واکنش رئیس فدراسیون شطرنج به تغییر تابعیت یک سوپراستار بزرگ

به گزارش کی آنلاین، به گزارش خبرنگاران، تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا یکی از موضوعات مطر ح شده پیرامون شطرنج ایران است که نگرانی های جدی را موجب شده، به خصوص که دو سال پیش هم یکی دیگر از شطرنجبازان ایران اقدام به این کار کرد. آن زمان درسا درخشانی با سفر به آمریکا تابعیت خود را تغییر داد تا برای شطرنج این کشور بازی کند.

واکنش رئیس فدراسیون شطرنج به تغییر تابعیت یک سوپراستار بزرگ

حالا این موضوع در مورد فیروزجا مطرح شده است، نخستین و تنها شطرنجباز ایرانی است که حدود یک ماه پیش پیروز به کسب عنوان سوپراستاد بزرگی شد. کسب این عنوان نتیجه درخشش چندماه اخیر وی در میادین مختلف بود که وی را بیشتر از همیشه مورد توجه جهان شطرنج قرار داد به خصوص که فیروزجا به عنوان یک شطرنجباز 16 ساله صاحب این عنوان بزرگ شد.

فیروزجا حالا در آستانه اعزام به جام جهانی 2019 است که شخصا سهمیه لازم برای آن را کسب کرده است. به همین منظور او این روزها در تهران تمرینات خود را دنبال می کند اگر چه گفته می گردد از همینجا پیگیر کارهای لازم برای تغییر تابعیتش است تا از این پس زیر پرچم فرانسوی ها به فعالیت شطرنجی خود ادامه دهد.

این موضوع اما توسط رئیس فدراسیون شطرنج مورد تایید نیست. وی می گوید که فیروزجا به دنبال اقامت فرانسه است نه دریافت تابعیت!

مهرداد پهلوان زاده در مصاحبه با خبرنگاران در این زمینه گفت: موضوع تغییر تابعیت فیروجا برای من به عنوان رئیس فدراسیون شطرنج هم نگران کننده بود به همین دلیل از طریق خودِ فیرزجا پیگیر آن شدم تا اطمینان پیدا کنم که موضوع ارتباطی به تابعیت و تغییر آن ندارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که علیرضا فیروزجا به دنبال اخذ اقامت چهارساله در کشور فرانسه است. وی برای یک باشگاه فرانسوی بازی می کند و به همین دلیل برای سهولت در رفت و آمد، قصد دریافت اقامت دارد.

رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد: برنامه فیروزجا دریافت اقامت چهار ساله است. اقامت هم نوعی ویزا به حساب می آید و با تغییر تابعیت کاملا فرق دارد.

وی با تاکید دوباره بر اینکه در این زمینه با خود فیروزجا صحبت کرده است، به این موضوع که تغییر تابعیت درسا درخشانی هم ابتدا در حد حرف و حدیث بود اما در نهایت قطعی شد اینچنین واکنش داد: درخسا درخشانی به دنبال تغییر تابعیت بود و در نهایت هم این کار را انجام داد و به آمریکا رفت اما طی این مدت او فقط یک بار به صورت رسمی برای شطرنج آمریکا بازی کرد که با اختلاف زیاد آخر شد. بعید است شطرنجباز آینده داری مانند فیروزجا اقدام به چنین کاری کند.

پهلوان زاده همچنین با یادآوری اینکه نام علیرضا فیروزجا در فهرست تیم چهار نفره ایران برای جام جهانی است، گفت: او سه شنبه برای پیگیری کارهای اقامتی خود در فرانسه راهی این کشور می گردد و بعد از یک هفته باز می گردد تا تمریناتش را برای جام جهانی روسیه پیگیری کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 382

به "واکنش رئیس فدراسیون شطرنج به تغییر تابعیت یک سوپراستار بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش رئیس فدراسیون شطرنج به تغییر تابعیت یک سوپراستار بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید