تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها

به گزارش کی آنلاین، در گزارش زیر ده رنگ و چگونگی تأثیر آنها را بر مغز آنالیز می کنیم.

تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها

به گزارش، رنگ ها تاثیرات بسیار زیادی روی مغز انسان ها دارند، پژوهش های علمی متعددی درباره تایر رنگ روی ذهن افراد اجرا شده است. تصادفی نیست که بیشتر رستوران ها در لوگوی خود از دو رنگ ثابت استفاده مینمایند یا پرستاران در بیمارستان ها معمولاً لباس هایی به رنگ آبی روشن می پوشند. همه ما تأثیر رنگ ها را تجربه نموده ایم، چه متوجه آن شده باشیم و چه نشده باشیم.

بیشتر روانشناسان در این مورد هم عقیده هستند که رنگ ها بر چگونگی دریافت ما از بعضی موقعیت ها اثر می گذارند. بعضی از پژوهشگران معتقدند که مغز ما به طور ذاتی رنگ ها را با احساسات پیوند میدهد، از طرفی عده ای نیز بر این عقیده اند که احساساتی که ما به هر رنگ ربط میدهیم اکتسابی هستند. برای همانند، روانشناسانی که رنگ قرمز را آنالیز نموده اندعقیده دارند که بیشتر مردم آن را با خطر مرتبط میدانند.

ممکن است این ارتباطی کلی باشد که مغز ما آن را برقرار میکند یا محتمل است ما رابطه بین رنگ قرمز و خطر را با دست زدن به اجاق داغ و قرمزی که مادرمان دربارۀ آن به ما در کودکی هشدار می داد، یاد گرفته باشیم. به هر حال، بیشتر روانشناسان بر این باورند که مغز ما رنگ ها را با خاطر تفسیر میکند و بنابراین هر رنگ بایستی به گونه ای متفاوت بر ما تأثیر بگذارد.

در اینجا ده رنگ و چگونگی تأثیر ان ها را بر مغز آنالیز میکنیم.

از آنجا که بحث در خصوص رنگ قرمز را قبلاً اولیه نموده ایم، احتمالا بتوانیم آن را در همین حد تمام کنیم. پیشتر به این نتیجه رسیدیم که رنگ قرمز و خطر به هم مرتبطند، اما چند حقیقت اعجاب انگیز دیگر نیز در خصوص نحوۀ تأثیر این رنگ بر رفتار ما وجود دارند. مثلاً، اگر شما زن هستید، پوشیدن لباس قرمز میتواند به نفعتان باشد.

درمطالعه ای که در سال 2012 انجام شد، تعیین شد که پیشخدمت هایی که قرمز پوشیده بودند، بین 14.6 و 26.1 % بیشتر از آن هایی که لباس هایشان به رنگ های دیگر بود، از مردان انعام دریافت میکردند. جالب اینجا است که رنگ قرمز تأثیری بر مقدار انعام پرداخت شده از جانب مشتریان زن نداشت. خاطر آن در حقیقتی نهفته است که احتمالا قبلاً شنیده باشید: رنگ قرمز جذابیت زنان را افزایش میدهد.

رنگ قرمز، علاوه بر بالا بردن جذابیت شما، میتواند بر سرعت و قدرت واکنش های شما بیافزاید. تحقیقی که در دانشگاه راچستر صورت گرفت نشان داد که آدم ها با دیدن رنگ قرمز، واکنش های قدرتمند تری از خود بروز میدهند. با این حال، قرمز می تواند بر واکنش های شما تأثیر منفی نیز بگذارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که قرمز سطح نگرانی را نیز افزایش میدهد، بنابراین ورزشکاری که حریفش لباس قرمز به تن دارد، تمایلش به شکست بیشتر است و دانش آموزی که قبل از امتحان در معرض رنگ قرمز قرار گرفته است، عملکرد بدتری دارد.

در نهایت، اگر تا حالا چیزی در سایت eBay فروخته اید یا قصد دارید بفروشید، گوش دهید: اگر قصد حراج محصول خود را دارید، آن را در مقابل پس زمینه ای قرمز قرار دهید. پژوهشگران دانشگاه شیکاگو دریافته اند که مصرف نمایندگان در حراج های آنلاین، زمانی که جنس مورد نظرشان در مقابل پس زمینه ای به رنگ قرمز قرار بگیرد.

تهاجمی تر عمل مینمایند. رنگ قرمز به بالا بردن حس ستیزه جویی سرشناس است، پس عجیب نیست که با این روش مصرف نمایندگان تمایل بیشتری به پیشنهاد ارقام بالاتر داشته باشند. به عبارت دیگر، اگر قصد حراج محصول خود را ندارید و در عوض می خواهید آن را فوری بفروشید، از به کار بردن رنگ قرمز پرهیز کنید. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که زمانی که پس زمینه به رنگ قرمز است، مصرف نمایندگان تمایل کمتری به خرید بدون مذاکره دارند.

نارنجی رنگ جالبی است. این رنگ با یک احساس مرتبط نیست، بلکه به صورت های گوناگونی میتواند بر ما اثر بگذارد. ابتدا، نارنجی رنگی است که تمایل داریم آن را به گرما ربط بدهیم. اگر اتاقی را نارنجی رنگ کنیم، محتمل است فکر کنیم دمای اتاق بالاتر از میزان واقعی است. گرما توانایی شل کردن عضلات ما دارد.

و در پژوهشی در 1979، پژوهشگران دریافتند که رنگ نارنجی تأثیر تضعیف نمایندگی بر پایۀ غدد درون ریز بر عملکرد ماهیچه ها دارد که به طور محسوسی ما را آرام میکند، به طوری که میتوانیم آن را مستقیماً اندازه بگیریم. همین طور عقیده بر این است که رنگ نارنجی با مفهوم ارزش عمده در رابطه است. تصور میگردد فروشگاه هایی با لوگو های نارنجی لوازم با کیفیت و ارزان در اختیار مشتریان قرار میدهند. نارنجی نیز مانند قرمز با خطر در رابطه است، هر چند این خطر فوری نیست. احتمالا به همین خاطر است که علایم تأخیر ترافیک و هشدار جاده به این رنگ هستند.

رنگ بعدی در رنگین کمان ما زرد است. زرد با احساس های لذت، آزادی و صمیمیت در رابطه است. روانشناسان رنگ مانند آیسمن و رایت، زرد را قوی ترین رنگ نامیده ند، زیرا آن را با هیجان، عزت نفس و خلاقیت مرتبط میدانند. احساسی که به عقیدۀ بیشتر افراد با زرد رابطه دارد، شادی است. به همین خاطر است که این رنگ با کمدی، امید، و خوش بینی عجین شده و ما در روز های آفتابی و صاف خرسند تر هستیم.

صبر کنید … یعنی به همین خاطر ایموجی ها زرد هستند؟

سبز-رنگ زیبای جنگل های باشکوه، اپلیکیشن تلفن در گوشی هوشمند شما و آن ماژیک هایلایت که در بستۀ چهارتایی دارید و هیچوقت از آن استفاده ننموده اید. اگر هنوز آن ماژیک سبز را دارید، به حرف من گوش کنید و آن را دور نیاندازید! روانشناسان دریافته اند که رنگ سبز میتواند خلاقیت را بالا ببرد. آن ها همین طور فهمیده اند که سبز با تفکر پیچیده و سطح بالا و همینطور آرامش، تمرکز درونی و رفتار آرام همراه است.

زمانی که به سبز فکر میکنیم، به طبیعت و رشد می اندیشیم، پس عجیب نیست که با پیوند دادن رنگ سبز به رشد شخصی و حرفه ای خودمان، این احساسات را به سوی خودمان جذب کنیم. از این نظر، پژوهشگران پیشنهاد مینمایند محیط کار را به رنگ سبز درآوریم، چرا که این رنگ میتواند کارآیی کارکنان را بالا ببرد.

آبی متضاد قرمز و دومین رنگی است که بیش از همه ی، پس از قرمز، مطالعه شده است. آبی روشن رنگ آرامش و تمرکز است. همچنین ثابت شده است که آبی روشن میتواند فشار خون را پایین بیاورد، به همین خاطر است که در کنار پزشکان و پرستاران با روپوش آبی روشن احساس آرامش بیشتری داریم. احتمالا به همین خاطر هم دیوار های بیمارستان ها و کلینیک ها گاهی به رنگ آبی روشن است.

آبی روشن رنگی است که آن را به آزادی و صلح ربط میدهیم. اگر یک جستجوی سریع دربارۀ روز صلح در گوگل انجام دهیم این نکته ثابت میگردد، زیرا نماد جهانی صلح که تقریباً در همه پرچم های روز جهانی صلح استفاده میگردد تصویر کبوتری سفید است که شاخه ای کوچک به منقار دارد و در پس زمینه ای به رنگ آبی روشن قرار گرفته است.

آبی تیره تأثیر هایی همانند رنگ آبی روشن دارد. نیز تعیین شده است که این رنگ اعصاب کسانی را که در معرض آن قرار گرفته اند، آرام میکند و علاوه بر آن، چند اثر عجیب دیگر روی مغز و بدن دارد. بین رنگ های آبی تیره و افکار روشن رابطه ای پیدا شده است. به همین خاطر، در ژاپن از این رابطه بهره برده اند و در خیابان ها چراغ های آبی نصب نموده اند تا از بروز جنایت در بعضی خیابان ها و همین طور خودکشی در ایستگاه های راه آهن جلوگیری نمایند.

به نظر میرسد افکار روشن دلگرم نماینده کازساز بوده اند، زیرا دیگر کسی در ایستگاهی خاص که به لامپ های آبی مجهز شده بود، اقدام به خودکشی نکرد و شمار جنایت ها نیز در مناطقی با نورپردازی آبی 9 درصد کاهش یافت. همین منطق در لندن نیز به کار گرفته شد و پل بلک فرایرز به رنگ آبی در آمد تا از شمار افرادی که خود را از بالای آن پرتاب می کردند، کاسته گردد.

مطالعات بسیاری تأثیرات رنگ های آبی و قرمز را با هم مقابله و مقایسه نموده اند، زیرا به نظر میرسد این دو رنگ بر خلاف هم عمل می نمایند. یک آنالیز ویژه نشان داد که اگر چه قرمز به انجام تکالیف مبتنی بر جزئیات مانند بازیابی خاطرات یاری میکند، محیط های آبی باعث میگردد افراد دو برابر زمانی که در معرض رنگ قرمز هستند، کارکرد خلاقانه داشته باشند.

ارغوانی یا بنفش رنگ عجیبی برای آنالیز است. این رنگ ترکیبی از آبی و قرمز، دو رنگ متضاد درنحوۀ تأثیرگذاری بر افراد است. جالب اینجا است که روانشناسان رنگ آن را عمده آنالیز ننموده اند. یک آنالیز نشان داد که رنگ ارغوانی اتاق ها را سردتر از آنچه که است نشان میدهد، درست مانند نارنجی که اتاق ها را گرم تر نشان می داد.

از همین رو ارغوانی تأثیر برعکس بر ماهیچه ها دارد و به جای شل کردن، ان ها را منقبض می نماید. به خاطر کم بودن مقالات پژوهشی نوشته شده دربارۀ تأثیرات این رنگ، به ذکر یک حقیقت جالب بسنده می کنم: زنان معمولاً رنگ ارغوانی را در فهرست رنگ های مورد علاقۀ خود قرار می دهند، در حالی که مردان کمترین علاقه را به آن نشان میدهند.

زمانی صورتی رنگ اصلی مخصوص دختر بچه ها بود. حالا، رنگ لباس زیر پسران عضو یک باشگاه یا دانشگاه خاص محسوب میگردد. صورتی بی نهایت جالب است. این رنگ تأثیر مستقیم و قابل اندازه گیری بر نحوۀ رفتار مردم دارد. پژوهشگران این تأثیرات تغییر دهندۀ رفتار را در چیزی یافتند که روانشناسان آن را زندان های صورتی می نامند. در کمال تعجب، منظور ان ها از این اصطلاح کاملاً همان است که می گویند.

در یک آنالیز در سال 1979، زمانی به این تأثیرات خارق العاده پی بردند که زندانی ها را در سلول هایی با رنگ صورتی روشن قرار دادند. فوراً از پرخاشگری زندانی ها کاسته شد و ماهیچه های ان ها آرام شدند. احساس بی قراری و نا امیدی ان ها نیز به طور معناداری کاهش یافت. امروزه، 20 درصد از زندان های سوییس دست کم یک سلول صورتی برای زندانیان سرکش خود کنار گذاشته اند.

روان شناسان همین طور تلاش نموده اند بفهمند آیا این تأثیرات رنگ صورتی در خصوص بچه ها نیز صادق است یا نه. دایرۀ اصلاح و تربیت بخش سان برناردینو در کالیفرنیا آنالیز کرد تا ببیند آیا می توانند تجربۀ زندان صورتی را با بچه ها نیز تکرار نمایند. ان ها دریافتند که تنها 10 دقیقه طول می کشد تا این بچه ها فریاد زدن و کوبیدن بر در و دیوار را متوقف نمایند. ان ها به این نکته نیز پی بردند که حتی بیشتر بچه ها در این دورۀ زمانی به خواب رفتند.

حالا زمانی که نمیدانید چطور کودک 5 سالۀ خود را که، چون اسباب بازی دلخواهش را برایش نخریده اید، جیغ و داد می نماید آرام کنید یا وقتی که تلاش دارید بچۀ پر دردسری را بخوابانید، به این فکر کنید که کمی رنگ صورتی میتواند زندگی شما را کمی آسان تر کند.

تعجبی ندارد که سفید با فقدان تهاجم همراه است. با این حال، آیا می دانستید که مردانی که لباس سفید بر تن دارند زیبا تر به نظر میرسند؟ پژوهشی که در سال 2010 انجام شد نشان داد زنان مردانی را که یک تیشرت سادۀ سفید به تن داشتند، زیبا تر از دیگران می دانستند.

این مفهوم شبیه همان موردی است که مردان زنان سرخ پوش را زیبا تر می یافتند. همین طور سفید رنگی است که ما را به یاد تمیزی و پاکی می اندازد. به همین خاطر هم کف و سقف بیشتر بیمارستان ها به رنگ سفید است. پژوهشگران همین طور پی برده اند که سفید میتواند ملال آور باشد. مکان هایی که فقط با رنگ سفید نقاشی شده اند توجه ما را به مدت کمتری نسبت به محیط های رنگی جلب خود مینمایند و ما را وا می دارند تا به افکار خود بازگردیم و خود را از محیطی که در آن به سر می بریم، جدا کنیم. به همین خاطر پژوهشگران پیشنهاد مینمایند که خرده فروشی ها را رنگارنگ و جالب توجه بسازند تا این که آن ها را به رنگ شفاف، اما ملال آور، و تک رنگ سفید در آورند.

سیاه رنگی است که هر نوجوان مضطربی در استفاده از آن زیاده روی میکند تا از این راه تمام نگرانی های نوجوانی خود را نشان دهد. سیاه در واقع به معنی فقدان رنگ است. در کودکی از آن می ترسیم، اما در بزرگسالی سیاه میپوشیم تا خود را باریک اندام تر نشان دهیم. به هر حال، این رنگ به گونه ای جالب بر مغز ما تأثیر می گذارد که احتمالا متوجه آن نباشیم.

به نظر میرسد محیط های سیاه رنگ افراد را به نتایج مؤثر رهنمون می شوند و لباس سیاه سطح جذابیت زنان را بالا می برد و ان ها را شیک تر نشان میدهد. با این حال، جالب ترین تأثیر رنگ سیاه این است که می تواند شما را پرخاشگر تر کند.

ما تمایل داریم رنگ سیاه را به مرگ و شیطان ربط بدهیم و به همین خاطر، پژوهشگران در یک آنالیز در سال 1988 به این نتیجه رسیدند که ما با دیدن این رنگ تمایل به پرخاشگری بیشتری داریم. همین طور ان ها به این نکته پی بردند که مردم تمایل بیشتری به پرداختن پول برای محصولاتی دارند که در محیطی به رنگ سیاه، مانند فیلم تبلیغاتی یا بیلبورد سیاه و سفید، تبلیغ می شوند.

منبع: پارس ناز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 781

به "تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید