تور دبی ارزان: هواپیمای بدون پنجره امارات، راه حلی برای کاهش مصرف سوخت!

به گزارش کی آنلاین، هواپیمای بدون پنجره

اگر اهل سفر هوایی و پرواز با هواپیما باشید حتما می دانید که جایگاه کنار پنجره هواپیما یکی از محبوب ترین جایگاه هاست. بیشتر مسافران دوست دارند در طول پرواز از پنجره بیرون را دیدن نمایند و چشم انداز ابرها و شهرها را از بالا ببینند. اگر شما هم از هواداران پنجره هواپیما هستید متاسفانه باید بگوییم که هواپیمایی امارات میخواهد هواپیمای بدون پنجره بسازد! این هواپیماها هیچ گونه پنجره ای ندارند و برای اینکه مسافران حس محبوس بودن در یک فضای آهنی را نداشته باشند قرار است تصاویر مجازی آسمان روی دیواره های کابین به نمایش گذاشته گردد! هواپیمای بدون پنجره باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های پرواز و ایرلاین ها می گردد. اما آیا مسافران هم از این ایده استقبال خواهند کرد؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تور دبی ارزان: هواپیمای بدون پنجره امارات، راه حلی برای کاهش مصرف سوخت!

با تور دبی ارزان در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

پنجره های مجازی!

رئیس شرکت هواپیمایی امارات اخیرا اعلام نموده است که به زودی هواپیمای بدون پنجره را وارد ناوگان هوایی خود می نماید. این ایرلاین معتقد است استفاده از هواپیمای بدون پنجره جهتی است که تمام ایرلاین ها در آینده به آن سمت پیش می فرایند. برای اینکه حوصله مسافران در طول پرواز سر نرود و بدون پنجره احساس ناراحتی نداشته باشند در قسمت فرست کلاس از صفحه نمایش به جای پنجره استفاده می گردد. جالب است بدانید که حذف پنجره از ساختار هواپیما سال هاست که مورد بحث قرار گرفته است و به گفته کارشناسان باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و در نتیجه هزینه پایین تر پرواز می گردد.

مزایای حذف پنجره برای ایرلاین ها

تیم کلارک، رئیس هواپیمایی امارات در مصاحبه ای اعلام نموده است که هواپیمای بدون پنجره جهت آینده مسافرت های هوایی خواهد بود. تصور کنید سوار هواپیمایی می شوید که هیچ پنجره ای ندارد، اما وقتی سر جایتان می نشینید متوجه می شوید که پنجره های مجازی وجود دارد. به گفته رئیس شرکت هواپیمایی امارات تصویری که از پنجره های مجازی نمایش داده می گردد از تصاویر واقعی به مراتب بهتر و باکیفیت تر است! حذف پنجره باعث استحکام ساختار هواپیما و آسیب پذیری کمتر هواپیما در هنگام سوانح هوایی می گردد. هرچه هواپیما سبک تر باشد می تواند سریع تر پرواز کند و سوخت بسیار کمتری مصرف می نماید.

پنجره های مجازی در پرواز فرست کلاس تازهترین هواپیمای بوئینگ 777-300ER این ایرلاین استفاده می گردد. به گفته تیم کلارک ابتدا این طرح را در قسمت فرست کلاس آزمایش می کنیم تا بازخورد مسافران را ارزیابی کنیم. اما هدف این است که در نهایت هواپیمایی داشته باشیم که کاملا بدون پنجره باشد.

جان استریکلند، کارشناس هواپیمایی در این مورد می گوید: حذف پنجره باعث استحکام و مقاومت بیشتر هواپیما می گردد. علاوه بر این، مصرف سوخت هواپیما را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد و هواپیما سبک تر و سرعتش بیشتر می گردد. هرچه باعث کم تر شدن وزن هواپیما گردد در نهایت باعث کاهش مصرف سوخت می گردد و برعکس، هرچه هواپیما سنگین تر باشد سوخت بیشتری مصرف می نماید. جالب است بدانید که قوانین سختگیرانه ای که در خصوص مقدار بار مجاز ایرلاین ها وجود دارد هم در راستای جلوگیری از افزایش وزن هواپیما و در نتیجه مصرف بیشتر سوخت است.

نگرانی های امنیتی

اگرچه هواپیمای بدون پنجره مزایای و منافع زیادی برای ایرلاین ها دارد اما نگرانی هایی برای مسافران به وجود می آورد. اولین مساله در خصوص امنیت است: مسافران و خدمه پرواز احتیاج دارند بیرون از هواپیما را ببینند تا در مواقع اورژانسی بتوانند شرایط را ارزیابی نمایند. بعلاوه وجود پنجره به مهمانداران اجازه می دهد نواقص احتمالی مثل آتش گرفتن بال هواپیما یا موتور را ببینند و سریعا به خلبان اطلاع دهند. جالب است بدانید که اغلب هواپیماهای باری بدون پنجره هستند و تنها در قسمت کابین خلبان پنجره وجود دارد. اما هواپیمای باری با هواپیمای مسافربری فرق دارد و جان صدها مسافر در میان است.

بااین حال، آژانس امنیت هوایی اروپا در این باره نظری خوش بینانه دارد: از دید ما هواپیمای بدون پنجره تهدیدی برای امنیت مسافران نیست و به راحتی می توان مسائل پیش آمده را حل و فصل کرد. تنها مانع پیش رو در خصوص استفاده از هواپیمای بدون پنجره ذهنیت مسافران در مواجهه با این تکنولوژی مدرن است. بسیاری از مسافران به علت تنگاهراسی یا ترس از فضای بسته از پرواز با هواپیما وحشت دارند. مطمئنا این قبیل افراد در مواجهه با هواپیمای بدون پنجره ترس و نگرانی بیشتری خواهند داشت. اما وظیفه ما این است که این ذهنیت اشتباه را اصلاح کنیم و به مسافران اطمینان خاطر بدهیم که این گونه هواپیماها به مقدار هواپیماهای با پنچره و حتی بیشتر امنیت دارند. بخش عمده نگرانی های عمومی در این مورد مربوط به ذهنیت و طرز فکر است و با آگاهی دهی به مردم می توان آن ها را این هواپیماهای تازه آشتی داد.

اگر به سیر تحول صنعت هواپیمایی نگاه کنیم متوجه می شویم که پنجره هواپیماها روز به روز کوچکتر شده اند. در ابتدای سفرهایی هوایی، هواپیماها پنجره های بسیار بزرگ و دلباز داشتند! اما هم به علت مسائل امنیتی و هم به علت مصرف سوخت این هواپیما کوچک تر و کوچک تر شدند. پنجره همواره معضلی برای ایرلاین ها بوده و شاید یکی از دلایل حفظ آن، علاقه مسافران به تماشای منظره ها بیرون هواپیما بوده است! با این حال، افزایش هزینه های پرواز باعث شده ایرلاین ها در پی راه هایی برای کاهش هزینه ها باشند. طرح هواپیمای بدون پنجره اگرچه در نظر اول عجیب و نگران نماینده می رسد اما باعث کاهش قابل توجه هزینه های عملیات پرواز می گردد. موضوعی که حائز اهمیت است این است که اگر حذف پنجره باعث سبک تر شدن هواپیما و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می گردد آیا این امر می تواند منجر به کاهش قیمت بلیط هواپیما هم بگردد! اگر این طور باشد شاید بتوان قید پنجره هواپیما را زد و به تماشای تصاویر مجازی آسمان و ابر از مانیتورهای هواپیما دلخوش کرد.

منبع: traveller.com.au

منبع: الی گشت
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2015

به "تور دبی ارزان: هواپیمای بدون پنجره امارات، راه حلی برای کاهش مصرف سوخت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دبی ارزان: هواپیمای بدون پنجره امارات، راه حلی برای کاهش مصرف سوخت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید