پاوربانک: راهنمای جامع خرید (هر آنچه که درمورد پاوربانک ها باید بدانید)

به گزارش کی آنلاین، اگر شما هم از آن دسته هستید که از تمام شدن مداوم شارژ گوشی هوشمندتان خسته گردیده اید و به فکر خریدن یک پاوربانک خوب، پربازده و باقیمت مناسب هستید این مطلب درست برای شماست. ممکن است برای اولین بار باشد که تصمیم گرفته اید در مورد پاوربانک ها اطلاعات به دست آورید، همچنین امکان دارد پیش از این نیز در کنار یکی از مغازه های فروش لوازم جانبی گوشی توقف نموده باشید و یا سری به راهنماهای خرید که در سایت های مختلف وجود دارند زده باشید و از خواندن حجم زیادی مطالب ضد و نقیض و همین طور سیل عظیم برند ها و مدل ها احساس سردرگمی به شما دست داده باشد، درهرصورت این مقاله نوشته گردیده تا آخرین و جامع ترین مرجع و راهنمای خرید پاوربانک برای شما باشد.

پاوربانک: راهنمای جامع خرید (هر آنچه که درمورد پاوربانک ها باید بدانید)

مسئله این است که برخلاف آنچه ممکن است خیلی ها تصور نمایند انتخاب بهترین پاوربانک احتیاج به این ندارد که حتماً خورۀ دوآتشۀ دنیای تکنولوژی باشید یا تحقیق بسیار زیادی در مورد آن ها بکنید، تنها احتیاج است که از چند چیز ساده و ابتدایی مطلع باشید تا به راحتی به سوی مناسب ترین گزینه با توجه به احتیاجهایتان راهنمایی شوید. پیش از هر چیزی شاید بد نباشد که کمی در مورد ماهیت پاوربانک ها و چگونگی عملکرد آن ها بدانید.

پاوربانک چیست؟

اگر بخواهیم بحث را پیچیده نکنیم، پاوربانک های قابل حمل مجموعه ای از سلول ها هستند که توسط میکروکنترلرهای PCB مدیریت می شوند تا قادر باشند اقدام به ذخیرۀ انرژی و انتشار آن در مواقع لزوم نمایند. پاوربانک ها قادرند بدون دردسر و تنها با استفاده از یک کابل در هر مکان و زمانی گوشی هوشمند و یا تبلت شما را شارژ نمایند.

انواع پاوربانک

رایج ترین نوع پاوربانک ها همان نمونه هایی هستند که دارای یک پورت USB برای خروجی و یک پورت micro-USB برای ورودی هستند. البته به تازگی نمونه های خورشیدی نیز در حال فراگیر شدن هستند و همانگونه که از نامشان پیداست سلول های این پاوربانک ها علاوه بر نیروی برق شهری قادر هستند از نور خورشید تغذیه نموده تا در شرایطی که هیچ گونه دسترسی ای به برق شهری ندارید نیز برای گوشی یا تبلت خود آذوقه داشته باشید.

نوع سلول ها

درواقع سلول های به کار رفته در پاوربانک ها به دو نوع اصلی تقسیم می شوند. یکی از آن ها که پرکاربرد تر از دیگری است 18650 نام دارد که بیشتر با نام Li-ion شناخته می گردد و دیگری هم نوع Lithium-Polymer است که به اختصار به آن Li-Poly می گویند. نوع اول به این دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که قیمت تمام شدۀ پایین تری دارد اما حقیقت این است که نمونه های لیتیوم-پلیمری علاوه بر ظرفیت بالا به نسبت وزن و حجم، از امنیت بیشتری نیز برخوردار هستند.

پاوربانک چگونه کار می نماید؟

کار کردن با پاوربانک ها بسیار ساده است، کافی است پاوربانک خود را توسط کابل USB به برق شهری متصل کنید تا شارژ گردد و به همین سادگی قادر خواهید بود تا هر زمان و در هر جایی که احتیاج پیدا کردید گوشی هوشمند خود را به آن متصل کنید تا عمل انتقال شارژ آغاز گردد. حالا پس از دانستن این موارد برویم سر اصل مطلب و نکاتی که به شما یاری می نماید تا مناسب ترین پاوربانک را با توجه به احتیاجهای خودتان انتخاب و خریداری کنید.

تخمین میزان انرژی مورداحتیاج

ظرفیت ذخیره سازی عامل اولی است که هنگام انتخاب یک پاوربانک خوب باید مدنظر داشته باشید. احتمالاً این اعداد و واژه ها در جاهای مختلف به چشمتان خورده باشد: 2600mAh, 5200 mAh, 10400 mAh. این ها همان اعدادی هستند که میزان ظرفیت پاوربانک ها را بر حسب میلی آمپر ساعت نشان می دهند. شما باید قادر باشید که با استفاده از همین ارقام تصمیم بگیرید که می خواهید پاوربانکتان چه ظرفیتی داشته باشد. اما چگونه می توان از این اعداد سر درآورد؟ نگران نباشید، در ادامۀ مقاله متوجه این مسئله خواهید شد.

همان طور که گفته شد میزان ظرفیت پاوربانک ها بر حسب میلی آمپر ساعت یا mAh معین می گردد. این همان واحدی است که ظرفیت باتری گوشی های همراه نیز با آن اندازه گیری می گردد. دلیل این امر نیز بسیار ساده است چرا که پاوربانک ها نیز نوعی از باتری ها هستند. این واحد اندازه گیری درواقع میزان انرژی ای که می تواند در طول زمان معین در جریان باشد را نشان می دهد و باز هم به زبان ساده تر قدرت پاوربانک شما را نشان می دهد. بیشتر بودن این عدد نشانگر آن است که پاوربانک شما قادر به انتقال انرژی بیشتری در زمانی کمتر است.

حال سؤالی که ممکن است برای خیلی ها پیش بیاید این است که با دانستن حقایق بالا چطور ممکن است کسی بخواهد که یک پاوربانک با ظرفیت کم تر انتخاب کند؟ باید بگوییم که دو دلیل عمده و منطقی وجود دارد که ممکن است با در نظر دریافت آن ها کاربر تصمیم بگیرد ظرفیت های پایین تر را برای خود انتخاب کند. اولی مسئلۀ سایز است و دومی هم مسئلۀ قیمت.

اگر بخواهیم واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم، مورد استفادۀ پاوربانک بیشتر در مواقع خاص است که دسنرسی به پریز برق عملاً ممکن یا آسان نیست. بعید به نظر می رسد که کسی در منزل به آن احتیاج پیدا کند، مگر در مواقعی که برق شهری موقتاً دچار قطعی گردیده باشد. بنابراین دلیل محکمی وجود ندارد که حتماً بالاترین ظرفیت موجود را انتخاب کنیم. تا اینجای کار نتیجه می گیریم همانقدر که برای خرید پاوربانک های قدرتمند دلیل وجود دارد، به همان میزان نیز خرید ظرفیت های پایین تر منطقی است. و اینجاست که تصمیم با شماست که تشخیص دهید کدام می توانید گزینۀ مناسب تری برایتان باشد.

حالا بهتر است که نگاهی به احتیاجهای خود برای شارژ گوشی بیندازیم. برای این مسئله باید بدانیم هر پاوربانک با هربار شارژ کامل قادر است چند بار گوشی هوشمند شما را شارژ کند. برای روشن شدن این موضوع یک فرمول ساده وجود دارد اما پیش از مرور آن بهتر است با چند واژۀ به دردبخور آشنا شویم.

راندمان

ممکن است پیش از این زیاد شنیده باشید که پاوربانک ها قادر به تامین میزان انرژی ای که سازنده ها ادعا نموده اند نبوده اند. مسئله این است که موضوع به تصور غلط عموم مربوط می گردد و اشتباه اینجاست که عدۀ زیادی تصور می نمایند یک پاوربانک با قدرت x mAh قادر است یک بار و به طور کامل یک باتری گوشی هوشمند با ظرفیت x mAh را شارژ کند، اما درواقع مقداری از انرژی دریافت گردیده توسط پاوربانک ها در حین عمل انتقال از بین می رود و این مسئله حداقل تا امروز امری طبیعی محسوب می گردد. حساب کردن راندمان خود احتیاج به یک فرمول مجزا دارد که به توضیح زیر است:

میزان تهی سازیِ باتری دستگاه

این واژه درواقع نشانگر میزان سلامت باتری دستگاه شما است و همانند راندمان با درصد معین می گردد. ممکن است به دست آوردن این عدد کار آسانی نباشد اما اگر احتیاج داشته باشیم که میزان توانایی پاوربانک و تعداد دفعات شارژ گوشی همراه را به دست بیاوریم به این عدد احتیاج خواهیم داشت. حالا با توجه به این دو مورد فرمول مورد نظر را مطرح می کنیم که با استفاده از آن قادر خواهید بود حدس بزنید که یک پاوربانک قادر است چندبار گوشی هوشمند شما را مورد عنایت شارژِ خود قرار دهد.

ظرفیت پاوربانک (میلی آمپر ساعت)×راندمان×تهی سازی دستگاه+ظرفیت دستگاه (برای مثال گوشی هوشمند)

فرمول بالا را با ذکر یک مثال توضیح می دهیم: یک پاوربانک با ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعت را در نظر بگیرید که راندمان آن 80 درصد است و فرض کنیم که باتری گوشی شما نیز یک باتری 1500 میلی آمپر ساعتی است که از سلامت 80 درصدی برخوردار است. با قرار دادن این فاکتورها در فرمول بالا متوجه خواهید شد پاوربانک مذکور قادر است 2.5 بار به صورت کامل باتری گوشی هوشمند شما را شارژ کند.

حالا با توجه به این فرمول و نتیجه ای که می توان از آن گرفت قادر هستید تصمیم بگیرید که چه ظرفیتی به بهترین شکل پاسخگوی احتیاجهای شما خواهد بود. البته این در صورتی است که از پاوربانک خود تنها برای شارژ یک دستگاه یا گوشی هوشمند بهره ببرید و اگر قصد دارید که از دو وسیلۀ مختلف به صورت متناوب بهره ببرید باید برای هرکدام یک بار محاسبۀ بالا را انجام دهید تا مجموع را بدست آورید.

آمپر ورودی

یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث گردد کاربران به سوی پاوربانک هایی با ظرفیت کمتر کشیده شوند این است که میزان زمان مورد احتیاج برای شارژ کامل یک پاوربانک با ظرفیت آن ارتباط مستقیم دارد. آمپر ورودی پاوربانک عاملی است که معین می نماید چه میزان زمان برای شارژ کامل آن احتیاج است و معمولا با یکی از اعداد 5V-2A DC و یا 5V-1A DC شناخته می گردد. تقریباً تمام پاوربانک های موجود از یکی از این دو حالت سود می برند و برای تشخیص این مسئله کار سختی پیش رو نخواهید داشت. باز هم اگر بخواهیم همه چیز را به ساده ترین شکل ممکن توضیح دهیم قضیه از این قرار است که پاوربانکی که عبارت 5A-2A DC روی آن نوشته گردیده باشد با سرعتی دو برابر پاوربانکی شارژ خواهد شد که عبارت 5A-1A DC را یدک می کشد. و طبیعی است که هیچ کس علاقه ندارد پاوربانکی خریداری کند که زمان زیادی برای شارژ شدن صرف می نماید.

آمپر خروجی

هرچند که آمپر ورودیِ پاوربانک مسئلۀ کم اهمیتی نیست، اما آمپر خروجی از اهمیت بالاتری برخوردار است چرا که گاهی ممکن است احتیاج داشته باشید که گوشی هوشمند خود را با بالاترین سرعت ممکن شارژ کنید و اینجاس که اهمیت آمپر خروجی معین می گردد. بیشتر گوشی های قدیمی از باتری های 1 آمپری بهره می برند اما گوشی های جدید، بخصوص آن هایی که قابلیت پشتیبانی از Quick Charge را دارا هستند مجهز به باتری های 2.1 آمپری هستند. آمپر گوشی هوشمند خود را می توانید به سادگی از روی شارژر اصلی آن که همراه با گوشی خریداری کردید تشخیص دهید.

یکی از مسائلی که ممکن است برای عده ای باعث نگرانی باشد این است که آیا شارژ کردن یک گوشی 1 آمپری از طریق یک پاوربانک 2 آمپری به گوشی آن ها آسیب خواهد رساند یا خیر. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، هر گوشی ای درست به میزانی که انرژی احتیاج دارد استفاده خواهد نمود و اینطور نیست که جریان اضافی وارد باتری آن گردد.

بنابر آنچه گفته شد پس بهتر است که به دنبال نمونه هایی باشید که از خروجی 2 آمپری بهره مند هستند چرا که اکثر گوشی های امروزی نیز از همین میزان آمپر استفاده می نمایند و به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که گوشی هوشمند یا تبلت شما در سریع ترین زمان ممکن شارژ خواهد شد. البته نمونه های زیادی از پاوربانک ها وجود دارند که از دو یا سه پورت خروجی مجزا بهره می برند که در این صورت به احتمال قریب به یقین حداقل یکی از آن خروجی ها، خروجیِ 2 آمپری خواهد بود.

تعداد خروجی ها

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همواره فراموش می کنید سیم کابل شارژر خود را همراهتان ببرید باید بگوییم جدا آن که تنها نیستید، احتیاجی هم به نگرانی نیست. در حال حاضر انواع مختلفی از پاوربانک ها در بازار موجود است که مجهز به کابل شارژ سرخود هستند که این ایده بسیار جالب و کاربردی به نظر می رسد. البته این نوع پاوربانک ها محدودیت هایی نیز دارند برای مثال اگر احتیاج داشته باشید که همزمان چند دستگاه مختلف را به پاوربانک متصل کنید کار چندانی از آن ها برنمی آید چرا که اکثر آن ها دارای یک و تعداد محدودی از آن ها تنها دارای دو پورت (کابل) شارژ هستند.

البته اگر این مسئله واقعا برایتان پراهمیت باشد و حاضر باشید قید نمونه های سیم دار را بزنید انتخاب های زیادی پیش رویتان قرار می گیرد؛ پاوربانک هایی در بازر موجود هستند که تا 5 پورت مجزا برای شارژ در اختیارتان قرار می دهند البته این را نیز باید مدنظر بگیریم که هرچه تعداد پورت ها یا درگاه های یک پاوربانک بیشتر باشد احتیاج به ظرفیت بالاتری واست و در نتیجه با هزینۀ بیشتری برای آن بپردازید.

البته یک مسئلۀ دیگر را باید هنگام خرید این نوع پاوربانک ها مدنظر بگیرید، این که میزان جریانِ راهی گردیده از سوی پاوربانک هنگام شارژ همزمان چند دستگاه به چه میزان خواهد بود. به زبان ساده اگر پاوربانکی دو پورت 2 آمپر داشته باشد اگرچه هنگام شارژ یک دستگاه جریانی معادل 2 آمپر را به سوی آن راهنمایی می نماید، اما زمانه که دودستگاه را به صورت هم زمان به آن متصل کنید جریان ورودی به هر دستگاه تا به 1.5 آمپر کاهش پیدا می نماید. بنابراین نمی توان انتظار داشت پاوربانک ها با همان سرعتی اقدام به شارژ یک دستگاه می نمایند، چند دستگاه را همزمان شارژ نمایند.

قابلیت حمل

یکی دیگر از ویژگی های مهم و اساسی مربوط به پاوربانک ها این است که شما قادر باشید آن ها را به راحتی حمل کنید. البته در هرصورت پاوربانک ها فضای زیادی را نمی گیرند اما اوضاع زمانی وخیم می گردد که احتیاج داشته باشید یکی از انواع پر ظرفیت تر که حجمی بیشتر از 10400 میلی آمپر ساعت داشته باشند را انتخاب کنید. در ضمن پس از حجم به مسئلۀ وزن نیز باید توجه کنید چراکه این پاوربانک ها وزنی حداقل برابر با 350 گرم خواهند داشت.

به همین جهت ضروری است که ابتدا خوب آنالیز کنید که در چه وضعیت هایی به حمل پاوربانکتان احتیاج پیدا خواهید کرد تا بتوانید توسط یک دورنمای دقیق از طرز استفادۀ خود داشته باشید و به وسیلۀ آن دو فاکتور مهم حجم و وزن را نیز هنگام خرید پاوربانک ود نظر قرار دهید.

کیفیت و امنیت

دو مورد دیگری که به هیچ وجه نمی توان به سادگی از آن ها عبور کرد عامل های کیفیت و امنیت هستند، چرا که درهرصورت شما در حال خرید محصولی هستید که به راحتی می تواند خطر آفرین باشد. بنابراین بهتر است که هنگام خرید پاوربانک به این چند نکته توجه کنید:

بهره مندی از حفاظت از اتصال کوتاه

این ویژگی هنگامی فعال خواهد شد که به هر دلیلی میان جریان ورودی و خروجی پاوربانک اتصال برقرار گردد. در این صورت پاوربانک آغاز به شارژ کردن خود می نماید و پس از چند لحظه حرارت بسیار زیادی در آن فراوری گردیده و می تواند خطرآفرین باشد. توسط این سیستم محافظتی دستگاه به محض مشاهدۀ چنین اتصالی جریان را متوقف نموده و از خطرات احتمالی جلوگیری می نماید.

حفاظت در برابر ولتاژ بالا

ویژگی فوق هنگامی که ولتاژی بیشتر از حد مجاز وارد آن گردد وارد عمل گردیده و با قطع عمل شارژ به دادِ پاوربانکتان خواهد رسید.

حفاظت در برابر شارژ بیش از اندازه

این ویژگی هم همان طور که از نامش پیداست باعث می گردد پاوربانکِ شما تنها تا حد مجازی که برای آن معین گردیده شارژ گردد و حتی در صورتی که به برق شهر متصل باشد شارژ دریافت نکند.

حفاظت ولتاژ خروجی

این ویژگی نیز زمانی وارد عم می گردد که شارژ دستگاه در حال اتمام باشد و ولتاژ آن با افت روبرو گردد. در چنین مواقعی ویژگی حفاظت ولتاژ خروجی جریان را به کلی قطع خواهد نمود.

حفاظت حرارتی

این مورد نیز همان طور که از نامش پیداست در صورت بالاتر رفتن حرارت پاوربانک از حد مجاز جریان های ورودی و خروجی را قطع خواهد نمود تا حرارت پاوربانک به حالت عادی خود برسد. درست به همین دلیل است که پاوربانک های امروزی خطر انفجار را به حداقل خود رسانده اند چرا که اکثر آن ها به این سیستم حفاظتی مجهز هستند. البته اگر یاز هم نگران هستید می توانید با خرید یکی از نمونه های لیتیوم-پلیمری خبال خود را صددرصد راحت کنید و احتمال را به صفر نزدیک کنید.

روش شارژ Pass Through

این روش ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما بهتر است که در مورد آن نیز اطلاعات داشته باشید چرا که مطلعی همواره بهتر از ندانستن است. هرگاه هنگام خرید پاوربانک به واژۀ Pass Through برخورد کردید بدانید و مطلع باشید که پاوربانک فوق این قابلیت را دارد که در حین شارژ شدن به شارژ گوشی همراه شما نیز بپردازد! گویا این آپشن زمانی به درد خواهد خورد که باتری گوشی و پاوربانک هردو خالی باشند و تنها یک پریز برق موجود باشد و زمان شما نیز محدود باشد! پس اگر احتمال می دهید که در چنین شرایطی گیر کنید باید بگوییم ویژگی Pass Through برای شما در نظر گرفته گردیده است.

برند، قیمت و وارانتی

در حال حاضر برند های زیادی هستند که اقدام به فراوری پاوربانک ها می نمایند اما واقعیت این است که به همۀ آن ها نمی توان اعتماد کرد، بنابراین بهتر است پاوربانک خود را از بین برندهای مطرحی همچون Xiaomi، Adata، Remax، Romoss و Sony است. در مورد قیمت هم باید بگوییم قیمت یک پاوربانک قابل اعتماد از حدود 40 هزار تومان آغاز گردیده و تا 140حدود هزار تومان ادامه پیدا می نماید. بیشتر پاوربانک های موجود نیز به همراه وارانتی یک ساله به بازار عرضه می شوند.

با توجه به مطالب بالا امیدواریم که حالا قادر باشید پاوربانک مورد نظر خود را با دانش بیشتری انتخاب کنید و راه آسان تری تا انتخاب یک پاوربانک مناسب با قیمت مناسب پیش رو داشته باشید. به عنوان جمع بندی، به صورت خلاصه نگاهی خواهیم انداخت بر تمام مواردی که هنگام خرید یک پاوربانک خوب حانز اهمیت هستند:

  • انتخاب ظرفیت متناسب با احتیاجها
  • تصمیم گیری درمورد نوع سلول های پاوربانک انتخابی
  • انتخاب آمپر ورودی بالا
  • توجه به تعداد پورت های مورد احتیاج
  • در نظر دریافت سایز و حجم پاوربانک
  • خرید از برند های معتبر
  • چک کردن ویژگی های امنیتی پاوربانک مورد نظر
منبع: وبلاگ بامیلو
انتشار: 9 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 57

به "پاوربانک: راهنمای جامع خرید (هر آنچه که درمورد پاوربانک ها باید بدانید)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاوربانک: راهنمای جامع خرید (هر آنچه که درمورد پاوربانک ها باید بدانید)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید