سونی پس از سونامی

به گزارش کی آنلاین، برترین ها به نقل از مجله یکشنبه : بلومبرگ بیزنس ویک این هفته سونی را روی جلد خود برده است. شرکتی که سال های سال پیشتاز بازار محصولات الکترونیکی در سراسر دنیا بود. محصولاتی مانند تلویزیون های ترینیترون صفحه تخت این شرکت یا واکمن های آن، بازار را زیر و رو کردند و فرهنگ جدیدی بر محصولات الکترونیکی افزودند.

سونی پس از سونامی

واکمن سونی در زمان خود بیش از آی پادهای اپل تاثیرگذار بود. سال هاست سونی کوشش می نماید تا خود را به دنیای اینترنت و ارتباطات بین افراد وارد کند؛ جایی که محصولات به اشتراک گذاشته می گردد و افراد، محصولات روی اینترنت را با ابزار همراه خود می توانند به صورت دائم در اختیار داشته باشند.

اما سونی این روزها مسائل دیگری هم پیدا نموده که کار را برای این شرکت چندملیتی عظیم مشکل و مشکل تر می نماید. در صفحات دیگر، بیزنس ویک به قرارداد شل با شرکت دولتی پتروچاینا برای استخراج گاز از منابع گاز چین می پردازد که می تواند راهگشای کشف منابع جدید انرژی برای دنیا باشد. در مقاله ای دیگر بیزنس ویک به آینده اقتصاد ایتالیا پرداخته است. این مجله می نویسد باتوجه به کاهش رشد مالی ایتالیا به زیر یک درصد و کاهش نرخ رشد فراوری در این کشور باید قوانین استخدام و اخراج کارگران در این کشور ساده تر گردد تا بتوان بهره وری فراوری را افزایش داد. در ادامه بخش هایی از مقابله بیزنس ویک درباره آینده سونی را می خوانیم

به گزارش خبرنگاران سال گذشته سر هاوارد استرینگر 69 ساله می گفت سال 2011 سال بسیار موفقی خواهد بود. سال بعد از آن هم بهتر از آن! مدیرعامل سونی شش سال است کوشش می نماید تا سوین را به دوران اوج خود بازگرداند. سال جاری سونی انتظار داشت تا سود عملیاتی ای برای 2 میلیارد دلار کسب کند که بیشترین میزان سود این شرکت در سه سال گذشته محسوب می شد.

محصولات جدید راه خود را به بازار باز کردند؛ اولین تبلت سونی به بازار فرساده شد، دوربین کامپکت 24 مگاپیکسلی سونی عرضه شد و پلی استیشن قابل حمل جدید این شرکت به بازار آمد. در عین حال سونی آماده بود تا شبکه جهاین عرضه مصحولات سرگرمی خود که شامل فیلم ها، موسیقی ها و بازی های ویدئویی توسط شرکت های زیرمجموعه سوین را برای به اشتراک گذاری بین تلویزیون ها، تبلت ها، کامپیوترهای شخصی و تلفن های همراه این شرکت راه اندازی کند. شبکه ای مانند آی تیونز اپل که قرار بود کاربران محصولات سوین را به یکدیگر متصل و راه های جدیدی برای فروش محصولات این شرکت ایجاد کند.

اما احساس پیروزی قریب الوقوع ناگهان سرانجام گرفت. اواخر اسفند سال گذشته آقای استرینگر تازه از توکیو به نیویورک رسیده بود تا یک عمل جراحی فوری روی کمرش انجام دهد. حدود ساعت 4 صبح پیامکی را روی گوشی اش با این مضمون خواند: زمین لرزه و سونامی شرق ژاپن را درنوردید. سونامی باعث شد سونی 10 کارخانه خود را تعطیل کند.

ساخت دیکس های بلوری، باتری ها و چندین محصول دیگر شرکت سونی متوقف شد. به گزارش خبرنگاران دو میلیارد دلاری که پیش بینی می شد سود سال جاری سونی باشد جای خود را به بیش از 3/1 میلیارد دلار ضرر داد؛ بزرگترین ضرر شرکت در 16 سال گذشته. این تازه اول بدبختی های پی در پی سونی بود. حمله هکرها به سایت پلی استیشن سونی، آن را تعطیل و یکی از درآمدهای اینترنتی مهم سونی در ژاپن را قطع کرد. حمله شورشیان انگلیسی به انبارهای سی دی و دی وی دی باعث آتش دریافت ده ها هزار حلقه از محصولات شرکت سونی شد. در آخر هم این سیل تایلند بود که چند روز پیش کارخانه های فراوری قطات سونی را در این کشور با تخریب و تعطیلی روبرو کرد.

به گزارش خبرنگاران قیمت سهام سونی به پایین ترین رقم خود از 24 سال پیش تاکنون رسیده؛ سهم 17 میلیاردی سونی از بازار تقریبا نیمی از سهم بازار سونی در زمانی است که استرینگر به تازگی مدیرعامل این شرکت بده بود. فراوریکننده واکمن و ترینیترون که سال ها در صدر پخش کننده های محصولات فرهنگی قرار داشت اکنون دچار بحرانی جدی شده است.

سونی سال های سال با فرهنگ فردگرایی و محصولات خود بسنده در بازار حاضر بود. اما حالا با گسترش اینترنت و ارتباطات، محصولات سرگرمی با استفاز از تفن های هوشمند و تبلت ها و محصولات همراه دیگر به شدت تغییر شکل داده اند. حتی در تلویزیون که یکی از محصولات مهم سنی بود این شرکت در هشت سال گذشته 8/5 میلیارد دلار ضرر نموده است.

سامسونگ و ویزیو بخش مهمی از بازار تلویزیون را از سونی گرفته اند و به نظر می رسد تا سال 2013 همچنان ضررهای سونی در این بازار ادامه داشته باشد، چراکه قیمت های محصولات دائما کاهش می یابند، نزدیک به یک دهه است که سونی کوشش می نماید تا وارد عصر اینترنت گردد؛ شرکتی سنگین و عظیم با 168200 کارمند و 41 کارخانه و بیش از 2000 نوع محصول مختلف از هدفون و پرینترهای پزشکی گرفته تا ابزار تهیه فیلم های سه بعدی هالیوودی. باتوجه به قوانین ژاپن مبنی بر استخدام مادام العمر به نظر می رسد امکان خیلی کمی در آینده نزدیک برای کاهش کارمندان و کاهش هزینه های این شرکت وجود داشته باشد.

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

منبع: برترین ها
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 293

به "سونی پس از سونامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سونی پس از سونامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید