پف چشم و چگونگی درمان آن

به گزارش کی آنلاین، احتمالا صبح ها که از خواب بیدار می شوید، اولین چیزی که در آینه متوجه آن خواهید شد، پف زیر چشمتان است. اما گاهی اوقات این پف، با پیش رفتن روز و بیدار شدن بدنتان از بین نمی رود. در این صورت باید برای بررسی مشکل به پزشک مراجعه کنید. در اینجا علل و درمان پف چشم را بررسی می کنیم تا هنگام مواجهه با آن، کمتر نگران شوید.

پف چشم و چگونگی درمان آن

علل پف چشم

پلک پف کرده یا متورم، بسیار رایج است. دلیل آن هم می تواند از جمع شدن مایع تا عفونت شدید متغیر باشد. در بیشتر موارد، پف چشم در عرض 24 ساعت از بین می رود. شما همچنین می توانید تورم را با کمپرس کاهش دهید، اما به طور کلی چگونگی درمان پف چشم بسته به دلیل آن دارد.

علل مختلف پف چشم عبارتند از:

* آلرژی

* نیش حشرات

* جمع شدن مایع

* چشمان صورتی یا ورم ملتحمه

* گل مژه

* کیست چشمی

* آسیب به چشم، اغلب با رنگ پریدگی همراه است.

برخی از بیماری های پزشکی نیز می توانند پف چشم ایجاد کنند، مانند بیماری گریوز و سرطان چشم، که البته نادر است. برای جلوگیری از عوارض و مسائل، در صورتی که به طور ناگهانی چشمانتان پف کرده و بعد از 24 تا 48 ساعت از بین نرفت، به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

درمان آنی پف چشمدرمان پف چشم، با روش های خانگی امکان پذیر است، به خصوص اگر دلیل آن جمع شدن مایع، استرس، آلرژی و یا کمبود خواب باشد. اگر این ها عوامل احتمالی پف چشمانتان باشند، آنگاه پف در هر دو چشم مشاهده می گردد. در این صورت شما می توانید:

* اگر ترشح وجود دارد، کمی آب نمک رقیق درست کنید و با آن چشمانتان را بشویید.

* با استفاده از یک کمپرس آب سرد کمی پف را کمتر کنید. همچنین می توانید از یک دستمال یخ استفاده کنید.

* اگر از لنز استفاده می کنید، آن ها را بردارید.

* چای سیاه روی چشم بگذارید. کافئین به کاهش تورم کمک می کند.

* در شب، سرتان را بالا بگذارید تا از جمع شدن مایع در پلک جلوگیری گردد.

* اگر پف چشمانتان به خاطر آلرژی باشد، می توانید از قطره چشم آنتی هیستامین استفاده کنید. برای واکنش های آلرژیک شدید، ممکن است به تجویز دکتر برای قطره نیاز داشته باشید. آنتی هیستامین خوردنی هم می تواند کمک کننده باشد.

درمان پف چشم با دلیل خاصاگر پلک هایتان درد می کند، یا نسبت به لمس حساس هستند، ممکن است دلیل پف چشم، عفونت، کیست یا گل مژه باشد. اهمیت دارد که دلیل پف چشم را پیدا کنید، چرا که درمان پف چشم، کاملا مبتنی بر دلیل آن است.

1- کیست چشمیاگر پلک بالا یا پایین شما متورم شده است، می تواند ناشی از یک کیست یا چالیزون باشد. چالیزون معمولا موجب پف و بادکردگی در قسمت میانی پلک می گردد. این کیست ها ممکن است چندهفته طول بکشد که یا به یک زائده سفت تبدیل گردد یا به کلی از بین برود.

درمان: برای تسکین، یک حوله یا پارچه مرطوب و گرم را روی چشم قرار دهید. گرما می تواند به از بین رفتن انسداد چربی کمک کند. شما می توانید روزی 4 تا 5 بار این کار را تکرار کنید. اگر کیست همچنان، بدون تغییر در جای خود باقی ماند، به پزشک مراجعه کنید. او می تواند کیست را برایتان تخلیه کند.

2- گل مژهگل مژه، به دلیل عفونت های جزئی، در پایه پلک و در نزدیکی مژه ها اتفاق می افتد. گل مژه می تواند داخلی یا خارجی باشد، اما اغلب به صورت یک بادکردگی قرمز تعیین می گردد. هنگامی که چرک آن خارج گردد، عموما چشمتان بهتر می گردد.

درمان: شما می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید تا هم درد بهتر گردد و هم درمان پف چشم تسریع یابد. معمولا چندهفته طول می کشد تا گل مژه درمان گردد. در مدت درمان، از آرایش چشم اجتناب کنید، چرا که باعث عفونت دوباره چشم می گردد.

3- چشمان صورتیبیماری چشم صورتی یا ورم ملتحمه، به دلیل عفونت باکتریایی، ویروسی یا آلرژی است که باعث التهاب سطح چشم می گردد. این عفونت می تواند از یک چشم شروع شده و به هر دو چشم توسعه یابد. اغلب چرک و یا یک پوشش چسبنده روی مژه ها و یا گوشه های چشم ظاهر می گردد.

درمان: شما می توانید چرک و ترشحات چشم را با آب گرم و پنبه پاک کنید. پف چشم احتمالا خود به خود و بدون درمان خاصی بهتر می گردد. در طول این زمان، از لمس کردن چشمتان خودداری کنید و مراقب باشید در این مدت، بالش شما تمیز بماند. شما همچنین باید از استفاده از لنز و آرایش چشم خودداری کنید.

4- عفونتعفونت درون پوست، سلولیت نام دارد. در این حالت پوست اطراف چشم شروع به قرمز شدن می کند و ممکن است درد داشته باشد. برای از بین بردن این تورم، آنتی بیوتیک مفید است. سلولیت ها معمولا در پا ها اتفاق می افتند، اما ممکن است در هرجایی رخ بدهند.

علائمی که نشان می دهند به درمان فوری نیاز است عبارتند از:

* درجه حرارت بالا (تب)

* حالت تهوع

* سرگیجه

* لرز

* گیجی

* تغییر بینایی یا تاری دید

* عدم توانایی در حرکت چشم

5- پف چشم بعد از گریهزمانی که گریه می کنید، چشمان شما، تلاش زیادی به خرج می دهند تا اشک تولید کنند. از آنجا که غدد چشم، در این زمان بیش از حد معمول کار می کنند، اشکی آبکی تر و با شوری کمتر تولید می گردد؛ بنابراین تفاوت غلظت نمک بین این اشک و اشک چشم در حالت عادی، موجب پف کردن چشم می گردد.

درمان: استراحت کنید و قبل از رفتن به رخت خواب، حتما صورت خود را با آب سرد بشوئید. همچنین می توانید با استفاده از کمپرس آب سرد کمی از پف چشمان را از بین ببرید. هنگام خواب سر خود را بالا بگذارید و آب زیادی بنوشید.

دلیل پف چشم در صبحزمانی که ما خواب هستیم، پلک نمی زنیم و این مهم ترین دلیل پف چشم در صبح است. پلک زدن برای پلک ها، مانند راه رفتن برای پاهاست. هنگامی که بیکار هستید و حرکت ندارید (مثلا در سفر، در اتوبوس یا ماشین)، پاهایتان باد می کند و اگر دقت کرده باشید، به سختی داخل کفش می فرایند. اما به محض اینکه شروع به راه رفتن کنید، جریان خون به خوبی در پا ها به گردش می افتد و مشکل رفع می گردد.

همین اتفاق نیز در طول خواب برای پلک ها می افتد و ممکن است صبح ها، با چشمانی پف کرده از خواب بیدار شوید. به محض اینکه چشم ها را باز می کنید، صورت خود را با آب نه چندان گرم بشوئید و شروع به پلک زدن کنید، این تورم نهایتا تا یک ساعت بعدی کاملا از بین می رود.

درمان پف چشم با لیزرجدای از علل و شرایطی که ممکن است موقتا پف چشم ایجاد کنند، افزایش سن نیز می تواند یکی از علل پف زیر چشم باشد. با گذشت زمان، پوست خاصیت سلول سازی و ارتجاعی بودن خود را از دست می دهد و نتیجه این است که پلک هایتان می افتد و چربی زیر چشمان شما جمع می گردد؛ و همین در چشمان شما پف ایجاد می کند.

شما می توانید با مراجعه به پزشک، اقدام به اصلاح پف زیر چشمانتان کنید. در صورتی که بیماری خاصی نداشته باشید (اگر دارید حتما به پزشک اطلاع دهید)، می توانید با جراحی لیزر، چربی جمع شده زیر پوست را حذف کنید. البته این روش برای همه راهگشا نیست، بنابراین تصمیم در مورد اینکه جراحی انجام دهید یا خیر، باید با مشورت پزشک باید گرفته گردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟اگر پف چشم، با این علائم همراه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه گردد:

* احساس درد در چشم

* دید تار یا نامتناسب

* بدتر شدن بینایی

* دیدن نقاط شناور

* احساس اینکه چیزی در داخل چشم گیر کرده است.

* عدم توانایی حرکت عضلات چشم

همانطور که اشاره شد برخی از شرایط خاص که سبب ایجاد پف چشم می شوند، نیاز به مراقبت پزشکی دارند. سرطان های چشم نادر هستند، اما ممکن است باعث شوند چشم، به جلو حرکت کند، که مانند این به نظر خواهد رسید که دچار پف شده است، درحالی که در واقع سرطان چشمان شما را تحت فشار گذاشته است.

تنها پزشک می تواند تشخیص دهد که دلیل پف چشم شما چیست. اما اگر بتوانید تفاوت های زیر را تعیین کنید، می تواند کمک کننده باشد:

* علائم قبل و بعد از پف چشم

* وجود یا عدم وجود درد

* یک توده قابل تشخیص

* ناتوانی در حرکت عضلات چشم یا تغییر در دید

برخی از افراد ترجیح می دهند که بلافاصله به درمان پف چشم از طریق پزشک اقدام کنند تا بتوانند با تشخیص دقیق، در صورت لزوم از آنتی بیوتیک استفاده کنند. همواره، اگر کیست، انسداد مجاری اشک آور، پف چشم یا هر چیز غیر عادی دیگری بعد از چند هفته رفع نشد، دومرتبه به پزشک مراجعه کنید.

نکته آخربسته به دلیل، درمان پف چشم ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. اگر دلیل تورم، آلرژی بوده است، بعد از درمان پف چشم، در خانه بمانید. اگر پف چشم به خاطر گریه است، حتما قبل از رفتن به رخت خواب، صورت خود را بشوئید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1853

به "پف چشم و چگونگی درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پف چشم و چگونگی درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید