فراوری قارچ گانودرما؛ محصولی با بازار خالی عرضه کننده و پر از متقاضی

به گزارش کی آنلاین، خبرنگاران/زنجان یک فراوریکننده قارچ گانودرما گفت: در حال حاضر فراوری قارچ گانودرما به دلیل کم بودن تعداد فراوریکنندگان، توجیه مالی بالایی دارد.

فراوری قارچ گانودرما؛ محصولی با بازار خالی عرضه کننده و پر از متقاضی

ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی جوانان و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های بزرگ نیروی جوان، مستعد و تحصیل نموده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهم نامه منعقده بین وزارت آمورزش و جوانان و جهاددانشگاهی است.

در این راستا مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی زنجان (منش)، موضوعاتی از قبیل مشارکت در برگزاری نشست های تخصصی، همایش ها، سمینارها، کارگاه ها، دوره های آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال و همچنین استفاده از توانمندی های علمی، تخصصی و تجربیات جهاددانشگاهی را در راستای اهداف و برنامه های توسعه ای حوزه جوانان بر عهده دارد.

جایگاه تجربه یکی از برنامه هایی است که در این راستا برگزار می گردد، مسعود ملاوردی چهارمین مهمان جایگاه داغ بود که در بحث پرورش قارچ دکمه ای و گانودرما فعالیت می نماید.

لطفا در رابطه با شغلتان شرح دهید:

پیش از اینکه فراوری قارچ گانودرما را شروع کنم، چند سال در حوزه فراوری قارچ دکمه ای فعالیت داشتم و با شرایط کاشت و نگهداری آشنا بودم. پیش از شروع کار هم مطالعاتی در رابطه با نحوه کشت، بیماری ها و ... داشتم و این مطاعات باعث شد با قارچ گانودرما آشنا شده و از تنها فراورینماینده این قارچ که جهاددانشگاهی مشهد بود، آشنا شدم.

پس از انعقاد تفاهم نامه با این مرکز برای اولین بر کمپوس دریافت شده و فراوری بر اساس فازبندی ها شروع شد. در فاز اول فراوری در حجم کم با دو تن کمپوست شروع کردیم و فراوریات خوبی رخ داد. با شرکت های دارویی موجود در تهران برای فروش عمده قرارداد بسته و خوشبختانه مسئله ای در رابطه با بازار وجود ندارد و پس از گسترش نیز با یک شرکت فراورینماینده لوازم آرایشی و بهداشتی قرارداد فروش داریم.

مزیت و تفاوت فراوری قارچ گانودرما در زنجان نسبت به سایر قارچ ها چیست؟

در حال حاضر در زنجان فراورینماینده قارچ دکمه ای به تعداد زیادی وجود دارد، ولی قارچ گانودرما در استان فراوری نمی شد. تقاضا برای کشت وجود دارد و حال به دنبال آن هستیم که کمپوست فراوری قارچ را تهیه و در اختیار متقاضیان فراوری این نوع قارچ قرار دهیم. در حال حاضر فراوری فاز آزمایشی کمپوست قارچ گانودرما به سرانجام رسیده و فراوری نیمه صنعتی به زودی شروع می گردد.

تفاوتی که در فراوری قارچ گانودرما با دیگر قارچ ها وجود دارد، زمان چهار ماهه برای فراوری است ولی قارچ های دکمه ای 2 ماه برا فراوری زمان احتیاج دارد. در قارچ دکمه ای فعالیت، هزینه و کارگر بیشتری احتیاج است ولی فراوری قارچ گانودرما، هزینه و کارگر کمتری احتیاج دارد ولی توجهات ویژه ای در امر فراوری احتیاج است تا زیان به وجود نیاید.

در رابطه با قارچ گانودرما شرح دهید

قارچ گانودرما، نوعی قارچ دارویی از گونه قارچ های قرمز و چتری است که از 2000 سال قبل در کشورهایی از قبیل ژاپن و چین کشت می شد و به عنوان پادشاه گیاهان دارویی شناخته شده و برای بهبود بیماری ها بسیار موثر است. چند سالی است که در کل دنیا شناخته شده و از محصولات آن و یا ترکیب آن با موادی از قبیل قهوه و یا دمنوش های آن استفاده می گردد.

این نوع قارچ باعث کاهش فشارخون، قندخون و افزایش سیستم ایمنی بدن، افزایش ترشح اسید نوکلئیک خون شده و بیماری لک و پیس را کاهش داده و مصرف آن کاهش دردهای عضلانی را نیز به همراه دارد و برای بیماری ام اس بسیار مفید است.

این قارچ به صورت خشک، دمنوش، کپسول و یا ترکیب با چای یا قهوه استفاده می گردد و میزان مصرف آن نیز برای هر فرد متفاوت است ولی به صورت عمومی یک تا یک ونیم قاشق چای خوری در روز می توان آن را مصرف کرد و این مصرف دوره ای، یک روز درمیان و به مدت چند ماه است.

در استان زنجان و سایر استان ها، محصول فراوری شده به شکل بسته بندی خشک و یا پودر شده ارسال می گردد و در بعضی از فروشگاه ها نیز قارچ گانودرما به فروش می رود. متقاضیان در هنگام خرید به ترکیب موجود و نسبت ترکیب قارچ گانودرما با سایر موارد حتما توجه داشته باشند.

برای ورود به این شغل چه مهارت و دانشی احتیاج است؟

فرد برای ورود به هر شغلی باید حتما اطلاعات عمومی در رابطه با آن داشته باشد، ولی قبل از آن باید در دوره های آموزشی شرکت نموده و اصول اولیه کار عملی را بیاموزند. پس از سرانجام دوره باید فرد شرایط خود را با شرایط فراوری قارچ بسنجد و مطمئن گردد که می تواند زمان و هزینه لازم را صرف این کار کند. جهاددانشگاهی استان زنجان در حوزه فراوری قارچ دکمه ای و گانودرما کلاس های آموزشی مفیدی را برگزار می نماید و ارائه مشاوره سبب کاهش ریسک کار می گردد.

برای کسی که هیچ آموزشی در این رابطه نداشته و به اصطلاح از صفر شروع می نماید آموزش تئوری و عملی چهار ماه زمان احتیاج دارد. جهاددانشگاهی پس از برگزاری دوره تئوری، دوره عملی را به عنوان مشاور در کنار متقاضی حضور می یابد و سبب می گردد که دوره آموزشی و ورود به بازار زمان کمتری داشته باشد.

آیا می توان از این شغل به عنوان شغل خانگی استفاده کرد؟

این شغل می تواند در حجم های کوچک در خانه ها و به عنوان شغل خانگی، برای خانوار درآمد داشته باشد، ولی باید توجه داشت که برای حجم های بالای 20 متر این مسئله در خانه ها قابلیت توجیه دارد. همچنین کمپوستی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز، باید بالای 2 تن باشد تا فراوری، توجیه اقتصادی داشته باشد.

رطوبت یکی از احتیاجهای ابتدایی خاک است و در خانه ها باید شرایط سالن محل فراوری با احتیاجهای فراوری قارچ مطابقت داده گردد. برای مثال وقتی دیوارهای اتاق گچی باشد باید دیوارها با نایلون پوشانده گردد تا رطوبت محیط حفظ شده و خارج نگردد تا هم فراوری و هم ساختمان آسیب ببیند.

در حال حاضر بسیاری از فراورینمایندگان در خانه با رعایت شرایط فراوری قارچ دکمه ای فراوری می نمایند و در بحث قارچ گانودرما نیز با رعایت شرایط می توان آن را در خانه ها فراوری کرد؛ حجم کاری برای قارچ گانودرما کمتر است ولی احتیاج به رعایت نکات بهداشتی بیشتری دارد.

گردش اقتصادی فراوری قارچ گانودرما چگونه است؟

گردش اقتصادی بستگی به میزان و حجم فراوری و مقدار و قیمت فروش دارد. اگر محصول بیشتری فراوری گردد، به خاطر صرفه های ناشی از مقیاس، سود بیشتری حاصل می گردد. به جز هزینه تجهیز سالن فراوری؛ برای 2 تن کمپوست که هزینه ای قریب به 12 میلیون تومان دارد و 30 متر فضا؛ 40 کیلوگرم قارچ خشک فراوری می گردد و درآمدبسته به فروش متفاوت است که در حال حاضر قیمت فروش قارچ گانودرما بین 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان به صورت فله است ولی اگر فروش به صورت بسته بندی باشد، یک کیلوگرم به قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود. هرچه مقیاس فراوری بیشتر باشد، سود حاصل بیشتر می گردد.

علاقه مندان می توانند فایل کامل این گفت وگو را در صفحه اینستاگرامی باشگاه علمی فرهنگی دانشجویان زنجان به آدرس znuclop مشاهده نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1642

به "فراوری قارچ گانودرما؛ محصولی با بازار خالی عرضه کننده و پر از متقاضی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری قارچ گانودرما؛ محصولی با بازار خالی عرضه کننده و پر از متقاضی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید