بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از پرنده بی کیفیت روس تا هاینکل پوسیده!
به گزارش کی آنلاین، این پرنده هنوز از سیستم های کنترل پرواز دستی استفاده می نماید و مجهز به هیچ گونه نیروی کمکی نیست. علاوه بر این گزارشات مختلفی از انفجارهای آنی و غیر منتظره در موتور هواپیما موجود است که آن را تبدیل به نمونه ای خطرناک می نمایند.
خبرنگاران؛ مجله تصویری سلاح- مطالعه لیست بدترین هواپیماهای تاریخ در نوع خود یک تجربه خاص به شمار می رود! محصولاتی که به رغم کوشش های اجرا شده برای ارائه یک پرنده پیروز و موثر، هرگز مورد توجه قرار نگرفتند. در این مطلب بخش سوم لیست مذکور ارائه می شود.
بخش دوم: بدترین هواپیماهای تاریخ؛ از بال های برعکس تا تنها پرنده آلمان شرقی! (+تصاویر)
هواپیمای جت مسافربری یاکوولف Yak-42
یاکوولف Yak-42 نوعی هواپیمای جت مسافربری است که به صورت رسمی در تاریخ 22 دسامبر سال 1980 معرفی گردید. این محصول نخستین هواپیمای مسافربری اتحاد جماهیر شوروی بود که از طریق موتورهای توربوفن (گونه ای از موتورهای جت که در آن بخش قابل توجهی از هوای مکیده شده بدون ورود به اتاق احتراق از روزنه انتهایی خارج می شود و استفاده از آن را برای هواپیماهای مسافربری که با سرعت متوسط حرکت می نمایند، مناسب می سازد) تامین نیرو می شد.
از اولین پرواز آزمایشی این هواپیما در تاریخ 7 مارس سال 1975، ایرادهای متعددی به هواپیمای جت مسافربری یاکوولف Yak-42 وارد بوده است. از همه عجیب تر آن که چنین محصولی با نقاط تاریک مختلف، تا سال 2013 همچنان فعال بود و استفاده عملیاتی از آن ادامه داشت. بیشتر مسائل اعلام شده در خصوص این هواپیمای مسافربری بیشتر ساختاری و در ارتباط با بخش های داخلی مانند ارتفاع درب، سیستم نامناسب جایگاه ها و همچنین سر و صدای پلکان قسمت پشتی بوده اند.
هواپیمای مسافربری چهار موتوره ایلیوشین ایل 62
ایلیوشین ایل 62 یک هواپیمای مسافربری دیگر مجهز به چهار موتور بود که از طریق شرکت هوافضا و صنایع جنگ افزاری روسی ایلیوشین فراوری شد. اولین پرواز این پرنده به تاریخ 3 ژانویه سال 1963 باز می شود و از آن پس تا به امروز مجموعا 289 فروند ایلیوشین ایل 62 ساخته شده است.
اما چرا نام پرنده فوق در لیست بدترین هواپیماهای تاریخ به چشم می خورد؟ خلبانی که تجربه پرواز با این محصول را در اختیار داشته است، درباره ایل 62 چنین می گوید: این پرنده هنوز از سیستم های کنترل پرواز دستی استفاده می نماید و مجهز به هیچ گونه نیروی کمکی نیست. علاوه بر این گزارشات مختلفی از انفجارهای آنی و غیر منتظره در موتور هواپیما موجود است که آن را تبدیل به نمونه ای خطرناک می نمایند.
هواپیمای جنگنده F2A بوفالو
مورد بعدی یک هواپیمای جنگنده تحت عنوان F2A بوفالو است که در شرکت Brewster Aeronautical Corporation ساخته شد و برای نخستین بار در تاریخ 2 دسامبر سال 1937 به پرواز درآمد. گفتنی است که این کمپانی آمریکایی تا اواخر جنگ جهانی دوم همچنان فعال بود.
پرنده نام برده در ابتدای جنگ جهانی دوم فعال بود اما با نزدیک شدن به خاتمه جنگ، به طور کل کنار گذاشته شد. از جمله اصلی ترین دلایل این بازنشستگی زود هنگام می توان به وزن بیش از حد، ضریب اطمینان پایین، غیر قابل پیشبینی بودن و همینطور مانور پذیری سخت اشاره نمود. علاوه بر این گفته می شود که تجهیزات فرود هواپیما بسیار ضعیف بوده اند و بازگشست سالم هواپیما به زمین را غیر ممکن می ساختند.
هواپیمای کوتاه برد منطقه ای ATR 72
ATR 72 یک هواپیمای دو موتوره کوتاه برد توربوپراپ (نوعی موتور توربینی گازی) است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی- ایتالیایی ATR طراحی و ساخته شد. اولین تجربه پرواز این پرنده به تاریخ 27 اکتبر سال 1989 مربوط می شود و تا به امروز نقش های مختلفی از جمله ترابری برای شرکت های حمل و نقل منطقه ای و گشت دریایی را عهده دار شده است.
با وجود آن که در بسیاری از موارد موتورهای توربوپراپ از نظر هزینه مقرون به صرفه تر هستند، اما با تکنولوژی قدیمی خود سر و صدای زیادی ایجاد نموده و منجر به لرزش یا حتی از هم گسستگی هواپیما می شوند. 11 فروند از مجموع 508 هواپیمای فراوریی در سوانح مختلف از بین رفتند و منجر به مرگ بیش از 190 نفر شدند!
هواپیمای جنگنده هاینکل He 162
جنگنده آلمانی هاینکل He 162 برای اولین بار در تاریخ 6 دسامبر سال 1944 در آسمان ظاهر و به سرعت نیز بازنشسته شد. در واقع از نخستین طراحی های دستی مربوط به این هواپیما تا فراوری آن تنها 90 روز گذشت. علاوه بر این به دلیل کمبود فلز در دوران جنگ، He 162 از چوب ساخته شد.
اما ایده ای که در پس چنین طرحی وجود داشت، چیزی نبود جز امکان پرواز خلبانان نوجوان با حداقل آموزش های پایه ای از طریق جنگنده آلمانی مذکور. این در حالی است که دقیقا عکس آنچه انتظار می رفت رخ داد و تعیین شد که خلبان باید از مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشد. از طرفی دیگر چسب مورد استفاده برای اتصال بخش های مختلف به هم منجر به پوسیدگی در بدنه هواپیما شده بود.
بمب افکن سبک باتل
باتل نوعی بمب افکن سبک ساخت شرکت Fairey Aviation Company محسوب می شد که قرار بود منحصرا برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا ساخته شود و نخستین پرواز خود را نیز در تاریخ 10 مارس سال 1936 به انجام رساند.
اما از اصلی ترین مسائلی که منجر به لغو کامل پروژه فوق شدند، وزن بالا، سرعت کم و برد بسیار محدود قابل ذکر هستند. شاید متعجب شوید اما طی یک هفته نزدیک به 100 فروند از این هواپیما نابود شد و در ادامه با توجه به ایرادات وارده، نیروی هوایی سلطنتی در اواخر سال 1940 این پرنده را از رده خارج اظهار داشت.
هواپیمای بمب افکن داگلاس تی بی دی دوستیتر
مورد بعدی از لیست بدترین هواپیماهای تاریخ به داگلاس تی بی دی دوستیتر اختصاص می یابد. این پرنده آمریکایی در تاریخ 15 آوریل سال 1935 به پرواز درآمد اما نقصی جدی و مرگبار در طراحی خود داشت. دوستیتر تنها زمانی می توانست اقدام به رها سازی بمب کند که در حال حرکت در یک جهت مستقیم آن هم با سرعتی بسیار پایین باشد. درست مانند آن که به جای بمب افکن با یک اردک نشسته سر و کار داشته باشید!
طی نبرد میدوی (عظیمترین نبرد دریایی در اقیانوس آرام طی جنگ جهانی دوم)، این پرنده دچار فاجعه ای عظیم شد. از میان 41 فروند داگلاس تی بی دی دوستیتر راه اندازی شده برای نبرد، تنها 6 فروند به صورت صحیح و سالم به ناوگان خود بازگشتند.
مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.