موتورهای کم مصرف با آلایندگی بسیار پایین طراحی می شوند

به گزارش کی آنلاین، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، آلایندگی های زیست محیطی یکی از چالش های اصلی شهرهای عظیم و صنعتی است. سهم خودروهای شخصی و عمومی هم در این آلودگی ها قابل توجه است. به همین دلیل فراوری موتورهای کم مصرف و با آلایندگی پایین به یک همکاری میان معاونت علمی و فناوری و خودروسازها تبدیل شد.

موتورهای کم مصرف با آلایندگی بسیار پایین طراحی می شوند

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ و بروشور از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

چند سالی است که روزهای سرد پاییز و زمستان را با معضلی به نام وارونگی هوا می گذرانیم. وارونگی هوا یا دما پدیده ای است که در آن یک لایه هوای گرم در بالای شهر یا یک منطقه خاص بوجود می آید و در آن ناحیه ماندگار می گردد. در این شرایط گازهای آلاینده فراوری شده در لایه زیرین حبس می گردد و به تدریج غلظت آلاینده ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. این پدیده میهمان بیشتر روزهای نیمه دوم سال شهرهای عظیم و صنعتی کشور است.

پدیده ای که عوامل مختلفی در ایجاد آن موثر است. اما به صورت کلی بیشترین دلیل بروز وارونگی هوا در شهرهای عظیم را وارونگی تشعشی می دانند. بروز پدیده وارونگی هوا یا وارونگی دما توسط چند عامل تشدید می گردد. عدم وزش باد به صورت مقطعی، عدم وجود ابر در آسمان و وجود هوای سرد و خشک.

در این میان، آلاینده های ساخته دست بشر هم کنار این پدیده جوی می ایستند و نفس مردمان شهرنشین را به شماره می اندازند. اما تنها راه هایی که مدیران شهری برای کاهش این غلظت های نفس گیر اتخاذ نموده اند به چند مورد کاهش تردد خودروهای شخصی، ترغیب مردم به استفاده از خودروهای عمومی، تعطیلی موقت مدارس، دانشگاه ها و کارخانجات اطراف شهرهای عظیم بسنده نموده است.

اما فراوری خودروها یا موتورهای با آلایندگی کمتر یکی از روش های موثر در کاهش این آلایندگی ها است. خودروهایی که سهم قابل توجهی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند.

ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بنا به رسالتی که دارد در کوشش است تا با اجرای طرح هایی در حوزه حمل ونقل، نقشی موثر در کاهش این آلاینده ها داشته باشد.

از جمله این طرح ها اجرای پروژه برقی کردن خودروها است. این کار با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خودروسازها و فعالان صنعتی حوزه اتوبوس، موتورسیکلت و خودروهای سواری در حال پی گیری است. در این طرح قرار است این وسایل نقلیه به گونه ای نمونه سازی می شوند که قابلیت فراوری و صنعتی شدن داشته باشند. البته این کار در قالب یک پلتفرم بومی و مشترک اجرایی می گردد.

پروژه بعدی در این حوزه، همکاری در طراحی و فراوری موتورهای کم مصرف با آلایندگی بسیار پایین و با مصرف زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر است که این طرح چند سالی است در کشور شروع شده و نتایج خوبی هم به دست آمده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1278

به "موتورهای کم مصرف با آلایندگی بسیار پایین طراحی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتورهای کم مصرف با آلایندگی بسیار پایین طراحی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید