انتخاب یزد به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت و گوی آسیا در 2024

به گزارش کی آنلاین، ایلنا/ براساس خبرهای بدست رسیده، انتخاب یزد به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت و گوی آسیا در 2024 صورت گرفت.

انتخاب یزد به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت و گوی آسیا در 2024

علی اصغر شالبافیان گفت: با توجه به اهداف معین شده شامل ارتقای همگرایی بین کشورهای آسیایی به منظور کوشش برای تشکیل اتحادیه آسیا، توسعه بازار تجاری و مالی، ارتقای نقش آسیا برای تاثیرگذاری در معادلات دنیای و نیز تبدیل آسیا به یک مجموعه توانمند برای تعامل با دیگر نقاط دنیا، رویکرد میزبانی و ریاست مجمع به صورت متناوب به کشورهای عضو سپرده شده است. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران توانسته علاوه بر میزبانی کشورهای عضو، شهر یزد را به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت و گوی آسیا معرفی کند و این دستاورد مورد پذیرش اعضا قرار گیرد.

شالبافیان با اشاره به اینکه انتخاب شهر یزد به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو متناسب با دوره زمانی ریاست مجمع به صورت یک ساله ویژه سال 2024 اعلام شده، یادآور شد: کشوری که ریاست سالانه را برعهده دارد از امتیاز معرفی یک شهر به عنوان مرکز گردشگری و بعلاوه میزبانی نشستهای مجمع در همان سال برخوردار است. از این رو با توجه به اینکه ریاست مجمع از مهر امسال برعهده ایران قرار گرفته، براساس رویه موجود سه شهر کرمان، یزد و مشهد کاندیدای این مرکزی شدند که پس از آنالیز شاخص های مورد نظر شهر یزد به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت و گوی آسیا (ACD) انتخاب و معرفی گردید.

معاون گردشگری درباره انتظارات و نتایج حاصله اضافه نمود: توسعه شبکه بازاریابی گردشگری کشورهای عضو ACD، ایجاد تسهیلات سفر و گردشگری برای کشورهای عضو با هدف افزایش گردشگران ورودی از این کشورها، معرفی محصولات گردشگری، ظرفیتها و توانمندی های استان با هدف حرکت به سوی توسعه پایدار گردشگری، معرفی فرصتهای سرمایه گذاری گردشگری استان، کوشش برای توسعه روابط بخش خصوصی گردشگری ملی و استانی با کشورهای عضو، تصویرسازی مثبت از ایران در میان کشورهای عضو، برگزاری رویدادهای گردشگری بین المللی، تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران در حوزه سازمانهای تخصصی و بین المللی در سطح منطقه ای و بین المللی از جمله دستاوردهای پیشنهادی انتخاب یزد به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو مجمع تبادل نظری آسیا بشمار می آید.

گفتنی است طرح پیشنهادی تشکیل مجمع گفت و گوی همکاری آسیا موسوم به (ACD) برای اولین بار به وسیله نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ. سه. آن در سال 2001 مطرح و در سال 2002 در تایلند تأسیس شد.

مجمع گفت و گوی همکاری آسیا با 35 عضو فراگیرترین تشکل آسیایی به شمار می آید که در سال 2002 با هدف توسعه همکاری های فرهنگی، مالی و اجتماعی تأسیس شده است. عالی ترین ارگان تصمیم گیری مجمع اجلاس وزیران امور خارجه است که سالانه دو نشست برگزار می نماید. این دو نشست عبارتند از نشستی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و نشستی به میزبانی کشوری که ریاست مجمع را در همان سال بر عهده گرفته است.

گفتنی است، جلسات برگزار شده در حاشیه مجمع عمومی ملل متحد جنبه مشورتی و مقدماتی داشته و نشستهای دوم محتوایی و عملیاتی به شمار می آید.

ریاست مجمع داوطلبانه بوده و دوره زمانی یک ساله دارد. مجمع گفت و گوی آسیا به طور کلی دارای دو بخش پروژه و گفت و گو است. بخش تبادل نظر عمدتاً شامل برگزاری اجلاس سالیانه وزرای امور خارجه کشورهای عضو بوده و هدف از آن ارتقای تعامل و مشارکت وزراء و مقامات رسمی کشورهای عضو است.

در بخش پروژه (یا همکاری) نیز کشورهای عضو تشویق می شوند تا به صورت داوطلبانه به صورت پیشگام و یا همکار آغازگر حرکت در پروژه های مورد علاقه باشند. در هر بخش یکی از اعضا به عنوان مسئول معین شده است.

جمهوری اسلامی ایران در بخش همکاری های فرهنگی نه تنها پیشگام بلکه به عنوان مسئول پروژه عمل نموده است و مسئولیت بخش همکاری فرهنگی را عهده دار است.

منبع: همگردی
انتشار: 6 دی 1402 بروزرسانی: 6 دی 1402 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2305

به "انتخاب یزد به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت و گوی آسیا در 2024" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب یزد به عنوان مرکز گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت و گوی آسیا در 2024"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید