چرا تمام هواپیماها سفید رنگ اند؟

به گزارش کی آنلاین، در فرودگاه های مسافری کمتر می توان هواپیمایی مسافربری پیدا کرد که رنگی غیر از سفید داشته باشد. چرا اغلب پرنده های مسافری را سفید رنگ می نمایند.

چرا تمام هواپیماها سفید رنگ اند؟

دلایل زیادی برای سفیدرنگ بودن هواپیماهای مسافری وجود دارد که از جمله آنها می توان به راحتی، کارآیی و ایمنی اشاره نمود. اما در اینترنت دلایل دیگری هم برای این تصمیم مطرح می گردد که بیشتر در حد شایعه هستند؛ مثلا اینکه رنگ سفید نه تنها رنگ روشنی است، بلکه از نظر وزنی نیز سبک تر است و استفاده از آن، به نوعی صرفه جویی مالی برای شرکت های هواپیمایی به شمار میرود! البته طبق تحقیقات اجرا شده این شایعات قابل تائید نیستند.

علت اصلی انتخاب رنگ سفید چیست؟

در ابتدا، هواپیماها رنگ متالیک خود را حفظ نموده بودند و وقتی هواپیماهایی از جنس و به رنگ کروم را می بینیم، دهه های ابتدایی شروع صنعت هوانوردی برایمان تداعی می گردد. ولی با این وجود، هنوز هم بعضی هواپیماهای فلزی را در آسمان می بینیم.

گفتنی است که هر هواپیمایی در طول دوران پروازش، با چالش های آب و هوایی متعددی روبرو می گردد و فلزات هم تمایل زیادی به خوردگی دارند. بنابراین رنگ آمیزی هواپیما به هر رنگی، راهی برای محافظت از بدنه بیرونی هواپیما برای مدت زمان بیشتری است. شاید رنگ کردن تمام هواپیما، بسیار گران قیمت باشد ولی قطعا نسبت به هزینه های تعمیر و نگهداری هواپیما در دراز مدت به صرفه تر خواهد بود.

علاوه بر مشکل خوردگی، فلز کروم روی سطح هواپیما به پولیش کردن احتیاج خواهد داشت ولی اگر هواپیما رنگ شده باشد، به این کار احتیاجی نخواهد بود.

انتخاب رنگ سفید برای هواپیما، از نظر حرارتی نیز نقش مهمی دارد. در بالای ابرها و در طول روز، هواپیماها برای ساعت ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند و گاهی وقت ها حتی در باند فرودگاه ها نیز زیر نور مستقیم آفتاب هستند. رنگ سفید حرارت کمتری را به خود جذب می نماید و از همین رو در دراز مدت، هزینه کمتری برای خنک کردن فضای داخلی هواپیما احتیاج خواهد بود.

تاثیر مقدار قرارگیری در معرض تابش پرتو نور خورشید و در عین حال تعامل با عناصر نیز در خصوص رنگ های مختلف فرق دارد.

رنگ های دیگر با گذر زمان تغییر رنگ داده و کم رنگ می شوند و این نکته ای است که در خصوص رنگ سفید صدق نمی نماید. این هم علت دیگری است که رنگ آمیزی هواپیما به رنگ سفید را به صرفه می نماید.

رنگ سفید به علاوه این امکان را فراهم می نماید تا عیب ها یا آسیب ها راحت تر دیده و شناسایی شوند. ترک ها یا فرو رفتگی هایی که نباید روی بدنه هواپیما وجود داشته باشند، نشت روغن یا سایر مایعات داخلی بر روی رنگ سفید راحت تر از رنگ های دیگر دیده می گردد.

علت دیگری هم هست که پشت انتخاب رنگ سفید وجود دارد: کاهش ریسک برخورد پرندگان با هواپیما؛ این اتفاق برای پرندگان مرگ بار است و گاهی برای مسافران هواپیما نیز خطرناک خواهد بود.

نتیجه یک مطالعه حکایت از آن دارد که بدنه هواپیما اگر به رنگ سفید باشد، چه در آسمان آفتابی و چه در آسمان ابری، تضاد رنگی بیشتری نسبت به رنگ آبی خواهد داشت. البته محققان اعلام نموده اند که این نتیجه قطعی نیست و باید تحقیقات بیشتری در این رابطه انجام دهند.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 خرداد 1402 بروزرسانی: 18 خرداد 1402 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2255

به "چرا تمام هواپیماها سفید رنگ اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تمام هواپیماها سفید رنگ اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید