وضعیت تخت های توانبخشی در ایران، 250هزار بیمار نیازمند توانبخشی

به گزارش کی آنلاین، به گزارش خبرنگاران، محمدتقی جغتایی روز چهارشنبه در سومین کنگره طب سالمندی که در مرکز همایش های رازی برگزار گشت، اضافه کرد: همسو با تغییرات انجام شده در نظام سلامت در سطح جهانی به منظور پوشش همگانی سلامت، پیشرفت های چشمگیری نیز در حوزه خدمات توانبخشی پدید آمده است به گونه ای که در کشورهای مختلف با توجه به ساختارهای موجود نظام سلامت از الگوهای متعدد و متنوعی جهت ارائه خدمات توانبخشی پیروی می شود.

وضعیت تخت های توانبخشی در ایران، 250هزار بیمار نیازمند توانبخشی

وی با تقسیم بندی خدمات توانبخشی به سه سطح افزود: سطح یک خدمات توانبخشی شامل خدمات ادغام یافته توانبخشی با مراقبت های بهداشتی پایه در مراکز بهداشتی درمانی ، مراکز جامع سلامت و سایر کلنیک ها و یا مطلب های شخصی است.

جغتایی ادامه داد: سطح 2 خدمات توانبخشی شامل درمانگاه تخصصی و یا بخش های توانبخشی در مراکز بیمارستانی است که ارتباط کاری تعریف شده با حوزه های مختلف پزشکی نظیر بخش های نورولوژی، ارتوپدی، جراحی اعصاب و روماتولوژی دارد.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، شرح داد: سطح 3 خدمات توانبخشی نیز شامل خدمات پیشرفته توانبخشی است که صرفا در یک حیطه تخصصی و ویژه ارائه می گردد.

وی با توجه به تجارت جهانی در خصوص مدل ارائه خدمات توانبخشی در سطح سوم گفت: خدمات توانبخشی در گذشته در قالب بیمارستانهای توانبخشی بزرگ ارائه می گشت که علاوه بر وجود بخش های اختصاصی توانبخشی شامل بخشهای اورژانس، عمومی، جراحی، پاراکلینیک و...، بود ولی هم اکنون الگوهای جدیدی مانند مراکز تحت حاد و واحدهای توانبخشی درون بیمارستان ها طراحی گشته که فاقد این بخش ها هستند.

جغتایی افزود: این گونه مراکز وابسته به بیمارستان های بزرگ هستند و سایر نیازهایشان را از این طریق تامین می کنند و خدمات خود را در قالب بستری و سرپایی ارائه می کنند.

مشاور وزیر در امور توانبخشی در ادامه به وضعیت تخت های توانبخشی در ایران و برخی کشورها در سال های 2010 تا 2014 پرداخت و گفت: میزان تخت های توانبخشی در ایران به ازای یک میلیون نفر جمعیت 78 تخت بوده است که این تعداد در استرالیا 24، ترکیه 75، عربستان 28.5، آمریکا 350، کانادا 36.5، کویت 3.5 و ژاپن 127 تخت بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد تخت های درمانی در ایران 116 هزار تخت بوده است، افزود: این تعداد در استرالیا 85 هزار، ترکیه 187 هزار و 500، عربستان 58 هزار و 700، آمریکا 925 هزار، کانادا 124 هزار، کویت 7 هزار و 700، ژاپن یک میلیون و 700 هزار و چین 5 میلیون و 560 هزار تخت بوده است.

جغتایی به درصد تخت های توانبخشی به کل تخت های درمانی و مقایسه آنها بین ایران و سایر کشورها اشاره کرد و گفت: سهم ایران 5 صدم درصد بوده است که این وضعیت در استرالیا 7.9، ترکیه 4 دهم ، عربستان1.2 ، آمریکا 2.3، کانادا 5.3، کویت 1.3، ژاپن 2.9 و چین 2 دهم درصد بوده است.

وی تعداد تخت های توانبخشی در 100 هزار جمعیت را برای ایران 8 صدم درصد بیان نمود و افزود: این میزان در استرالیا 28، ترکیه 93 دهم ، عربستان 2.46، آمریکا 6.2، کانادا 18، کویت 2.86، ژاپن 39.4 و چنین 95 دهم درصد بوده است.

مشاور وزیر در امور توانبخشی با اعلام اینکه در ایران سالانه حدود 250 هزار نفر از بیماران نیازمند خدمات توانبخشی روزانه هستند، گفت: استانداردهای ارائه خدمات توانبخشی بر این اساس است که برای هر نفر می بایست 5 متر مربع فضای مفید، هر 5 متر مربع 10 نفر روزانه، هر بیمار 2 هفته درمان و در کل 50 هزار متر مربع و در مجموع 100 هزار متر مربع کلینیک جهت ارائه خدمات روزانه به این افراد مورد نیاز است.

وی افزود: در مراکزروزانه تمامی خدمات به صورت فشرده و با توجه به نیاز بیمار و تشخیص پزشک، حداقل 3 روز در هفته به میزان 3 ساعت توسط تیم توانبخشی به مدت 2 هفته ارائه می گردد.

جغتایی در ادامه به میزان نیاز به خدمات بستری توانبخشی اشاره کرد و گفت: بر اساس استانداردهای انجمن توانبخشی پزشکی بریتانیا حدا قل 60 تخت تخصصی بستری توانبخشی به ازای یک میلیون جمعیت مورد نیاز است. لذا در ایران حدود 4 هزار و 800 تخت توانبخشی جهت بستری بیمارانی مثل آسیب نخاع، ضربه مغزی، سکته مغزی و... نیاز است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 510

به "وضعیت تخت های توانبخشی در ایران، 250هزار بیمار نیازمند توانبخشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت تخت های توانبخشی در ایران، 250هزار بیمار نیازمند توانبخشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید