هشدار مجدد سازمان محیط زیست؛ افزایش ترکیبات آروماتیک بنزین

به گزارش کی آنلاین، وزارت نفت مدعی است مطابق با استانداردهای محیط زیستی است. آنالیز های سازمان محیط زیست نیز بهبود کیفیت سوخت های توزیعی را تأیید می نماید اما این سازمان برای دومین بار در یک ماه گذشته نسبت به تبعات و اثرات افزایش ترکیبات آروماتیک در بنزین هشدار داده است.

هشدار مجدد سازمان محیط زیست؛ افزایش ترکیبات آروماتیک بنزین

به گزارش خبرنگاران، براساس اطلاعات ارائه شده از سوی سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، در 9 ماه سال جاری، میزان گوگرد موجود در بنزین توزیع شده در کشور کاهش یافته اما در فصل پاییز سال جاری، در بعضی نمونه ها، افزایش آروماتیک بنزین مشاهده شده است. زهرا سماعی در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: در این دوره زمانی 332نمونه نفت گاز نیز از محورهای مواصلاتی و صندلی های عرضه سوخت کلانشهرها گرفته شده و محتوای گوگرد آنها آنالیز شده که نشان می دهد درصد نمونه های نفت گاز با محتوای گوگرد کمتر از 50پی پی ام در فصل بهار14 درصد، در تابستان 12و در فصل پاییز 16درصد بوده است. نکته قابل تأمل در نتایج آنالیز های محیط زیست این است که درصد نمونه های نفت گاز با محتوای گوگرد غیراستاندارد بین 50 تا 250پی پی ام در 9 ماه سال جاری فرایندی صعودی داشته و از 70مورد در فصل بهار به 77مورد در تابستان و 79مورد در فصل تابستان رسیده است. البته سماعی با بیان اینکه درصد نمونه های نفت گاز با محتوای گوگرد بیش از 50 پی پی ام در 9 ماه سال جاری به ترتیب 14، 11 و 5درصد برای فصل های بهار، تابستان و پاییز بوده، بهبود کیفیت نفت گاز به ویژه در فصل تابستان را تأیید نموده است.

  • افت کیفیت بنزین در پاییز

سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست دیروز در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، درباره نتایج آنالیز آنالیز بنزین توزیعی گفت: در نمونه های گرفته شده، محتوای بنزن، آروماتیک ها و گوگرد مورد آنالیز قرار گرفته است و نتایج آنالیز نشان می دهد مقادیر بنزن موجود در بنزین توزیعی در تمام نمونه ها به جز یک مورد مطابق با استاندارد یورو4 بوده است. سماعی اضافه کرد: نتایج این آنالیزها نشان می دهد مجموع آروماتیک های موجود در بنزین فصول بهار و تابستان کمتر از حد مجاز 35درصد (استاندارد یورو4) بود؛ اما در نمونه های اخذ شده در فصل پاییز این میزان افزایش یافته است. در این میان براساس اظهارات این مقام مسئول، شرایط گوگرد موجود در بنزین بهتر از گازوئیل بوده است؛ به گونه ای که نتایج آنالیز نشان می دهد میزان گوگرد بنزینی در تمام نمونه های فصول بهار و تابستان بیشتر از 50پی پی ام بود اما در فصل پاییز به صورت قابل توجهی کاهش یافته است.

  • بنزین استاندارد در خودروهای فرسوده

دعوای نقش کیفیت سوخت و خودرو در آلودگی هوا در ایران سابقه ای طولانی دارد و بی شباهت به بحث وجود مرغ و تخم مرغ نیست؛ اما در شرایط فعلی که سازمان محیط زیست بهبود کیفیت سوخت را تأیید نموده و فقط نگران کاهش کیفیت آن است، متولیان حوزه محیط زیست حمله به خودروهای فرسوده را تشدید نموده اند و کوشش می نمایند توجه مسئولان و جامعه را به این مسئله جلب نمایند. مدیرکل دفتر اقلیم و هوای سازمان حفاظت محیط زیست در همین نشست به تشریح سهم خودروهای فرسوده از آلودگی هوا پرداخت و گفت: 30درصد خودروهای شهر تهران و 35درصد خودروهای کل کشور فرسوده هستند؛ درحالی که 45درصد آلودگی هوا در شهر تهران به همان 30درصد خودروهای فرسوده مربوط می گردد. اکبر اکبری، معاون تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم در این جلسه گفت: ایران جزو کشورهای درحال توسعه است اما ازلحاظ آلایندگی جزو 10کشور اول جهان قرار گرفته است که حل این مسئله باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد. اکبری با تأکید بر لزوم برنامه ریزی برای مقابله درست با آلودگی هوا اضافه کرد: زمانی که سیستم مصرف مانند تجهیزات و خودروها ناقص باشد به انتشار آلودگی در هوا منجر خواهد شد که اگر فکری به حال این فرایند افزایشی نگردد، حتی بهبود کیفیت سوخت نیز پاسخگو نخواهد بود و در نهایت به مصرف تمام منابع خواهد انجامید. طبق آمارهای ارائه شده در این نشست، خودروهای موجود در کشور که مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست هستند، 55درصد یورو4، حدود 41درصد یورو5 و 4درصد یورو6 هستند؛ که البته بخش عمده فراوریات داخلی در دسته اول قرار می گیرند. طبق اعلام مهرزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی، در ایران خودرو 32مدل، سایپا12، پارس خودرو4، زامیاد4، ایران خودرو دیزل2 و کارمانیا یک مدل خودروی یورو4 فراوری می گردد.

  • نقش موتورهای کاربراتوری

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرکل دفتر اقلیم و هوای سازمان حفاظت محیط زیست هم در اشاره به بعد دیگر ریشه های آلودگی هوا، به نقش مخرب موتورسیکلت های کاربراتوری پرداخت و اضافه کرد: قرار است تا انتها سال آینده 140هزار گواهی اسقاط موتورسیکلت صادر گردد که 40هزار گواهی از این تعداد باید پیش از 27بهمن ماه سال جاری انجام گردد.

سازمان محیط زیست دیروز در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، هرچند فرایند بهبود کیفیت سوخت را تأیید کرد اما برای دومین بار در یک ماه اخیر افزایش ترکیبات آروماتیک در بنزین را تأیید کرد و درباره اثرات آن هشدار داد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 730

به "هشدار مجدد سازمان محیط زیست؛ افزایش ترکیبات آروماتیک بنزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار مجدد سازمان محیط زیست؛ افزایش ترکیبات آروماتیک بنزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید