بزرگی نانوی کوچک در بازارهای جهانی

به گزارش کی آنلاین، محصولات حوزه نانوفناوری محققان ایرانی این روزها به 45 کشور جهان صادر می گردد و حجم اقتصاد نانوفناوری به بیش از 2500 میلیارد تومان رسیده است.

بزرگی نانوی کوچک در بازارهای جهانی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، دوازدهمین نمایشگاه نانو فناوری از روز پنج شنبه 18 مهرماه آغاز شده و در حالی تا فردا یکشنبه 21 مهرماه ادامه دارد که در این نمایشگاه حدود 200 شرکت داخلی در زمینه نانو حضور دارند، 6 کشور خارجی شامل ترکیه، اندونزی، اتیوپی، عراق، افغانستان و آفریقا نیز برای جذب سرمایه گذار و عقد قرار داد، دعوت به همکاری شده اند.

شنیدن آمار حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در نمایشگاه نانوفناوری شاید در نظر نخست فقط یک خبر از نمایشگاه باشد اما نمی توان این آمار را فقط شنید و از کنار آن ساده گذشت چرا که تبدیل علم به ثروت از سالیان دور مورد توجه بوده و حالا اینکه یک دانش توانسته باشد در اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بخصوص اینکه سال جاری فضای نمایشگاه نسبت به سال های گذشته 52 درصد رشد داشته و در 2 سالن خلیج فارس و سالن ملل در 160 غرفه در نمایشگاه دایر است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سخنرانی خود در سال 95 گفته بود: حوزه فناوری نانو با رشد میانگین سالانه بیش از 120 درصد فروش در 4 سال روبرو بوده به طوری که حجم فروش محصولات نانوی فراوری شده توسط شرکت های ایرانی از 166 میلیارد ریال در سال 1390 به بیش از 3100 میلیارد ریال در سال 1394 رسیده است

با توجه به اهمیت توسعه فناوری نانو، سازمان پیشگامی فناوری نانو آمریکا برای سال 2020 درخواست 1.4 میلیارد دلار بودجه نموده است، درصورت تحقق این درخواست، از سال 2001 (آغاز فعالیت این پیشگامی) تاکنون 29 میلیارد دلار بودجه به این پیشگامی برای توسعه فناوری نانو اختصاص داده شده است.

درباره اینکه نانوفناوری و برگزاری یک نمایشگاه سالانه چقدر در فراوری ثروت و توسعه اقتصاد کشور ما مؤثر بوده و چطور این مسأله اتفاق افتاده است، با چند نفر از مسؤولان حوزه علم و دانشگاه کشور به گفت وگو نشستیم.

رشد 80 درصدی حجم اقتصاد نانو

سعید سرکار پیش از برگزاری نمایشگاه دوازدهم از حرکت این نمایشگاه به سمت صنعتی شدن اطلاع داده بود.

سرکار گفته بود: ما از سال قبل برنامه ریزی نموده بودیم که نمایشگاه نانو به سمت صنعتی شدن حرکت کند که با افزایش 50 درصدی شرکت های حاضر در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو، این رویکرد محقق شده است.

از سرکار درباره حجم اقتصاد نانوفناوری نیز سؤال کردیم، وی از رشد 80 درصدی در این حوزه اطلاع داد و گفت: حجم اقتصاد فناوری نانو در ایران در سال 96 حدود 1400 میلیارد تومان بوده اما در سال 97 به بیش از 2500 میلیارد تومان رسیده است.

وی از برنامه ریزی ها برای رشد صد در درصدی حجم اقتصاد نانو نیز اطلاع داد و گفت: ظرفیت انجام این کار را داریم و می توانیم حجم اقتصاد فناوری نانو را به 10 هزار میلیارد تومان برسانیم و برنامه ریزی داریم تا سرانجام سال 1400 حجم مالی فناوری نانو از 7 هزار میلیارد تومان فراتر رود و حتی حجم صادرات ایران در این حوزه به حدود یک میلیارد دلار برسد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز فناوری های جدید مانند نانوفناوری را یک میانبر برای پیشرفت در حوزه های علمی و مالی می داند و می گوید: نانوفناوری هزینه ها را کاهش داده و سبب تحولات جدی می گردد.

محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیغام نور نیز با بیان اینکه در بازار جهانی، نانوفناوری پرچمدار نوآوری بوده است، گفت: تا 25سال آینده از یک سهم چند صد میلیارد دلاری برخوردار خواهد شد.

وی مطرح نمود: پیشرفت در حوزه نانوفناوری سبب شده تا در واقع اقتصاد کلان ملی از فراوری تک محصولی به اقتصاد دانش محوری تغیر یافته و شرایط گذار کشور به جرگه کشورهای پیشرفته را مهیا کند.

اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ایران را جزء برترین های حوزه نانوفناوری می داند و می گوید: در حوزه نانو جزء کشورهای برتر جهان هستیم بخصوص در بخش فراوری داروهای نانویی به پیشرفت بسیاری دست یافتیم و حتی توانستیم محصولات دارویی شامل فناوری نانو را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم.

به گزارش فارس، با توجه به پیشرفت حجم اقتصاد محصولات نانویی در بازار داخلی و خارجی، حوزه نانوفناوری و الگوی توسعه این حوزه می تواند به عنوان یک الگو برای پیشرفت در تمام حوزه های علم و فناوری مطرح گردد تا با یک الگوی منسجم در تمام حوزه ها بتوانیم پیشرفت علمی را به توسعه مالی نزدیک کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 468

به "بزرگی نانوی کوچک در بازارهای جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگی نانوی کوچک در بازارهای جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید