جذابیت های دیدنی باغ شاهزده ماهان کرمان

به گزارش کی آنلاین، باغ شاهزده ماهان در دامنه کوه جوپار، در بستری کویری و در فاصله 6 کیلومتری شهر ماهان در جهت جاده کرمان - بم بناشده است.این باغ یکی از 9 باغ ایرانی است که در یونسکو ثبت جهانی شده است .

جذابیت های دیدنی باغ شاهزده ماهان کرمان

جهت دریافت خدمات ساخت ویلای کوچک در باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

آشنایی کامل با باغ شاهزده ماهان کرمان

باغ های ایرانی، سبکی ناب از هنر و معماری ایرانی هستند که از گذشتگان به ما ارث رسیده است. غنای هنری و آرامش این باغ ها به حدی است که می توان آن را به عنوان سوغاتی از فرهنگ ایران زمین به دیگر نقاط جهان صادر کرد، دقیقا همان کاری که کشور ژاپن با باغ های مشهور انجام داده است. باغ های شهیر زیادی در ایران وجود دارد که باید مهد بزرگ آن ها را شهر شیراز دانست. باغ شازده ماهان در شهر ماهان نیز چنین گوهر زیبایی است .

باغ شاهزده ماهان که با نبوغ بنیان گذاران آن، از زیبایی طبیعی مناطق اطراف خود بیشترین بهره را برده است، در چهار فصل سال با زیبایی های منحصربه فرد و چشم نوازش هر بیننده ای را مجذوب خود می نماید. با ما همراه باشید، تا درباره یکی از زیباترین باغ تخت های ایران بیشتر بدانیم.

باغ شازده ماهان

تاریخچه باغ شازده ماهان

دیواری بلند، یک استخر و یک جوی منتهی به عمارتی بزرگ به همراه درختان ستبر از مواردی است که در حالت کلی باغ های ایرانی را می سازد. تاریخچه پیدایش این سبک از باغ ها به دوره هخامنشیان و سلطنت پدر ایران زمین کوروش بزرگ باز می گردد. وجود هندسه منظم در باغ شاهی و باغ های پیرامون کاخ ها به دستور کوروش بزرگ صورت پذیرفت که بعدها این سبک از معماری در دوره ساسانی و دوره های پس از اسلام تکامل یافت و به شکلی که امروزه می بینید به دست ما رسیده است. باغ شازده ماهان نیز با پیروی از چنین سبکی ساخته شده تا باری دیگر غنای هنر ایرانی را فریاد بزند.

معرفی باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان در 2 کیلومتری شهر ماهان و حوالی شهر کرمان نهاده شده است. باغ مذکور که قدمت آن به اواخر دوره قاجار باز می گردد، در دامنه کوه های تیگران ساخته شده است تا علاوه بر آب وهوای مطبوع از طبیعت زیبای آن هم بهره بگیرد. محمد حسن خان سردار ایروانی حاکم وقت کرمان در ابتدا دستور ساخت این باغ را صادر کرد. بعدها بنای باغ توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم بعدی این شه ساخته شد که البته این کار نیمه تمام ماند.

باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان با مساحتی حدود 5/5 هکتار در دو مجموعه شرقی و غربی بنا شده و یکی از زیباترین باغ های ایرانی به شمار می رود. علاوه بر معماری اصیل عمارت باغ، می توان وجود فواره هایی را که تنها بر اساس قانون فیزیک و ارتفاع عمل می نمایند، از ویژگی های شاخص آن برشمرد. طول این باغ 407 و عرض آن 122 متر است. در بدو ورود به جلوی باغ سردر زیبای آن را مشاهده خواهید کرد. این سردر مانند قاب عکسی به نظر می رسد که عمارت، حوض ها، فواره ها و درختان باغ را به تصویر می کشد. کوشک یا عمارت اصلی در انتهای فوقانی باغ، سردر، عمرات شاه نشین و حمام بناهای باغ را شامل می شوند.

آب مورد احتیاج باغ از قنات تیگران که خود از ارتفاعات جوپار سرچشمه می گیرد، تامین می گردد. باغ شازده ماهان در سال 1357 مرمت شد ولی متاسفانه در سال 1360 بر اثر زلزله، آسیب هایی به آن وارد آمد که البته دوباره مورد بازسازی نهاده شد. با این وجود امروزه به خوبی از آن محافظت می گردد.

این باغ به عنوان سیزدهمین اثر ایرانی در سال 1390 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد تا اهمیت آن بیش از پیش گردد. این باغ همچنین در میان پرگردشگرترین جاذبه های ایران نهاده شده است.

آدرس باغ شاهزاده ماهان

35 کیلومتری کرمان و 6 کیلومتری شهر ماهان (جاده کرمان-بم)

دسترسی به باغ شاهزاده ماهان

باغ شازده ماهان

با طی 25 کیلومتر در جاده کرمان-بم در 6 کیلومتری شهر ماهان به باغ شازده خواهید رسید. در این باغ رستورانی واقع در عمارت شاه نشین و بعضی اوقات در فضای باغ پذیرای مهمانان خواهد بود. در این رستوران می توانید از اینترنت رایگان بهره ببرید. به علاوه مهمانسرای باغ با امکاناتی نسبتا مناسب امکان اقامت شبانه را برایتان فراهم می نماید. کمترین قیمت اجاره اتاق برای یک نفر به ازای یک شب حدود 170,000 تومان است. با سفر به ماهان علاوه بر ملاقات از این باغ می توانید از مقبره شاه نعمت الله ولی، عارف و شاعر ایرانی هم که در همان نزدیکی است، دیدن کنید. همچنین امکان اسب سواری در اطراف این باغ برای علاقه مندان فراهم شده است که خود لذتی فراوان دارد. در عمارت باغ نیز بعضی از اتاق ها به فروش سوغاتی و انواع گلیم و فرش اختصاص داده شده است که بی شک دیدن آن ها جذابیت خاص خود را دارد.

منبع: نمناک
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 808

به "جذابیت های دیدنی باغ شاهزده ماهان کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذابیت های دیدنی باغ شاهزده ماهان کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید