مشکل قبر در بحران کرونا عراق

به گزارش کی آنلاین، همسر یکی از زنان که به دلیل کرونا فوت نموده بعد از ناامیدی از پیدا کردن جایی برای دفنش گفته است جنازه را به من بدهید تا آن را در خانه ام دفن کنم.

مشکل قبر در بحران کرونا عراق

بحران کرونا در عراق با مشکلِ یافتن قبر روبه رو شده است.

آرزوی عراقی ها در زمانه کرونا: دفن مرده ها عنوان گزارش خبرگزاری فرانسه درباره مشکل یافتن مکانی برای دفن جنازه کرونایی ها در عراق است.

به گزارش خبرنگاران، دست یافتن به قبر برای سعد مالک که پدرش یک هفته قبل به دلیل کرونا درگذشت به یک آرزو تبدیل شده است. قبرستان های رسمی و ساکنان مناطق با دفن کرونایی ها مخالفت می نمایند زیرا آنها براسن باورند که این جنازه ها منبعی برای گسترش بیماری هستند. به همین دلیل جنازه ها در سردخانه ها تل انبار شده اند.

توضیح عکس: ضدعفونی کردن یک بیمارستان نجف - خبرگزاری فرانسه

مالک و دوستش سالم الشمری چند روز قبل، قرنطینه را ترک کردند زیرا آنها با فرد متوفی در ارتباط بودند. از آن موقع تا به امروز کوشش های آنان برای یافتن یک حفره برای دفن جنازه، شکست خورده است.

مالک با ناراحتی و غمگینی از دست دادن پدر به خبرگزاری فرانسه می گوید: برای پدرم نه توانستیم مجلس عزا بگیریم و نه می توانیم جنازه را دفن کنیم با اینکه بیش از یک هفته از درگذشت او می گذرد.

او ادامه می دهد: آیا قابل قبول است که عراق به این عظیمی چند متر برای دفن گروه کوچکی از جنازه ها ندارد.

به گفته وزارت بهداشت عراق، ویروس کرونا تا به امروز منجر به مرگ 42 عراقی و بیماری بیش از 500 نفر شده است اما این ارقام می تواند کمتر از آمار مبتلایان واقعی باشد چرا که از جمعیت 40 میلیون نفری عراق، تنها حدود 2 هزار نفر مورد آنالیز و آزمایش کرونا قرار گرفته اند.

مخالفت با دفن جنازه کرونایی ها از سوی عشایر عراقی صورت می گیرد که معمولا حرف آخر را می زنند. در عراق، عادت ها و سنت ها بر حاکمیت قانون غلبه دارند.

به عنوان مثال، یکی از عشایر عظیم در شمال شرق بغداد، مانع از فعالیت گروه ارسالی وزارت بهداشت برای دفن 4 جنازه در قبرستان اختصاص یافته از سوی دولت برای قربانیان کرونا شد.

وقتی این گروه وزارت بهداشت تصمیم گرفت جنازه ها را در منطقه نهروان در جنوب شرق بغداد دفن کند ده ها نفر از ساکنان این منطقه تظاهرات کردند و این باعث شد جنازه ها به سردخانه بیمارستان ها بازگردانده شوند.

الشمری به خبرگزاری فرانسه گفت: خودروهای افراد مسلح که گفته بودند از عشیره هستند ما را تهدید کردند و به ما گفتند اگر اینجا دفن کنید ماشین تان را آتش می زنیم. خودروهای پلیس هم با ما بودند.

یکی از افرادی که با دفن جنازه کرونایی ها در قبرستان نزدیک محل زندگی اش مخالف است گفت: برای بچه ها و خانواده های خود نگرانیم ... تصمیم گرفتیم از هر گونه دفن کرونایی ها در مناطق خود جلوگیری کنیم.

توضیح عکس: شهربازی نجف خالی از شهروندان به دلیل قرنطینه و خطر کرونا- خبرگزاری فرانسه

با وجود تاکیدات جعفر علاوی وزیر بهداشت درباره اینکه همه چیز روبه راه است اما ادامه مخالفت ها باعث شده وزیر در کوشش برای تسهیل تدفین این جنازه ها با مراجع دینی تماس بگیرد.

مشکل دفن جنازه تعدادی از استان های عراق را در بر گرفته است. از جمله شهر نجف و محل مقبره دارالسلام که یکی از عظیمترین قبرستان ها در دنیا است.

به گفته خانواده افراد متوفی، مقامات در دریافت مجوز دفن در کربلا هم ناکام ماندند زیرا مقامات محلی راضی به این کار نشدند.

یکی از پزشکان که خواست نامش اعلام گردد گفت که مقامات دولت با مقامات محلی گفت وگو کردند تا جنازه یک متوفی کرونایی دفن گردد اما این درخواست با مخالفت روبه رو شد.

او تاکید نمود: وزارت بهداشت از پیدا کردن راهکار ناتوان مانده است.

این پزشک ادامه داد: همسر یکی از زنان که به دلیل کرونا فوت نموده بعد از ناامیدی از پیدا کردن جایی برای دفنش گفته است جنازه را به من بدهید تا آن را در خانه ام دفن کنم.

وی اضافه نمود: تنها با 40 فوتی، این شرایط ماست. اگر شرایط بدتر گردد چه باید کرد؟ جنازه ها را کجا دفن کنیم؟

این نگرانی در عراق وجود دارد که کرونا در این کشور از سیطره خارج گردد به ویژه اینکه عراق در همسایگی ایران واقع شده است کشوری که کرونا به شدت به آن آسیب زده است. تا به امروز حدود 2500 نفر در ایران به دلیل کرونا جان باخته اند.

عراق با تعداد اندکی از پزشکان و بیمارستان ها که در جنگ های متوالی فرسوده شده اند با کرونا روبه رو شده است.

از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 تا به امروز ده ها نفر از پزشکان توسط گروه های مسلح دزدیده شده اند و در مقابل آنها، پول درخواست شده است.

این باعث شده خیلی از آنها مهاجرت نمایند. پزشکان باقی مانده هم باید با تجهیزات و امکانات فرسوده و خراب تعامل نمایند.

براساس گزارش سازمان بهداشت دنیای، در عراق به ازای هر 10 هزار نفر، 14 تخت بیمارستانی وجود دارد.

از باب مقایسه، فرانسه که ویروس کرونا بر سیستم درمانی اش چیره شده به ازای هر 60 نفر، یک تخت بیمارستانی وجود دارد.

به همین دلیل عراقی ها کوشش می نمایند به جایگزین ها روی بیاورند.

به عنوان مثال، مرتضی الزبیدی کوشش می نماید به وسیله جایگاه حیات به مبتلایان به کرونا یاری کند. او در ابتکاری، جایگاه حیات را ساخته است.

جایگاه حیات یک کپسول شفاف حاوی تخت، کپسول اکسیژن، کولر و تلویزیون است که به عنوان محلی برای قرنطینه قابل استفاده است.

الزبیدی این کپسول قرنطینه را در خانه اش در شهر الزبیر در جنوب عراق ساخته است. الزبیر یکی از شهرهای نفت خیز عراق است اما از نظر خدمات عمومی توجهی به آن نشده است.

الزبیدی 49 ساله کارشناس فنی پزشکی می گوید: این اختراع را با هدف ارسال امید و اطمینان انجام دادم.

با اینکه او 4 هزار دلار برای ساخت این کپسول هزینه نموده اما هنوز هیچ نظر کارشناس یا پزشکی درباره سودآور بودن یا یاری آن به رویارویی با کرونا وجود ندارد.

مقامات عراقی برای مقابله با شیوع بیماری کووید19 ناشی از ویروس کرونا از روز 11 آوریل گذشته، ممنوعیت کامل رفت و آمد در این کشور را اعلام و برگزاری هر گونه تجمعی را منع می نمایند.

سخنگوی وزارت بهداشت عراق با انتشار ویدئو در شبکه های اجتماعی گفت: منع دفن، با عرف دینی و انسانی که اکرام مرده، دفن اوست همخوانی ندارد.

وی گفت: مسئله گسترش بیماری به وسیله اموات، مستند به واقعیت های علمی نیست. دولت نیز دست به اقداماتی می زند تا از خطر بکاهد که می توان به ضدعفونی کردن جنازه و پیچاندن آن در کیسه های پلاستیکی و تابوت های ویژه اشاره نمود.

مرجعیت عالی شیعه هم فتوا داد پیکر متوفیان کرونا باید کفن شوند و مقامات مسوول هم دفن آنها را در قبرستان های عمومی تسهیل نمایند ولی سوزاندن جنازه، مجاز نیست.

---

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 922

به "مشکل قبر در بحران کرونا عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل قبر در بحران کرونا عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید