چطور خمیر مایه نان را در خانه درست کنیم؟

به گزارش کی آنلاین، در دوران شیوع ویروس کرونا و همه گیری COVID-19، به دلیل لزوم قرنطینه خانگی، افراد زیادی آغاز به پختن نان در خانه نموده اند. به همین دلیل ممکن است یکی از مواد اصلی در پخت نان یعنی خمیر مایه یا همان مخمر کمی سخت در بازار پیدا گردد. از این رو تصمیم گرفتیم طرز تهیه خمیر مایه در خانه را برای کسانی که در قرنطینه خانگی هستند و می خواهند خودکفا باشند آموزش دهیم. اگر علاقه مند به آشپزی هستید یا قصد دارید مهارت های بقا در شرایط سخت را به دست بیاورید، با خبرنگاران مگ و آموزش طرز تهیه مخمر نان یا همان خمیر ترش همراه باشید.

چطور خمیر مایه نان را در خانه درست کنیم؟

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مخمر نان در واقع تنها نوعی قارچ است، که مثل خیلی از ما، به خوردن قند علاقه دارد. این قارچ ها در واقع در همه جا وجود دارند. بنابراین به احتمال زیاد شما هم تمام آنچه را که برای تهیه خمیر مایه نان ضروری است در خانه دارید.

در اینجا یک دستورالعمل ساده برای تهیه مخمر نان در خانه را آموزش می دهیم. شما با این روش درواقع قارچ ها و باکتری های موجود در هوا یا آرد را برای رسیدن به خمیر ترش به کار می گیرید.

این دستورالمعلی است که نانواها خیلی قبل از این که مخمر کارخانه ای در دسترس عموم قرار بگیرد با آن نان می پختند.

در خمیر مایه آماده کارخانه ای تنها قارچ وجود دارد. اما در این روش خواسته یا ناخواسته شما باکتری های موجود در آشپزخانه را هم به دام می اندازید. حضور باکتری ها در خمیر مایه باعث ترش شدن آن می گردد. به همین دلیل هم به خمیر مایه ای که با این روش تهیه می گردد خمیر ترش می گویند. البته این موضوع به این معنی نیست که نانی که با این روش می پزید حتما مزه ای ترش خواهد داشت. اما همین امر باعث می گردد نان شما بسته به محلی که آن را می پزید مزه ای منحصربه فرد داشته باشد که خودش یکی از زیبایی های ساختن خمیر مایه خانگی است.

طرز تهیه خمیر مایه در خانه

در واقع تمام چیزی که احتیاج دارید آب و آرد است. آرد سفید خوب عمل می نماید اما آرد گندم کامل خیلی بهتر است؛ چون مواد مغذی بیشتری مثل زینک و آهن برای تغذیه باکتری ها دارد. چیز دیگری که به آن احتیاج دارید زمان است چون عمل آمدن مایه خمیر چندین روز طول می کشد.

مرحله اول: به میزان مساوی از آرد و آب را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. می توانید با یک چهارم پیمانه از هر کدام آغاز کنید. آن ها را خوب هم بزنید. آب آنزیم آمیلاز را فعال می نماید؛ این آنزیم نشاسته را به قند ساده تبدیل خواهد نمود تا باکتری ها و مخمرها بتوانند آن را بخورند.

مرحله دوم: روی کاسه را با یک حوله به صورت شل و آزاد یپوشانید و ظرف را روی پیشخان یا کابینت در دمای اتاق قرار دهید. نگه داشتن ترکیب در محیطی که اندکی گرم است باعث می گردد فرآیند رشد و تکثیر قارچ ها و باکتری ها در خمیر سریع تر گردد؛ ولی دمای محیط نباید خیلی گرم باشد.

مرحله سوم: دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر به ظرف سر بزنید و یک یا دو قاشق غذاخوری آرد و آب به طور مساوی به آن اضافه کنید. با این کار شما به مخمرهای خودتان غذا می دهید. بعد از 3 الی 5 روز، مایه خمیر شما آغاز به حباب زدن می نماید که نشانه خوبی است. چیزی که باعث پف کردن نان می گردد در واقع همین گازها هستند. بعد از روز پنجم مایه خمیر شما باید حدود 2 برابر حجم اولیه بزرگ و آماده استفاده شده باشد. یکی از راه های مطمئن شدن از آمادگی خمیر مایه، انداختن کمی از آن داخل یک لیوان آب است. اگر خمیر روی سطح آب ایستاد یعنی آماده استفاده است.

به یاد داشته باشید که این مقدار از خمیر ترش با همین مقدار مخمر آماده ای که از مغازه تهیه می کنید، برابر نیست. برای پختن نان با استفاده از خمیر ترشی که خودتان تهیه کردید، باید از دستورالعمل هایی که که از خمیر ترش خانگی استفاده می نمایند، پیروی کنید. اگر از تمام خمیر ترش استفاده نمی کنید، می توانید طبق روال قبل مابقی آن را روزانه با آب و آرد تغذیه کنید، یا آن را در یخچال قرار دهید و هفته ای یک بار به آن آب و آرد اضافه کنید.

اگر تهیه کردن نان با این روش برای شما نگران نماینده به نظر می رسد، باید بدانید که اجداد ما با استفاده از این روش هزاران سال نان تهیه می کردند؛ پس خیالتان راحت باشد. احتمال خیلی کمی وجود دارد که مایه خمیر برای شما مسئله ای ایجاد کند. ممکن است در روز سوم یا چهارم بویی شبیه به بوی پنیر احساس کنید، اما تا زمانی که لزج نباشد یا بوی بسیار بدی ندهد (که اتفاق بسیار نادری است) مایه خمیر شما هیچ مسئله ای ندارد. همچنین لازم نیست نگران اندازه گیری مواد اولیه باشید یا اشکالی ندارد اگر یک روز صبح فراموش کردید به خمیر مایه غذا بدهید. قرنطینه خانگی به اندازه کافی به ما فشار ذهنی وارد می نماید، پس بدون هیچ نگرانی و استرسی از نان پختن لذت ببرید.

چطور نان سمیت درست کنیم؟

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 825

به "چطور خمیر مایه نان را در خانه درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور خمیر مایه نان را در خانه درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید