آشکار ساخت. دورکاری می تواند فرایند تولید و توزیع بسکمک کالاها و خدمات را سریع تر و ارزان تر سازد و در جهان پر رقابت آینده می تواند در کاهش هزینه تولید به شدت موثر واقع شود.

ضروری است در قوانین و مقررات کشور برای تطبیق با مقتضیات دورکاری تغییرات لازم صورت گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 979

به "کرونا و آموزه هایی برای دولتمردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و آموزه هایی برای دولتمردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید