ایجاد دسترسی ساکنان همه شهرها و روستاهای کشور به کتاب

به گزارش کی آنلاین، به گزارش خبرنگاران، نشست هم افزایی بخش دولتی و خصوصی در صنعت نشر: فرصت ها و تهدیدها - طرح های فصلی و استانی از سلسله نشست های تخصصی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با حضور علیرضا اسماعیلی (مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و محمدعلی جعفریه (مدیر نشر ثالث) برگزار گردید.

ایجاد دسترسی ساکنان همه شهرها و روستاهای کشور به کتاب

در ابتدای این نشست، علیرضا اسماعیلی با بیان این که نمایشگاه کتاب استانی قدمتی طولانی داشته و بیش از دو دهه سابقه دارد، اظهار کرد: در طول برگزاری این رویداد شاهد پیشرفت های خوبی بودیم. نمایشگاه کتاب استانی فرصت هایی را برای دسترسی همه ایرانیان به کتاب در شهرهای دور و نزدیک که امکان بهره مندی از نمایشگاه کتاب را ندارند، فراهم می نماید. نکته دیگر اینکه، این نمایشگاه ها تماس ناشران و نویسندگان با مخاطبان و بازدیدنمایندگان را امکان پذیر نموده و شناخت بیشتری از احتیاج مخاطبان را برای آنها ایجاد می نماید.

وی ضمن بیان این که نمایشگاه کتاب استانی یک فروشگاه صرف نیست، ادامه داد: در کنار این هدف، برنامه های مختلف فرهنگی هم در این نمایشگاه ها برگزار می گردد. این فضا روبه رو شدن با خرده فرهنگ ها که امکان مواجهه با آن برای ناشران و مولفان در نمایشگاه کتاب تهران وجود ندارد را فراهم نموده و موجب می گردد بتوانیم از سایر ظرفیت های کشور در این حوزه بهره برداری کنیم. در کنار همه این مزیت ها، موج آفرینی و ایجاد فضایی با نشاط در حین برگزاری نمایشگاه در حوزه فرهنگ و کتاب در استان ها از دیگر دستاوردهای این رویداد است؛ ضمن اینکه مجموعه کتابخانه ها هم از این طرح منتفع شده و گردش مالی مناسبی هم در اقتصاد این حوزه ایجاد می گردد.

اسماعیلی در رابطه با طرح های فصلی فروش کتاب نیز گفت: این طرح از آبان 94 شروع شد که هدف انتفاع کتاب فروشی ها از آن بود. به این معنا که پیش از این یارانه ها به ناشران اختصاص می یافت، اما واقعیت این است که اگر این فضا برای فروشندگان کتاب ایجاد نگردد، مسائل زیادی برای آنها رقم می خورد. بنابراین، در این طرح خرید مستقیم از کتابفروشی ها مد نظر نهاده شد و هدف این بود که خرید کتاب از کتابفروشی ها انجام گیرد. از این رو که به تامین نقدینگی این بخش یاری کنیم چنین طرحی را تدوین کردیم که با جدیت پیگیری شده و ادامه دارد.

مهمترین وظیفه وزارت ارشاد رساندن کتاب سالم به دست مخاطب است

در ادامه، محمدعلی جعفریه با اشاره به این که ساکنان استان ها و شهرستان ها برای شرکت در نمایشگاه های کتاب استانی لحظه شماری می نمایند، اعلام کرد: البته پیرامون فواید شرکت در نمایشگاه کتاب استانی برای ناشر نوعی دوگانگی وجود دارد. مهمترین مساله ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مد نظر قرار دهد رساندن کتاب سالم به دست مخاطب است.

وی توضیح داد: کمیته صیانت و جلوگیری از تکثیر و فروش کتاب های قاچاق و ناسالم در جامعه 800 هزار جلد کتاب در این حوزه را توقیف نموده است. می توان گفت رابطه تنگاتنگی بین ناشران کتاب ساز و قاچاقچیان کتاب وجود دارد و این موضوع کاملا مشهود است.

جعفریه در رابطه با طرح های فصلی فروش کتاب اضافه کرد: به عقیده من نمی توان گفت این طرح در راستای حمایت از کتابفروشی هاست، چراکه، در واقع از خریدار کتاب حمایت می گردد. اما در هرحال طرح خوبی است و سالم ترین نوع یارانه است که بدون رانت و به صورت مستقیم به خریدار کتاب می رسد و در این شرایط بد مالی باعث رونق بازار کتاب می گردد. این طرح به نوعی از همه فعالان زنجیره صنعت نشر حمایت می نماید.

او تاکید نمود: تمام آماری که از حوزه کتابخوانی در کشور منتشر می گردد لزوما آمار صحیحی نیست. مردم ما کتابخوان هستند، باید این قشر را راهنمایی کنیم و کتاب های سالم به دست آنها برسانیم. ازاین رو، طرح های حمایتی مانند یارانه کاغذ و... باید به شکل صحیحی اجرا شده و به نقطه مطلوب برسند.

طرح های فصلی فروش کتاب بهترین نوع یارانه است

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه با اشاره به طرح های فصلی فروش کتاب گفت: پیش از این، بن های کتاب در کشور توزیع می شد که گاهی سواستفاده هایی پیرامون آن صورت می گرفت. از این رو معتقدم بهترین نوع و بدون مساله ترین یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همین طرح فصلی است که سازوکار مشخصی برای آن وجود دارد و به دست اهلش می رسد. با توجه به اینکه میزان اعتبارات محدود است اما در شرایط شیوع کرونا حدود 50 تا 60 درصد این اعتبارات را افزایش داده ایم؛ به گونه ای که اعتبار طرح های تابستانه و پاییزه کتاب سه میلیارد و 600 میلیون تومان بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در نظر داریم از اعتبارات فعالیت های فیزیکی که سابق بر این صورت می گرفت و در اختیار معاونت ما بود را به این حوزه اضافه کنیم. همچنین، معتقدم قطعا منفعت این طرح به فروشنده می رسد و اینکه خریدار قدم به کتاب فروشی بگذارد به معنای واقعی کلمه باعث ایجاد رونق در بازار کتاب خواهد شد که در نهایت کتابفروش از آن منتفع می گردد.

اسماعیلی با بیان این که 850 کتابفروش در طرح پاییزه فروش کتاب شرکت کردند، اعلام کرد: این فضا در شهرستان ها هم باز است، تنها ضروری است تبلیغات و فرهنگ سازی از سوی رسانه های رسمی و ملی و فضای مجازی پیرامون آن صورت گیرد. در واقع همه دستگاه ها و ارگان ها باید در این طرح دخیل باشند. در همین دوران کرونا هم علی رغم وجود مسائل معیشتی، خرید کتاب قابل قبول بوده است. بنابراین، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کوشش کند تا بودجه مربوط به طرح های فصلی در همان محل خودش هزینه گردد و این طرح گسترش پیدا کند.

وی اعلام کرد: استان ها هم باید توجه داشته باشند که نمایشگاه مجازی ویژگی مثبتی است که قطعا مخاطب بعد از ریشه کن شدن ویروس کرونا به همین روال عادت می نماید و پس از آن می توان فضا را به سمت نمایشگاه مجازی سوق داد تا مسائلی از قبیل محدودیت فضا، دسترسی و... مرتفع گردد. ما هم به سهم خودمان وظیفه داریم آموزش های مربوط به این حوزه را پیاده سازی کنیم. در این میان نقش اتحادیه ها و صنوف بسیار با اهمیت است. علاوه بر این، اقداماتی را برای مقابله با معضل کتاب سازی شروع کردیم. اما برخورد با این مقوله احتیاجمند همکاری همه جانبه نهادها و ارگان های دخیل در این ماجراست تا بتوانیم جلوی فعالیت متخلفان را بگیریم.

مسئولان حوزه فرهنگ باید برای کسب موفقیت اعتمادسازی نمایند

جعفریه در ادامه با اشاره به طرح های فصلی فروش کتاب گفت: یکی از مسائل موجود در این زمینه این است که بودجه ای که به کتابفروشی ها اختصاص داده می گردد، محدود است. ممکن است اواسط طرح اعتبار یک کتابفروشی به انتها برسد؛ هنگامی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاریخی را برای این طرح ها معین نموده و به خریداران و مخاطبان اعلام می نماید، ممکن است مسائلی بین خریدار و فروشنده ایجاد گردد. در هرحال خریدار این حق را دارد که در ساعات انتهای طرح از آن استفاده کند. بنابراین، مسائل مربوط به بودجه و مسائل پیرامون آن به مردم ربطی ندارد. ضروری است طرح های فصلی نهادینه شده و برای مردم روشنگری گردد.

وی تاکید نمود: مساله دیگر، بحث اطمینان خواننده به اثر است. به این معنا که وقتی برند یک انتشارات روی کتابی وجود دارد مخاطب آن را با اطمینان خاطر خریداری می نماید. معیار یک ناشر باید مخاطب باشد چراکه، مخاطب است که به برند او اعتماد نموده است. در بدنه دولت هم شرایط به همین منوال است. یعنی همه مسئولان و دست اندرکاران این حوزه برای کسب موفقیت باید اعتمادسازی نمایند. مخاطبی که به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتماد نموده و وارد یک نمایشگاه می گردد به هیچ عنوان نباید پشیمان گردد.

علیرضا اسماعیلی در انتها این نشست اعلام کرد: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه کوششش را می نماید تا مسائل بخش نمایشگاه کتاب استانی رفع شده و معضلات موجود را با همکاری تشکل های مربوطه و بخش خصوصی کاهش دهیم. یکی از اهدافی که در طرح های فصلی فروش کتاب هم دنبال می کنیم نهادینه کردن این طرح است. همچنین در کوششیم زمان ثابتی برای آن در نظر بگیریم و به برنامه ثابت سالانه تبدیل گردد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن شروع و تا ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1454

به "ایجاد دسترسی ساکنان همه شهرها و روستاهای کشور به کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد دسترسی ساکنان همه شهرها و روستاهای کشور به کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید