ناسا موشک غول پیکر آرتمیس 1 را به ساختمان مونتاژ بازمی گرداند

به گزارش کی آنلاین، احتمال تعویق سفر به ماه پس از سال ها باز هم بیشتر شده است و با توجه به مسائل پیش آمده در آزمایش موشک غول پیکر آرتمیس 1 که برای سفر به ماه آماده می گردد، ناسا هفته آینده این پرتابگر را از سکوی پرتاب خارج و به ساختمان مونتاژ منتقل خواهد نمود.

ناسا موشک غول پیکر آرتمیس 1 را به ساختمان مونتاژ بازمی گرداند

مجموعه آرتمیس-1، شامل موشک غول پیکر سامانه پرتاب فضایی (SLS) که در بالای آن یک فضاپیمای سرنشین دار اوریون (Orion) نهاده شده است، در 17 مارس (27 اسفند 1400) برای آزمایش های مهم پیش از پرتاب که با نام تمرین لباس خیس شناخته می گردد، بر سکوی 39B مرکز فضایی کندی (KSC) در فلوریدا نهاده شد.

فرآیند این آزمایش از اول آوریل شروع شد و قرار بود 48 ساعت بعد و پس از بارگیری SLS با پیشرانه های هیدروژن مایع و اکسیژن مایع و انجام چندین شمارش معکوس پرتاب شبیه سازی شده بود، کامل گردد. اما چند مشکل فنی و پرتاب مأموریت خصوصی Ax-1 در 8 آوریل از سکوی 39A KSC به طور قابل توجهی برنامه را به تعویق انداخت.

در نهایت روز شنبه 16 آوریل (27 فروردین) اعضای تیم عملیات گفتند که تمرین لباس خیس بیش از این تأخیر خواهد داشت. آن ها قصد دارند SLS و اوریون را دوباره به ساختمان غول پیکر مونتاژ پرتابگرها (VAB) در مرکز فضایی کندی بازگردانند تا به مسائل SLS ازجمله دریچه برج پرتاب آرتمیس 1 و بعلاوه نشت هیدروژن در یکی از خطوط اتصال برج به موشک رسیدگی نمایند.

به گفته اعضای تیم مأموریت این بازگشت بعلاوه به پیمانکار تأمین نیتروژن گازی مرکز فضایی کندی امکان می دهد تا سیستم های خود را ارتقا دهد. تغییری که در نهایت به سود تمرین لباس خیس آرتمیس 1 و دیگر فعالیت های این مرکز خواهد بود.

بیانیه رسمی ناسا شامل هیچ زمان بندی پیشنهادی تازه ای نیست اما اعلام شده است که تیم آرتمیس 1 هنوز در حال تجزیه وتحلیل داده ها و ترسیم مراحل بعدی است. چارلی بلک ول-تامپسون (Charlie Blackwell-Thompson) مدیر راه اندازی آرتمیس گفت: با تحلیل بیشتر و انجام بعضی اصلاحات و بعلاوه بر اساس آب وهوا و بعضی پارامترهای دیگر، زمانی را برای این بازگشت معین خواهیم کرد.

در همین حال برنامه سیستم های اکتشافی زمینی ناسا در مرکز فضایی کندی گفت که زمان بندی فعلی برای سه شنبه 26 آوریل (6 اردیبهشت) است. اگر حرکت همچون آوردن مجوعه آرتمیس 1 به سکوی پرتاب که ماه گذشته انجام شد باشد، به احتمال زیاد حدود 12 ساعت طول می کشد تا موشک به ساختمان مونتاژ بازگردانده گردد.

به گفته بلک ول-تامسون هم اکنون تعیین نیست که مجموعه آرتمیس 1 چه مدت در ساختمان باقی خواهد ماند زیرا تیم مأموریت از اندازه کاری که باید روی آن انجام گردد مطمئن نیست.

برای نمونه ممکن است تصمیم بگیرند که فعالیت های خود را به حداقل موارد لازم برای تمرین لباس خیس محدود نمایند یا ممکن است در نهایت کار بیشتری انجام دهند و تغییراتی ایجاد نمایند که به SLS و اوریون یاری کند تا برای پرتاب واقعی خود آماده شوند که قرار است فضاپیما را در یک مأموریت بدون سرنشین دور ماه بفرستد. اما تیم مأموریت قطعا کاری را که در اول آوریل شروع نموده بود به انتها خواهد رساند.

تام ویت مایر (Tom Whitmeyer) معاون مدیر توسعه سیستم های اکتشافی عمومی ناسا گفت: ما قطعا عملیات را پیش می بریم و یک تمرین لباس خیس انجام خواهیم داد. فقط مسئله این است که چه زمانی مناسب است و چه راه درستی برای انجام آن وجود دارد.

ناسا قصد داشت آرتمیس 1 را اواسط ژوئن (اواخر خرداد) به فضا پرتاب کند اما با توجه به تعویق برنامه آزمایش پیش از پرتاب، دستیابی به این زمان بعید به نظر می رسد و احتمال نمی رود که پیش از ماه جولای (اواسط تیر) شاهد شروع سفر نخستین مأموریت آرتمیس به ماه باشیم.

عکس کاور: مجموعه موشک SLS و فضاپیمای اوریون بر سکوی پرتاب

Credit: NASA/Ben Smegelsky

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2082

به "ناسا موشک غول پیکر آرتمیس 1 را به ساختمان مونتاژ بازمی گرداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا موشک غول پیکر آرتمیس 1 را به ساختمان مونتاژ بازمی گرداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید