همیاران طبیعت حافظان منابع طبیعی هستند

به گزارش کی آنلاین، خبرنگاران/کردستان مدیر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: بر اساس طرح همیاران طبیعت از سال 1394 اقشار مختلف مردم اعم از کشاورزان، دامداران، کسبه، NGOها، طلاب و روحانیون، دانشجویان و اساتید دانشگاه، معلمان و دانش آموزان و حتی بچه های مهدکودک و غیره می توانند به سازمان منابع طبیعی در راستای حفظ و حراست از عرصه های طبیعی یاری نمایند.

همیاران طبیعت حافظان منابع طبیعی هستند

بهمن مرادی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در این راستا سه نوع کارت برای اقشار مختلف صادر شده که کارت های رده نخست برای دانش آموزان و بچه های پیش دبستانی و مهدکودک، رده دوم برای دانشجویان و اساتید و رده سوم برای کارکنان منابع طبیعی، دهیاران و روستاییان،کشاورزان و دامپروران تحت عنوان محافظین افتخاری صادر شده است.

وی اضافه نمود: همیاران طبیعت به اختیار خود می توانند به سازمان منابع طبیعی در خبررسانی،شرکت در کلاس های آموزشی،اطلاع رسانی در مورد آتش سوزی جنگل ها و مراتع، حمل و نقل، کارهای لجستیکی و حتی خدمات بهداشتی و درمانی کمک نمایند.

مدیر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان اضافه نمود: همیاران طبیعتی که دوره آموزشی اطفاء حریق و کمک های اولیه را بگذرانند به آنها گواهینامه داده می گردد تا اگر در نتیجه حوادث مرتبط با حفظ منابع طبیعی شامل جلوگیری از تخریب و تصرف و قطع درختان، اطفاء حریق و غیره برای آنها مسئله ای پیش آمد،مشمول بیمه حوادث قرار گیرند.

مرادی افزود: کسانی که خواستار کمک به منابع طبیعی هستند می توانند در سامانه Hamyaran Tabiat.frw.ir ثبت نام نموده و کارت شناسایی دریافت نمایند.

مرادی گفت: از سال 1395 در قالب برنامه احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور مردم خود وارد کار حفظ منابع طبیعی شده و کمک رسان محیط زیست و طبیعت شده اند.

مرادی بیان نمود: مطابق بند ب ماده 29 قانون مذکور منابع طبیعی اختیار دارد که برخی از کارهای خود را به جوامع محلی و فارغ التحصیلان منابع طبیعی و محیط زیست واگذار کند.

این مقام مسئول گفت: در سال 1397 آیین نامه اجرایی این قانون تصویب شد و این اختیار به ما داده شده تا دوکارگروه تشکیل گردد.

وی ادامه داد: کارگروه اول شامل فارغ التحصیلان منابع طبیعی،کشاورزی، محیط زیست و بهره برداران محلی هستند که تحت عنوان تشکل ها فعالیت خواهند داشت.

مرادی بیان نمود: کارگروه دوم تشکل ها را مورد ارزیابی و آنالیز قرار می دهد و بعلاوه کارگروهی تحت عنوان صدور مجوز فعالیت بند ب ماده 29 داریم که مدارک را آنالیز می نماید.

وی هدف اصلی را در این طرح برون سپاری کارها به متخصصان دانست و اضافه نمود: باید بهره برداران و فارغ التحصیلان منابع طبیعی،کشاورزی،محیط زیست و... بتوانند با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری نمایند.

مرادی توضیح داد: در دوسال گذشته 57 تشکل تأسیس شده و40 تشکل و 5 تعاونی به وسیله کارگروه مشخص صلاحیت رتبه بندی شده اند، بعلاوه سالانه بین 10 تا 15 عدد قرارداد با تشکل ها امضا شده تا همکاری ها جنبه اجرایی و حقیقی داشته باشد.

مدیر اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان از فارغ التحصیلان رشته های منابع طبیعی، محیط زیست،کشاورزی و عمران آب درخواست کرد که وارد تشکل های تخصصی منابع طبیعی شوند.

مرادی اعلام کرد: تفاهم نامه ای با پارک علم و فناوری امضا شده تا بتوان از امکانات معاونت علمی و فناوری،استارت آپ ها و تشکل های علمی و فناوری استفاده و نخبگان رشته های منابع طبیعی،محیط زیست و کشاورزی را جذب نموده و در قالب بند ب ماده 29 بکارگیری کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1859

به "همیاران طبیعت حافظان منابع طبیعی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همیاران طبیعت حافظان منابع طبیعی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید