فوران آتشفشان هاوایی :جهنم در کمین است

به گزارش کی آنلاین، فوران آتشفشان ها در طول تاریخ تغییرات اقلیمی بزرگی را رقم زده اند. تغییر دمای هوا و آلودگی آب و هوای محدوده کوه آتشفشانی از کمترین موارد این عواقب است.

فوران آتشفشان هاوایی :جهنم در کمین است

فوران آتشفشان Kilauea هاوایی در هفته گذشته به موضوعی مهم بدل شد. به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده در یک فوران آتشین و مداوم، این آتشفشان هاوایی در 7 ژوئن آغاز به فعالیت کرد و در پی آن سنگ های مذاب را به اطراف دهانه خود پرتاب کرد و به دمای 2100 درجه فارنهایت (1150 درجه سانتیگراد) رسید. با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید.

5 مورد از فوران آتشفشان در دنیا

Kilauea واقع در جزیره بزرگ هاوایی، یکی از فعال ترین آتشفشان های دنیا است و از سال 1983 تقریبأ به طور مداوم فوران می نماید. سازمان زمین شناسی ایالات متحده برای مدت کوتاهی شرایط را قرمز (بالاترین سطح هشدار خطر) بیان کرد اما روز بعد آن را به نارنجی کاهش داد و بیان کرد اگرچه حجم بالایی از مه و دود آتشفشانی ناشی از فوران ممکن است با بادها جابجا شده و به طور بالقوه بر کیفیت هوا تأثیر بگذارد یا آب آشامیدنی را آلوده کند اماتهدیدی برای زیرساخت ها به حساب نمی آید.

بیایید با هم نگاهی بیندازیم بر بعضی از این فوران ها در زمان های گذشته:

1. فوران آتشفشان کوه تامبورا، اندونزی (1815)

فوران کوه تامبورا یک رویداد بزرگ بود که منجر به مرگ ده ها هزار نفر شد. تأثیر فوری ابن فوران در منطقه اطراف احساس شد، با ریزش خاکستر، باران آتش و سونامی که باعث ویرانی گسترده شد. خاکستر و گازهای پرتاب شده به اتمسفر باعث ایجاد یک اثر خنک نماینده دنیای شد که منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی و قحطی در بسیاری از نقاط دنیا شد.

2. فوران کراکاتوآ، اندونزی (1883)

فوران کراکاتوآ نیز رویدادی فاجعه بار بود که باعث ایجاد انفجارهای بزرگ، ابرهای خاکستر آتشفشانی و جریان گدازه های آتش شد. مهمترین تأثیر این فوران، فراوری سونامی بود که ارتفاع بعضی از امواج آنها به بیش از 100 فوت می رسید و باعث ویرانی بزرگی در امتداد سواحل جاوه و سوماترا شد. امواج ضربه ای سونامی در دنیا ثبت شد و اثرات جوی حاصل از آن غروب های رنگارنگ و آتشینی برای سال ها پس از آن در پی داشت.

3. فوران کوه پیناتوبو، فیلیپین (1991)

در این رویداد دهشتناک حجم بزرگی از خاکستر و گازهای آتشفشانی به جو اضافه شد. این فوران جریان های گدازه آتش، ابرهای خاکستری که به ارتفاع 22 مایل می رسیدند و یک چاه بزرگ بر جا گذاشت. آئروسل های خاکستر و اسید سولفوریک آزاد شده در طول فوران منجر به اثری خنک نماینده بر روی سطح زمین برای چندین سال پی در پی شد.

4. فوران کوه وزوویوس ایتالیا (79 پس از میلاد)

فوران کوه وزوویوس در سال 79 پس از میلاد، معروف ترین فوران آتشفشان در تمام تاریخ است. این فوران، شهرهای پمپئی و هرکولانیوم را در زیر لایه هایی از خاکستر و زباله مدفون کرد. این فوران با مجموعه ای پی در پی از رویدادهای انفجاری همراه بود گدازه ها و هاکستر آن تا کیلومترها دورتر از محل آتشفشان را در بر گرفت.

عواقب پس از این فوران ویرانگر بود. تخمین زده می گردد که هزاران نفر جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی از شهرها در زیر خاکستر آتشفشانی مدفون و حفظ شدند و منطقه اطراف کوه وزوویوس به چشم انداز ای متروکه تبدیل شد.

فوران کوه وزوویوس تأثیر قابل توجهی بر درک ما از آتشفشان ها و خطرات آتشفشانی داشت. شهرهای حفاظت شده پمپئی و هرکولانیوم بینش های ارزشمندی را در خصوص زندگی روزمره در دوران روم ارائه نموده اند. در حفاری های این مکان ها، ساختمان ها، آثار باستانی و حتی بقایای انسانی به خوبی حفظ شده اند و پنجره ای منحصربه فرد به گذشته باز می نمایند.

5. فوران آتشفشان کوه سنت هلن، ایالات متحده (1980)

فوران کوه سنت هلن یک رویداد آتشفشانی مهم در دوران مدرن بود. این فوران شامل یک انفجار جانبی بود که قله آتشفشان را از بین برد و جریان های گدازه بزرگ و ابرهای خاکستری را ایجاد کرد و باعث از بین رفتن جنگل ها، تشکیل یک دهانه بزرگ و تلفات جانی بسیاری شد.

این فوران آتشفشان بعلاوه منجر به باران خاکستر در منطقه ها وسیعی شد و سفرهای هوایی زیادی را با اشکال روبرو کرد و باعث تغییرات موقتی در زیست بوم های محلی شد.

پیشنهاد مطالعه: وقتی زمین با مرگ خورشید فرو می پاشد را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2262

به "فوران آتشفشان هاوایی :جهنم در کمین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوران آتشفشان هاوایی :جهنم در کمین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید