روستایی از جنس بمب

به گزارش کی آنلاین، در جنگ ویتنام چه گذشت؟

در گذشته ویتنام یکی از کشورهای مستعمره فرانسه محسوب می شد. این کشور توانست در سال 1946 فرانسوی ها را از کشور خود بیرون و اعلام استقلال کند. ولی بسیاری از مسائل این کشور تازه از این زمان آغاز شد. زیرا در ویتنام دو نوع تفکر کمونیستی و تفکر متمایل به غرب وجود داشت. به دلیل همین تفرقه ها، ویتنام به دو منطقه شمالی و جنوبی تقسیم شد که حکومت شمالی دارای تفکرات کمونیستی بودند و حکومت جنوبی طرفدار غرب. اکثر کشورهای کمونیستی درصدد غلبه بر کشورهای اطراف و کمونیست کردن آن ها مانند خود بر می آیند. حکومت هوشمین در ویتنام شمالی نیز از این قاعده مستثنا نماند. دولت آمریکا که منافع خود در این منطقه را در معرض خطر می دید بعد از ماجراهای فراوان و پس از مرگ جان اف کندی رئیس جمهوری وقت این کشور، تصمیم به ورود به جنگ بین دو کشور ویتنام شمالی و جنوبی گرفت. در بین سال های 1964 تا 1973 ارتش آمریکا بیش از 2 میلیون تن بمب را بر سر مردم منطقه ویتنام فرو ریخت. فقط بیش از 580 هزار بمب گذاری در لائوس انجام شده و باعث شده این شهر به عنوان شهری که بیشترین بمب را به خودش دیده، در دنیا مشهور شود. این جنگ خونبارترین جنگ جنوب شرقی آسیا پس از جنگ دنیای دوم بود. در این جنگ، حدود 59 هزار نفر از سربازان آمریکایی، 220 هزار نفر از سربازان ویتنام جنوبی و یک میلیون نفر از کمونیست ها کشته شدند. امروزه، هنوز هم ویتنام خاطرات این جنگ و هزاران هزار کشته آن را از یاد نبرده ولی به عنوان کشوری مستقل در جنوب شرقی آسیا به حیات خود ادامه می دهد. نکته تلخ این ماجرا این است که برخی از این بمب ها هنوز عمل نکرده اند. متاسفانه بعد از 40 سال هم خبر انفجار بمب هایی در زمین های لائوس در هنگام بازی بچه ها به گوش می رسد.

روستایی از جنس بمب

ماجرای تغییر کاربری بمب ها در روستاهای ویتنام چه بود؟

یک شغل خطرناک در بین روستاییان این منطقه که به دلیل فقر به آن روی آورده اند، جمع آوری بمب های عمل نکرده و فروش و تغییر کاربری آن برای زندگی روزمره است. بسیاری از زمین های کشاورزی این منطقه، به دلیل احتمال وجود بمب های عمل نکرده، به صورت بایر باقی مانده اند و مردم نمی توانند زمین ها را به خوبی شخم بزنند. این یکی از مسائل اساسی در اقتصاد این ناحیه است که موجب فقر مردم این منطقه شده.

سرنوشت بمب ها در روستاهای لائوس چه شد؟

برخی از آنها تبدیل به قایق، ستون های خانه،گلدان و... شده اند و برخی اسباب بازی بچه ها! در این روستاها که قدم بزنید قایق هایی را خواهید دید که از بقایای بمب ها و موشک ها تهیه شده اند. یا ممکن است حتی برخی از این بمب ها را به عنوان زنگوله بر گردن گاو و گوسفندان این ناحیه ببینید. چیز دیگری که در بسیاری از باغ ها و باغچه های روستاهای لائوس توجه تان را جلب خواهد کرد، گلدان های کوچک و بزرگی است که در واقع همین بمب ها هستند که داخل شان خالی شده. از دیگر کاربردهای لاشه های این بمب ها به عنوان تانکر و مخازن نگه داری آب است. بسیاری از آنها نیز به عنوان ظروف، قاشق، چنگال، لیوان، فنجان و … تغییر کاربری داده اند.

عکاس معروفی به نام واتسون در طول یک تور دوچرخه سواری از آسیا تا اندونزی که چیزی حدود نه ماه طول کشیده، این عکس ها را از یک روستا در لائوس گرفته است. واتسون می گوید این کار را به خاطر کنجکاوی خود در مورد میراث های مخفی جنگ کرده ام:

منبع: دالاهو
انتشار: 14 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 253

به "روستایی از جنس بمب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستایی از جنس بمب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید