وزن گیری کودک 1 تا 3 ساله و راه هایی برای افزایش وزن کودک

به گزارش کی آنلاین، حقیقت این است که اگر یک کودک سالم باشد و تغذیه خوبی داشته باشد، هرگز مشکل وزن گیری در هیچ سنی نخواهد داشت. اما اگر به هر دلیلی نگران کمبود وزن فرزند خود هستید، به ادامه این مطلب توجه کنید.

وزن گیری کودک 1 تا 3 ساله و راه هایی برای افزایش وزن کودک

در این مقاله درباره میانگین وزن گیری کودک 1 تا 3 ساله در هر ماه و سال، راه چاره های لازم در صورت کاهش وزن کودک و انواع مکمل ها برای افزایش وزن بهتر ارائه شده است.

وزن گیری کودک 1 تا 3 ساله

در درجه اول شما فرزند خود را با سایر بچه ها مقایسه نکنید، بر اساس فیزیولوژی و متابولیسم بدن، وزن و رشد هر کودکی با دیگری متفاوت است؛ اما بنا به گفته بسکمک از متخصصان میانگین افزایش وزن در بچه ها سالانه و ماهانه باید به به شرح زیر باشد.

1. یک سالگی کودک

وقتی کودک به سن یکسالگی می رسد به دلیل رشد قدی، دیگر افزایش وزن او به چشم نمی آید. بنابراین لازم است که شما در یکسالگی حتما برای وزن گیری، کودک را نزد پزشک برده تا سریعا اقدامات لازم را انجام دهد.

  • وزن بچه ها دختر در یکسالگی بین 8 کیلو و 250 گرم تا 9 کیلو و 700 گرم است و قد آن ها در حدود 72 سانتی متر و 39 میلی متر تا 75 سانتی متر و 69 میلی متر است.
  • بچه ها پسر در سن 12 ماهگی، وزنی بین 8 کیلو و 980 گرم تا 10 کیلو و 380 گرم خواهند داشت و قد آن ها در حدود 74 سانتی متر و 16 میلی متر تا 77 سانتی متر و 47 میلی متر است.

به طور کلی وزن کودک پسر و دختر به دلیل نوع هورمون ها و شکل گیری استخوان بندی، از همان ابتدای کودکی با هم متفاوت است پس هرگز یک دختر یکساله و پسر یکساله را از لحاظ قد و وزن با هم مقایسه نکنید.

یکی دیگر از روش های محاسبه و دانستن وزن نرمال کودک در یکسالگی به جز اعدادی که در بالا گفتیم، این است که باید وزن کودک معمولا در پایان سال اول، سه برابر وزن زمان تولدش باشد. اگر کودک دچار کمبود وزن است، نیاز است با انواع مواد مغذی با ارزش غذایی بالا مثل پروتیین ها، کربوهیدرات ها و کلسیم تغذیه شود این مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • پوره انواع گوشت سفید و قرمز (مانند گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله)
  • تخم مرغ آب پز
  • پوره سیب زمینی
  • سوپ سبزیجات و غلاتی مانند جو دوسر، گندم و برنج
  • سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مثل :کدو حلوایی، هویج

نکته: در یکسالگی اگر چنانچه تغذیه با شیر مادر به صورت مکرر ادامه داشته باشد، تعداد سلول های چربی بدن او بیش از حد طبیعی، تشکیل شده و چاق خواهد شد.

2. دو سالگی کودک

در دوسالگی بچه ها چندان افزایش وزن نخواهند داشت حداقل وزن دریافتی با وجود غذای های متنوع و مغذی، هر ماه 200 تا 250 گرم می باشد؛ یعنی نسبت به وزن یکسالگی فقط حدود 2.5 کیلوگرم افزایش وزن خواهد داشت.

  • دخترها: معمولاً وزنی بین 10 کیلو و 600 گرم تا 12 کیلو و 500 گرم و قدی در حدود 84 سانتی متر و 3 میلی متر تا 88 سانتی متر و 6 میلی متر
  • پسرها: معمولاً وزنی بین 11 کیلو و 200 گرم تا 13 کیلو و 100 گرم دارند و قد آن ها نیز در حدود 85 سانتی متر و 9 میلی متر تا 89 سانتی متر و 9 میلی متر

در صورتی که کودکتان در دوسالگی افزایش وزن قابل توجهی نداشت، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ اگر تمامی آزمایشات سالم بوده و مسائل گوارشی رد شده است، جای نگرانی نیست و شما باید توجه بیشتری به تغذیه فرزندتان داشته باشید.

حتما از غذاهای حاوی مواد غذایی متنوع و سالم، میوه سبزیجات، استفاده کنید و هر روز یک پیاله 4 مغز به فرزند خود بدهید؛ می توانید به صورت پودر شده در فرنی و یا در شیر ریخته و استفاده کنید. حتما تنقلات را از برنامه غذاییش حذف کنید یا به کمترین میزان برسانید. می توانید از کره در غذاها استفاده کنید؛ مثلا کره بادام زمینی بی نظیر است. همه این توصیه ها در صورتی پاسخ خواهند داد که تعداد وعده ها را زیاد و در حجم کم به کودک بدهید تا دچار مسائلی از قبیل درد معده نشود.

3. سه سالگی کودک

وزن کودک در سه سالگی باید 4 برابر وزن زمان تولدش باشد یا به طور کلی و معمول باید قد و وزن دختران و پسران سه ساله به شرح زیر باشد.

  • دخترها: بچه ها دختر در این سن وزنی بین 12 کیلو و 900 گرم تا 15 کیلو و 200 گرم دارند و قد آن ها حدود 91 سانتی متر و 4 میلی متر تا 96 سانتی متر و 8 میلی متر است.
  • پسرها: در این سن بچه ها پسر بین 13 کیلو و 400 گرم تا 15 کیلو و 600 گرم وزن دارند و قد آنها در حدود 92 سانتی متر و 7 میلی متر تا 98 سانتی متر است.

اگر متوجه کاهش وزن کودک سه سالهخود شدید، در مرحله اول به پزشک مراجعه کنید در صورت نبود بیماری خاص، غذاهای پر انرژی شامل مواد مغذی مانند ویتامین ها، مینرال ها و فیبر به او بدهید. به کودک خود مقادیر زیادی میوه، سبزیجات و لبنیات بدهید؛ زیرا این موارد سرشار از کالری های مفید و مواد مغذی هستند و به رشد کودک کمک می کنند. بچه ها علاقه بسیار زیادی به غذاهایی مانند توت فرنگی، سینه مرغ و همچنین غذای بسیار مقوی که از شیر کم چرب به همراه برنج قهوه ای و عسل درست می شود، دارند.

آجیل ها، ماکارونی با گوشت، استفاده از روغن کانولا و روغن زیتون برای پخت و پز، میوه های خشک شده و آب میوه های 100% طبیعی؛ مصرف غذاهای نامبرده برای بچه ها بالای دوسال نه تنها منعی ندارد بلکه برای رشد آن ها بسیار مفید است.

بهترین مکمل ها برای وزن گیری کودک

1. مکمل گین آپ

یکی از بهترین مکمل های نسبتا بی ضرر که برای بچه ها بالای دو سال توصیه می شود، مکمل گین آپ است. گین آپ مکمل پروتئینی - کربوهیدراتی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که علاوه بر باز کردن اشتهای کودک و افزایش وزن به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری زا، به رشد قدی بچه ها هم کمک می کند.

گین آپ را می توانید به صورت زیر مصرف کنید:

برای بچه ها 5-2 سال: یک پیمانه در 65 میلی لیتر (1/4 لیوان) آب

نکته: گین آپ به دلیل پروتیین بالا ممکن است باعث ایجاد بیماری کلیه برای کودک شود؛ پس از مصرف بی رویه آن خودداری کنید.

2. مکمل نیدو عسلی

یکی دیگر از مکمل های مناسب برای بچه ها بالای دوسال، نیدو عسلی است. نیدو اگرچه شیرخشک است، اما برای افراد بالغ تهیه شده و نسبت به دیگر شیرخشک ها از کلسیم کافی برخوردار است. این ترکیب پودری شکل از شیر است که برای بچه ها گروه سنی تا 3 است که به هر دلیلی نمی توانند وزن اضافه کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. نیدو عسلی نسبت به دیگر مکمل های نامبرده تقریبا بی ضررتر است و مصرف آن خطر جدی ندارد.

3. شیرخشک تروکید

این شیر سرشار از ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن بچه ها در حال رشد بوده و برای بچه ها سه سال تا 8 سال تولیدمی شود.

با این حال یادتان باشد که بهترین تغذیه برای کودک با مواد غذایی طبیعی با مدیریت صحیح برای افزایش وزن است؛ تقریبا می توان گفت تمامی مکمل ها به دلیل داشتن مواد نگهدارنده، ضرر دارند و با افزایش وزن با این مکمل ها، امکان بازگشت وزن به حالت قبل وجود دارد.

شربت های اشتها آور برای افزایش ورن کودک

شما می توانید برای افزایش وزن و اشتهای کودک، از مولتی ویتامین های مختلفی مثل کیندر، سان استول و … که باعث افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن می شود، استفاده کنید؛ اما حتما باید در این خصوص با متخصص اطفال با متخصص اطفال مشورت کنید. شربت های اشتها آور کودک که این روزها با نام و برندهای مختلفی در عطاری ها توزیع می شود، بسیار پر خطر هستند. از مصرف خودسرانه این شربت ها جدا خودداری کنید.

کلام آخر

به دلیل اهمیت موضوع وزن گیری کودک، به خصوص بچه ها بالای دوسال که دیگر با شیر مادر تغذیه نمی شوند، بهتر است هرگز اجازه ندهید کودکتان وعده های اصلی غذایی را مصرف نکند. در عوض سعی کنید وعده های اصلی را، منظم به کودک خود داده و برای او یک میان وعده مثل آجیل و یا آبمیوه در نظر بگیرید تا به وزن دلخواه و متعادل برسد.

در آخر توصیه می کنیم به مقاله جدول وزن گیری نوزاد: آیا نوزاد شما رشدی طبیعی دارد؟ در انگیزه نگاهی بیاندازید.

منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما درباره افزایش وزدن کودکتان با انواع مکمل ها و یا مواد غذایی، در پایین همین صفحه هستیم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1215

به "وزن گیری کودک 1 تا 3 ساله و راه هایی برای افزایش وزن کودک" امتیاز دهید

21 کاربر به "وزن گیری کودک 1 تا 3 ساله و راه هایی برای افزایش وزن کودک" امتیاز داده اند | 3.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزن گیری کودک 1 تا 3 ساله و راه هایی برای افزایش وزن کودک"

3 دیدگاه

اسدی 27 شهریور 1400

عالی بود ممنونم از راهنمایتون

پاسخ به اسدی

فاطمه 10 مرداد 1400

سلام بچه من 14ماهش پسر و وزنش 8کیلو 100گرم . ایا وزنش کمه چیکار کنم چاق بشه همه چیز هم بهش میدم خیلی هم ریزه خوری داره

پاسخ به فاطمه

زینب ارجمند 29 تیر 1400

سلام دختر من تازه یک سالش تموم شده خیلی خیلی کم غذا میخوره خودشو با شیر خشک سیر میکنه باید چه کار کنم

پاسخ به زینب ارجمند
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید