کتاب زندگینامۀ سلینجر - نوشته پاول آلکساندر

به گزارش کی آنلاین، نویسندگانی هستند که فقط داستان نمی نویسند بلکه خود نیز داستانی هستند در خورِ روایت شدن. بعضی از این نویسندگان با زندگی ای پر ماجرا، هیجان انگیز و البته مرئی چنین قابلیتی پیدا می کنند و بعضی برعکس با زندگی هایی سربسته و پر رمز و راز که کمتر کسی را به آن راهی هست.

کتاب زندگینامۀ سلینجر - نوشته پاول آلکساندر

جی. دی. سلینجر از نویسندگان دسته دوم است؛ نویسنده ای که وقتی از زندگی واقعی اش سخن به میان می آید همه چیز به سرعت در هاله ای از راز و ابهام و قصه و افسانه پیچیده می شود که از خلال آن به دشواری می توان واقعیت را تشخیص داد و درباره اش به قطعیتی قابل اتکا دست یافت.

زندگی سلینجر گویا یکی از قصه هایش بود و البته عاملی که بر شهرت او افزود، چرا که غیاب و انزوای او حضورش را به عنوان موضوع کنجکاوی روزنامه نگاران و منتقدان و خوانندگان آثارش پررنگ تر کرد، چنانکه از شنیدن نام او به جز داستان هایش و به ویژه رمان محبوب و پرطرفدار ناطور دشت چیز دیگری که فورا به یاد می آید زندگی پر از رمز و راز اوست. سلینجر کسی را به آسانی به حریم شخصی اش راه نمی داد و همین عطش کنجکاوی نسبت به زندگی شخصی او و زوایای پنهان این زندگی را تیزتر می کرد و منتقدان و مخاطبان آثارش را برمی انگیخت به تلاش برای دانستن اینکه او در خلوت چه می کند.

زندگینامه سلینجر، نوشته پاول آلکساندر، کتابی است در راستای ارضای این کنجکاوی و تلاش برای به دست دادن تصویری از سلینجر واقعی. پاول آلکساندر در این کتاب که ترجمه فارسی آن با ترجمه ژیلا فرهادی در نشر ثالث منتشر شده روایتی از زندگی سلینجر و وجوه گوناگون این زندگی به دست داده است. آلکساندر در این کتاب حین ارائه گزارش زندگی سلینجر به آثار او نیز گریز می زند، چرا که آثار سلینجر را در هم تنیده با زندگی واقعی و فردی او می بیند.

کتاب زندگینامه سلینجر از یک مقدمه، بیست بخش و یک بخش پایانی تشکیل شده است. عنوان های بیست بخش این کتاب عبارت اند از: یک مشاهده، دو زندگینامه، سانی، گروه جوانان، خلق هولدن کالفیلد، سرجوخه سلینجر، سیلویا، سیمور گلَس و دیگران، 1950، ناطور دشت، نُه داستان، کِلیر، خانواده گلَس، قهرمانان و شروران، وداع ها، جویس، سرقت، شایعه و کنایه، در کمین سلینجر، سختی ها و رنج ها و اشباحی در تاریکی.

شروع کتاب مقدمه ای است درباره رمان ناطور دشت و اهمیت آن. در این بخش درباره ابعاد تأثیر ناطور دشت بر جامعه و فرهنگ آمریکا و نیز تأثیر این رمان بر سینما آمده است: سوای ادبیات، رمان سلینجر بر جنبه های دیگری از جامعه آمریکا نیز تأثیر گذارده است. همزمان با گذر از دهه پرآشوب پنجاه به دهه رادیکال شصت، نوعی فرهنگ جوان گرایی در ایالات متحده آمریکا پدیدار شد. به تعبیر برخی دیگر جوان لرزه به عنوان تعریفی از فرهنگ غالب آمریکایی در دهه های هفتاد، هشتاد و نود به حیات خود ادامه داد. بدین ترتیب می توان ادعا کرد ناطور دشت بر بخش های گوناگونی از فرهنگ آمریکا تأثیر گذاشته است. مجموعه ای از فیلم ها - شورش بی دلیل، دیوارنویسی آمریکایی، انجمن شاعران مرده، تابستان 42، سرقت خانه، کار پرمخاطره، ازنفس افتاده، پایکوبی کثیف، هرگز قول باغ رُز به تو نداده ام، فارغ التحصیل، کنار من بمان، و گذر زمان در ارتفاعات ریجماونت - تنها نمونه های اندکی هستند که شاید اگر ناطور دشت به عنوان الگویی پیش از آن ها وجود نداشت، به این سبک و سیاق ساخته نمی شدند. در واقع، می توان ادعا کرد که تمام زیرگونه فیلم نوجوان که زیربنای صنعت فیلم سازی در هالیوود شدند، مدیون هولدن و ناطور دشت هستند.

بعد از این مقدمه پاول آلکساندر در بخش بعدی کتاب ماجرای دیدار دورادورش با سلینجر را در دوران سالخوردگی او روایت می کند. دیداری در حوالی خانه سلینجر که یک لحظه بیشتر طول نکشیده است. رابطه متعارف نویسندگان با مخاطبان و ناشران شان و رفتار نامتعارف و استثنائی سلینجر در این زمینه از موضوعات بخش بعدی کتاب زندگینامه سلینجر است. پاول آلکساندر در این بخش همچنین از شهرتی سخن می گوید که سلینجر با انزوا به آن رسید و ضمن طرح پرسشی در باب دلیل انزوای سلینجر تصویری به دست می دهد از زمانه ای که سیمای آن در ناطور دشت ترسیم شده است. به اعتقاد پاول آلکساندر هر نویسنده دو زندگینامه دارد که یکی زندگینامه واقعی و فردی و دیگری زندگی ای است که در آثارش جلوه گر است. به اعتقاد آلکساندر در مورد سلینجر این دو زندگینامه در هم تنیده اند. کودکی و نوجوانی سلینجر موضوع بخش بعدی کتاب است.

در فصلی با عنوان دو زندگی نامه نویسنده ابتدا به رابطه متعارف نویسندگان با مخاطبان و ناشرانشان اشاره می کند و اینکه هر نویسنده ای می خواهد با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند و همچنین هر نویسنده ای معمولا از قواعد نشر پیروی می کند تا از حمایت ناشران برخوردار باشد. آلکساندر اما از سلینجر به عنوان استثنائی بر این قاعده نام می برد و به این موضوع می پردازد که سلینجر چگونه در زندگی حرفه ای خود حتی از پیروی از بنیادی ترین قواعد حاکم بر صنف نشر امتناع می کرد. نویسنده در این فصل این موضوع را پیش می کشد که انزوای سلینجر به شهرت او منجر شد. او آن گاه این پرسش را طرح می کند که دلیل انزوای سلینجر چه می تواند باشد. او همچنین تصویری از زمانه ای به دست می دهد که سلینجر در ناطور دشت روایتی ادبی از آن به دست داده است. پاول آلکساندر در این فصل با اشاره به اینکه هر نویسنده دو زندگی نامه دارد که یکی زندگی نامه واقعی و فردی او و دومی زندگی متجلی در آثار اوست، درباره سلینجر می نویسد: درباره سلینجر این دو زندگی نامه، یعنی تاریخچه فردی و تاریخچه آثار او به وضوح در هم تنیده اند. دل مشغولی های موجود در زندگی یک نویسنده خود را در آثار او نمایان می کنند و بالعکس. اینجاست که می توان سرنخ هایی درباره خصوصیات زندگی سلینجر به دست آورد. با اینکه مقایسه کار آسانی نیست، اما درباره سلینجر ارتباط نزدیک شخصیت ها و داستان ها با تجارب شخصی نویسنده نسبت به سایر نویسندگان واقعی تر به نظر می رسد.

در فصلی عنوان سانی به کودکی و نوجوانی سلینجر می پردازد. در شروع این فصل این پرسش مطرح می شود که اگر سلینجر تا این حد درگیر موضوع نوجوانی بوده است، نوجوانی خود او چگونه گذشت؟ آیا چیزی در نوجوانی اش وجود داشت که مانع می شد تا سلینجر آن را پشت سر بگذارد؟ نویسنده در فصل های بعدی کتاب زندگی واقعی سلینجر را به موازات آثارش و درآمیخته با این آثار روایت می کند و نشان می دهد که قصه های سلینجر چگونه از زندگی واقعی او تاثیر و مایه گرفته اند. او معتقد است، هولدن کالفیلد رمان ناطور دشت همیشه با سلینجر ماند و از او جدا نشد. هولدن همیشه با اوست. این جمله ای است که زندگی نامه سلینجر با آن تمام می شود.

زندگینامه سلینجر زمانی به نگارش در آمده که سلینجر هنوز زنده بوده است. آلکساندر در بخش پایانی کتاب به برآورد های مختلف درباره علت پنهان کاری و گوشه گیری سلینجر و پرهیز درازمدت او از انتشار آثاری تازه پرداخته است و پرسش هایی را درباره اینکه چرا سلینجر از زمانی به بعد دیگر اثری منتشر نکرد مطرح کرده است. آنچه در ادامه می خوانید قسمتی است از بخشی از کتاب که در کمین سلینجر نام دارد:

در دسامبر 1980، سلینجر دوباره خبرساز شد. در غروب دوشنبه، هشتم دسامبر، در حالی که تاریکی زودهنگام زمستان منهتن را در بر گرفته بود، مارک دیوید چپمن، فردی منزوی و پریشان، که جان لنون را می پرستید در حالی که لنون در مقابل داکوتا، ساختمان آن طرف سنترال پارک وست، در خیابان هفتادودوم، محل زندگی لنون با اونو و پسرشان سین، از لیموزین خود پیاده می شد به او نزدیک شد. پس از دریافت امضا از لنون، چپمن منتظر ماند تا خواننده برشود و به سمت داکوتا حرکت کند. سپس چپمن هفت تیری بیرون کشید و در حالی که ژست جنگی به خود گرفته و اسلحه را در زیر نسخه ای از ناطور دشت نگه داشته بود، پنج تیر به سمت لنون که چند متر با او فاصله داشت، شلیک کرد. چهار گلوله از پنج گلوله به پشت و شانه چپ لنون اصابت کرد. لنون تلو تلو خوران به سمت ورودی ساختمان رفت، به زمین افتاد و خون از دهانش بیرون ریخت. اونو با پریشان حالی کنار او زانو زد. در عین حال چپمن با بی خیالی روی جدول لبه پیاده رو نشست و شروع به خواندن رمان سلینجر کرد. چپمن، بدون ترس از عواقب عمل خود، فقط همان جا نشست و منتظر رسیدن پلیس شد. دستخط او در نسخه ناطور دشت تعیین بود. چپمن نوشته بود: تقدیم به هولدن کالفیلد از طرف هولدن کالفیلد.

زندگینامه سلینجر

نویسنده : پاول آلکساندر

مترجم : ژیلا فرهادی

ناشر: ثالث

تعداد صفحات: 348

قیمت: 485,000 ریال

منبع: روزنامه شرق - شماره های 3592 و 3719

منبع: یک پزشک
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1025

به "کتاب زندگینامۀ سلینجر - نوشته پاول آلکساندر" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتاب زندگینامۀ سلینجر - نوشته پاول آلکساندر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب زندگینامۀ سلینجر - نوشته پاول آلکساندر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید