دکوراسیون با فنگ شویی

به گزارش کی آنلاین، بیشترین زمانی که صحبت از فنگ شویی می گردد، پیش از بهار و شروع فصل خانه تکانی است. شاید این زمان مناسب ترین وقت برای هر تغییری در خانه باشد. جا به جایی مکان زندگی یا محل کار هم می تواند زمان خوبی برای فنگ شویی باشد.

دکوراسیون با فنگ شویی

خبرنگاران | این روز ها هر وقت صبحت از دکوراسیون و تغییر لوازم در خانه پیش می آید، یکی دو نفری هستند که سر برسند و با کلمه فنگ شویی شما را به دنیای نوی ببرند.

فنگ شویی راه و رسمی چینی است که به تازگی زیاد در ایران نقل محافل شده است. اگر دوست دارید بدانید فنگ شویی به چه معناست و اصلا چرا استفاده می گردد این گزارش به شما یاری می نماید.

معنی لغوی فنگ شویی، باد و آب است

فنگ شویی چیست؟

بیشترین زمانی که صحبت از فنگ شویی می گردد، پیش از بهار و آغاز فصل خانه تکانی است. شاید این زمان مناسب ترین وقت برای هر تغییری در خانه باشد. جا به جایی مکان زندگی یا محل کار هم می تواند زمان خوبی برای فنگ شویی باشد.

معنی لغوی فنگ شویی، باد و آب است. یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمانهای مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می گردد تا برترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت چی داشته باشد.

انرژی چی در فلسفه فنگ شوی، نوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد شنگ چی (Sheng chi) یا (دَم کیهانی) یا (انرژی حیاتی) نامیده می گردد و شانس خوب را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می نماید. جریان داشتن درست و مناسب چی در خانه بسیار مهم است.

اما اگر چی راکد بماند و نتواند جریان آزادانه ای داشته باشد به انرژی مخربی تبدیل می گردد که شا چی (Sha Chi) یا همان شا نامیده می گردد.

شلختگی و بی نظمی (مثلاً اتاق نامرتب و کپه های لباس، یا وسایل بی مصرف در کیف، یا در راهرو و تراس ساختمان) موجب می شوند چی نتواند آزادانه به حرکت درآید و به شا چی تبدیل می گردد.

برای جریان داشتن چی باید از خطوط نوک تیز اجتناب کرد. اثاثیه ای که لبه گرد دارند بهتر از وسایل نوک تیز هستند. زیرا چی در خطوط منحنی حرکت می نماید و شاچی در خطوط تیز و شکسته. مهم ترین چیزهایی که باید رعایت کرد، پرهیز از بی نظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگهای مناسب، خطوط منحنی، در نظر گرفتن جهت های مناسب است.

چون منشا این سنت در آسیا و چین است، خیلی با فرهنگ ما ایرانی ها غریبه نیست. شاید در کلام و گفتار کمی متفاوت باشد اما در عمل تقریبا هم شبیه هستند. بسیاری از راهکار هایش از قدیم در فرهنگ ما نیز وجود داشته و بخشی ازباور های کهن ما بوده است.

مثلا، خانه تکانی که مردم ما همواره قبل از بهار انجام می دهند تا آلودگی هایی که در طول سال ایجاد شده را تمیز نمایند و بهم ریختگی وسایل خانه را سرو سامان دهند. اینگونه و با انرژی نو و تازه به استقبال سال نو می فرایند.

مثال دیگر اینکه، شاید در زندگی خودتان با مواردی برخورد نموده باشید که خرید یا اجاره محل نوی برای کار یا زندگی شما باعث شده تا تغییراتی خوب در زندگی شما به وجود بیاید. زمانی که می خواستید برای کسی تعریف کنید از جملاتی مثل اینکه این خونه برامون اومد داشته یا برامون خوش یمنه استفاده نموده اید. اما واقعیت این است که بسیاری از این مسائل و تغییرات زندگی با شرایط محیط زندگی ما و چگونگی قرار گرفتن وسایل ما در این محیط ارتباط دارد. فنگ شویی به ما یاری می نماید تا این ارتباط را بشناسیم و جنبه های مثبت را تقویت و نقاط ضعف را بر طرف نماییم.

شلختگی و بی نظمی موجب می شوند چی نتواند آزادانه به حرکت درآید

فنگ شویی و رنگ

در فنگ شویی اعتقاد بر این است که رنگ ها اثر قوی و قابل توجهی روی افراد و عملکرد مغزی آن ها دارند.چند مورد از رنگ ها و اثرشان بر عملکرد مغز به این توضیح است:

رنگ قرمز: برای خوش شانسی و برترین گزینه برای ورودی منزل است.

رنگ زرد و بنفش: رنگ های مبارک و سودمندی برای روحیه انسان تلقی می شوند.

رنگ سبز: برای تازگی و رشد از این رنگ استفاده می گردد.

رنگ های تیره: به طور کلی باعث احساس آرامش می شوند.

رنگ های روشن: باعث افزایش انرژی و آغاز انجام کار می شوند.

نارنجی و قهوه ای: نماد سلامتی و دانش هستند.

رنگ سفید: در منزل برای استحکام پیوند خانوادگی استفاده می گردد.

رنگ بژ: برای ایجاد فضای دانش و معرفت استفاده می گردد.

نقشه انرژی (Bagua) خود را تعریف کنید

ساعت و آینه در خانه

آینه در دکوراسیون کاربرد زیادی دارد و حداقل چند آینه در هر خانه ای وجود دارد. اما در فنگ شویی آینه به عنوان وسیله ای برای جذب کردن، حرکت یا تغییر جهت انرژی بکار برده می گردد. آینه ها باعث بزرگ شدن فضا می شوند. در فنگ شویی اغلب آینه ها به شکل دایره یا هشت ضلعی هستند. نکته مهمی در خصوص آینه ها در فنگ شویی این است که آینه ها باید کامل بوده و به شکلی نباشند که اشیا را تکه تکه تقسیم نمایند.

استفاده از ساعت در فنگ شویی برای مقدار گیری گذر زمان است. فضاهای مناسبی در خانه برای نشان دادن ساعت وجود دارد. آشپزخانه، اتاق نشیمن یا اتاق کار از برترین جا ها هستند. وجود ساعت در اتاق خواب ضرورت دارد.

استفاده از نقاشی هم در فنگ شویی معنای خاصی دارد. نقاشی های متعدد می تواند انرژی محیط را از لحاظ سلامتی، دانش، خانواده، عشق، معروفیت و ثروت افزایش دهد.

برای افزایش طول عمر و سلامتی بیشتر عکس هایی از آهوی کوهی، دختران زیبا، درخت کاج یا بامبو را در سمت راست نصب می نمایند. برای پیشرفت شغلی اتاق کار را در قسمت شمالی خانه قرار می دهند.

آینه به عنوان وسیله ای برای جذب کردن، حرکت یا تغییر جهت انرژی بکار برده می گردد

چگونه فنگ شویی را در خانه خود اجرا کنیم؟

هفت روش برای اجرای بهتر فنگ شویی در منزل.

1. درهم ریختگی و شلختگی ها را از بین ببرید. خود را ازشر چیزهایی که دوست ندارید در خانه رها کنید. از بین بردن شلختگی یک فرایند است که به سبک تر شدن بار شما یاری می نماید. این کار را حتما انجام دهید چون در همگام کردن انرژی ها بسیار تاثیرگذار است.

2. نور و هوای خوب در خانه داشته باشید. پنجره هار ابرای ورود هوای تازه باز بگذارید. یا از گیاهان تصفیه نماینده هوا بهره ببرید یا دستگاه تصفیه در اتاق بگذارید. سعی کنید بیشتر از نور طبیعی بهره ببرید.

3. نقشه انرژی (Bagua) خود را تعریف کنید. در این نقشه شما می توانید بفهیمد کدام قسمت خانه بر کدام بخش زندگی شما تاثیر دارد. مثلا در فنگ شویی منطقه جنوب شرقی خانه به پول و انرژی متصل است.

4. از 5نماد اصلی فنگ شویی بهره ببرید. از این پنج عنصر برای برقراری تعادل و هماهنگی انرژی استفاده می گردد. آب، چوب، آتش، خاک، فلز پنج نماد اصلی فنگ شویی هستند. برای مثال اگر شما در کوشش برای جذب رفاه بیشتر هستید، عناصر فنگ شویی چوب و آب را در منطقه جنوب شرقی خانه خود قرار دهید. اگر احتیاج شما به بهبود سلامت است، عنصر چوب، مانند گیاهان و یا قطعات مبلمان چوبی را در منطقه شرق قرار دهید.

5. نماد فنگ شویی ماه تولدتان را بشناسید. این نماد را پیدا کنید و خانه خود را برای حمایت و تغذیه این عنصر مهیا کنید. مثلا اگر نماد تولد شما آتش است، باید نمادهای مربوط به آتش را در فنگ شویی پیدا و از آن بهره ببرید.

6. شماره کوآ مربوط به خود را پیدا کنید. با اینکار جهت خوش شانسی خود را می شناسید، مثلا اگر عدد شما1 باشد جهتهای جنوب، شمال، شرق و جنوب شرقی برایتان مناسب است. میز کار خود را در این محل های خانه قرار دهید. عدد کوآ (عدد شانس و اقبال در فنگ شویی است.)

7. انرژی خانه تان را در نظر بگیرید. این انرژی بر خود شما هم تاثیر می گذارد. قاعده تثلیث در فنگ شویی را نباید فراموش کنید. اتاق خواب، حمام و آشپزخانه سه نقطه مهم انرژی در خانه هستند. در دنیای انرژی هیچ چیز ایستا نیست پس محیط خانه را سالم و شاد نگه دارید.

برای چیدمان بهتر و ایجاد آرامش در آشپزخانه باید از ترکیب رنگهای خاصی بهره ببرید

تغییرات خانه با فنگ شویی

در سنت فنگ شویی بخشی به نام تثلیث وجود دارد. این بخش شامل سه نقطه مهم خانه شما می گردد. اتاق خواب، آشپزخانه و حمام. در قانون فنگ شویی این سه نقطه چون از مهم ترین بخش ها هستند هرکدام چیدمان خاص خود را دارند.

اتاق خواب

بدون شک برترین مکان برای آرامش و استراحت مغز و بدن اتاق خواب است. شما می توانید برترین زمان را در این اتاق داشته باشید. مطالعه کنید. استراحت کنید و با آرامش بخوابید. پس در چیدن وسایل آن با فن فنگ شویی دقت کنید.

در فنگ شویی اتاق خواب مهم ترین چیز نظم و تربیت است، اتاق شلوغ و درهم برهم آرامش را از شما دور می نماید. سعی کنید از رنگهای گرم بیشتر بهره ببرید، کرم، بژ و قهوره ای منانسب تر از رنگهای سرد وبی روح مثل آبی و سبز و سفید هستند.

اگر متاهل هستید که اتاق مشترک دارید حتما از عکسهای دو نفره در اتاق بهره ببرید، سعی کنید حتی پاتختی را هم دو تا بگذارید. تخت خواب اگر در مرکز اتاق باشد و بگردد اطرافش راه رفت فضا را آرام تر می نماید.

اولین اصل در قسمت حمام نظافت است

تختخوابتان را تا حد ممکن دور از در اتاق و به شکلی قرار دهید که بتوانید از روی تخت در و کل اتاق را ببینید. در فنگ شویی به این چیدمان، جایگاه قدرت می گویند. اما اگر اتاق به شکلی است که نمی توانید تخت را در چنین موقعیتی قرار دهید، حتما آینه را جایی قرار دهید که در بازتاب آن در را ببینید.

ولی دقت کنید هرگز روبه روی تخت نباشد، اینکه شما متوجه کوچک ترین حرکتی در آینه در حین استراحت شوید ایجاد استرس می نماید. عکس ها و وسایل استرس زا در اتاق خواب نگذارید و اگر عکسی روبه روی تخت هست حتما باید آرامش بخش باشد. هیچ وقت تخت را در راستای در قرار ندهید؛ زیرا جریان انرژی که وارد اتاق می گردد باعث اختلال در خواب و سلامتتان خواهد شد. این جریان احساس امنیت را از بین می برد. در نهایت اگر راهکار دیگری نداشتید با استفاده از یک مبل، نیمکت یا هر وسیله دیگری بین تخت و در اتاق یک مانع ایجاد کنید. سعی کنید از نور طبیعی در اتاق بهره ببرید، کمد ها مرتب و وجود عکس های خانوادگی آرامش بیشتری به اتاق می آورد.

در سنت فنگ شویی بخشی به نام تثلیث وجود دارد

حمام و سرویس بهداشتی

این بخش از خانه همواره مهجور مانده و هیچ کس فکر نمی نماید فنگ شویی حتی برای آرامش در این بخش خانه هم بسیار تاثیر گذار است. اولین اصل در این قسمت نظافت است. وقتی سرویس بهداشتی و حمام خانه تمیز و درخشنده باشد همواره حس بهتری برای شما ایجاد می نماید. فضای حمام معمولا گرفته است و تهویه طبیعی ندارد، حتما به فکر تهویه مصنوعی باشید تا فضای حمام را از گرفتگی دور کند. رنگ دیوار حمام بسیار مهم است، البته معمولا کسی در این قسمت امکان استفاده رنگ دلخواه را ندارد ولی اگر شرایطش را داشتید حتما از رنگ های گرم بهره ببرید. استفاده از کاشی کاری های مثلثی شکل و لوازمی با گوشه های تیز همه از موارد مغایر با اصول فنگ شویی در حمام است، با برطرف این موارد و انتخاب اشکالی با گوشه های نرم مثل وان می توانید انرژی مناسبی به فضای حمامتان ببخشید. آینه از ملزومات اولیه فنگ شویی است، پس حضورش در حمام تاثیر زیاد دارد. آینه می تواند به سادگی فضای حمام را دو برابر کند و انرژی مثبت را در فضا به جریان بیاندازد.

بامبو یکی از گیاهان و از عناصر اصلی علم فنگ شویی است، اما شما می توانید گیاه مناسب فضای حمامتان را انتخاب کنید و ظاهر منحصر به فردی به فضای دکوراسیونتان ببخشید.

لوازمی مانند شمع و عطر و عودهای مناسب فقط برای دکوراسیون نیست، بلکه علاوه بر زیبایی جریان انرژی مثبت را در فضای دو چندان می نماید.

در فنگ شویی اتاق خواب مهم ترین چیز نظم و تربیت است

آشپزخانه

برای چیدمان بهتر و ایجاد آرامش در آشپزخانه باید از ترکیب رنگهای خاصی بهره ببرید. ترکیب رنگ های مکمل مانند بنفش بادمجانی و یا سبز پسته ای از جمله رنگ هایی است که بر طبق اصول فنگ شویی در دکوراسیون آشپزخانهٔ شما غوغا می نماید و هیجان وارده در فضای دکوراسیون آشپزخانه تان را تعدیل می نماید.

رنگ زرد را اگر با رنگهای مکملی مثل قرمز روشن ترکیب کنید ترکیب دکوراسیون بهتری خواهید داشت. ترکیب رنگ شکلاتی می تواند در فضای شما تمرکز ایجاد کند و یاری شایانی به شکوفایی خلاقیت درکوراسیون آشپزخانه تان کند. آبی، برای تعادل این رنگ و بهتر دیده شدن آن استفاده از رنگ هایی با تن خاکستری و یا فیلی می تواند پیشنهاد بهتری باشد. رنگ سبز و ترکیب رنگ های مکمل آن به سادگی می تواند طراوت و سرزندگی را به فضای دکوراسیون آشپزخانه تان هدیه کنید.

منبع: فرادید
انتشار: 3 شهریور 1401 بروزرسانی: 3 شهریور 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2127

به "دکوراسیون با فنگ شویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکوراسیون با فنگ شویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید