کلیسای جامع پیزا، یکی از مهمترین جاذبه های ایتالیا

به گزارش کی آنلاین، کلیسای جامع پیزا | Pisa Cathedral در ایتالیا

پیزا یکی از زیباترین شهرهای ایتالیاست، شهری که معروف ترین جاذبه اش همان برج معروف کج پیزا ست اما به غیر از آن، جاذبه های تاریخی جذاب دیگری هم دارد که یکی از آن ها کلیسای جامع است. کلیسایی سفید و درخشان که اتفاقا در کنار برج کج پیزا واقع شده است و با معماری جذابش گردشگران زیادی را به خود جذاب می نماید. می خواهیم درباره کلیسای جامع پیزا حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

کلیسای جامع پیزا، یکی از مهمترین جاذبه های ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

معرفی کلیسای جامع پیزا

در قلب میدان معجزات پیزا (Piazza dei Miracoli) یکی از برجسته ترین نمونه های معماری رومانسک خودنمایی می نماید، کلیسای جامع پیزا که از مقدس ترین بناهای ایتالیاست و گردشگران زیادی در سفر به شهر پیزا از آن دیدن می نمایند. معمار این کلیسا، برای ساخت آثار خود از سبک رومانسک ونیزی استفاده می کرد و همین سبک را در ساخت کلیسای جامع هم به کار برده است.

با این حال، در ساخت این کلیسا از سبک های دیگر معماری هم استفاده شده است؛ مثلا در نمای بالای ورودی، قوس های کوچکی می بینید که سبک خاص معماری موروهای مسلمان بود و این نشان می دهد که معماری این کلیسا تاثیر زیادی از مسلمان ها گرفته است. در داخل کلیسا از موزائیک های رنگی برای طراحی استفاده شده که این مورد هم تاثیر دریافت از معماری بیزانس را نشان می دهد. از آن جایی که پیزا در آن موقع شهر تجاری مهم جهان بود بسیاری از تاریخ شناسان معتقدند که این سبک های معماری متنوع را مسافران و دریانوردان به این شهر معرفی کردند.

تاریخچه کلیسای جامع پیزا

کلیسای جامع پیزا در سال 1063 توسط معمار بوچتو ساخته شد و در زمان ساخت یکی از برجسته ترین کلیسای های جامع جهان بود. در همان سال کلیسای سنت مارک ونیز هم در حال ساخت بود و همه منتظر بودند تا ببینند انتها کدام یک از این کلیساها لوکس تر و جذاب تر می گردد. جالبه که کلیسا در خارج از دیواره های قرون وسطایی شهر ساخته شد تا ثابت گردد که این شهر هیچ ترسی از حملات بیگانه ندارد!

در سال 1595، آتش سوزی مهیبی که در داخل کلیسا آغاز شده بود به بیرون سرایت کرد و تقریبا بیشتر قسمت های کلیسا نابود شد. اولین مرمت های کلیسا در همین زمان آغاز شد به طوری که چند سال طول کشید که سقف و درهای کلیسا کامل گردد. بعد این مرمت ها بود که نقاشی ها به داخل کلیسا اضافه شدند، نقاشی هایی که حوادث مهم گذشته، داستان های پیزا و مهمترین شخصیت های مذهبی را به تصویر کشیدند. در طول قرن ها این کلیسا بارها مورد ترمیم و نوسازی نهاده شد تا اینکه به شکل امروزی اش رسید. جاذبه های زیادی در داخل و بیرون کلیسا برای تماشا وجود دارد اما نکته جالب این کلیسا که بیشتر گردشگران نمی دانند اینه که کلیسا جامع هم مانند برج کج پیزا، کج شده است! این کلیسا به همراه برج کج پیزا یکی از فتوگرافیک ترین بناهای ایتالیاست و خیلی ها در کنار آن عکس های جذاب می اندازند.

نمای کلیسا

کلیسای جامع پیزا بنایی زیباست که جذابیت های خاصی برای گردشگران دارد و بدون شک یکی از ویژگی های جذاب این کلیسا نمای آن است، نمایی که با مجسمه های دیدنی، قوس های هلالی و البته گنبد بیضی شکل و زیبایی از جنس مرمر سیاه و سفید باشکوه و تماشایی شده است. در بالای نمای غربی مجسمه حضرت مریم به همراه یک کودک به چشم می خورد و در دو طرف این مجسمه هم مجسمه های تماشایی دیگری دیده می گردد. در طراحی نمای کلیسا از موزائیک ها، مرمرهای رنگارنگ و اشیای برنز هنری استفاده شده که زیبایی خیره نماینده ای را برای ان زقم زده اند.

برجسته ترین آثار هنری داخل کلیسا

  • نقاشی ها

در داخل کلیسا تعدادی از مهمترین آثار هنری قرون وسطی جای دارد اما با این حال تعداد زیادی از این آثار در آتش سوزی قرن 16 از بین رفته اند. یکی از آثاری که از آتش سوزی مهیب جان سالم بدر برد موزائیک های محراب کلیسا هستند. از کنار جایگاه های شبستان بگذرید تا به محراب برسید در اینجا کافیست به بالا نگاه کنید تا با تماشای موزائیک کاری های جذاب به وجد بیایید. بر روی این موزائیک ها تعدادی از شخصیت های مهم مذهبی به تصویر کشیده شده اند.

  • منبر خیره نماینده

یکی از تماشایی ترین آثار هنری داخل کلیسا، منبری است که کنده کاری های جذابی بر روی آن صورت گرفته و خوشبختانه از شعله های آتش قرن 16 در امان مانده است. این منبر توسط اولین مجسمه ساز مدرن، جووانی پیزانو ساخته شده و به عنوان یکی از آثار هنری شاهکار قرون وسطی شناخته می گردد. چند ستون ساده و به همراه چند ستون مجسمه ای شکل، این منبر را پا برجا نگه داشته اند.

  • مقبره های کلیسا

کلیسا مقبره تعدادی از شخصیت های مهم را در خود جای داده است که یکی از آن ها امپراتور مقدس رومی، هنری هفتم است. امپراتور هنری هفتم در سال 1310 به ایتالیا سفر کرد و عاشق جذابیت های شهر پیزا شد. او در سال 1313 درگذشت و در شهر محبوبش پیزا دفن شد.

کلیسای جامع پیزا در کجا قرار گرفته است؟

کلیسای جامع پیزا در سواحل غربی ایتالیا و در نواحی مرکزی شهر پیزا قرار گرفته است. اگر برای بازدید از کلیسا از قطار بهره ببرید باید بدانید که فاصله ایستگاه مرکزی تا میدان معجزات با قطار 25 دقیقه است و بعد از پیاده شدن در ایستگاه Pisa San Rossore حدود 5 دقیقه پیاده روی در پیش دارید. اگر می خواهید تاریخ واقعی پیزا را احساس کنید در سفر به این شهر به میدان معجزات بروید و بناهای شاهکار آن را تماشا کنید.

منبع: worldsiteguides.com

منبع: الی گشت
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 622

به "کلیسای جامع پیزا، یکی از مهمترین جاذبه های ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای جامع پیزا، یکی از مهمترین جاذبه های ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید