دانشگاه ها برای مدیریت کارآمد محیط زیست برنامه علمی ارائه می نمایند

به گزارش کی آنلاین، معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: دانشگاه ها به عنوان قطب علمی کشور و با دارا بودن سرمایه های عظیم فکری، نقش مهمی در ارائه برنامه های دقیق و علمی اجرایی برای مدیریت کارآمد محیط زیست در سطح استانی و کشوری دارند.

دانشگاه ها برای مدیریت کارآمد محیط زیست برنامه علمی ارائه می نمایند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مهاجرت به استرالیا از طریق کالج هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدتقی نظرپور، معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چهارمین جلسه شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه ها با تاکید بر نقش دانشگاه ها در نهادینه کردن و آموزش معارف مدیریت سبز گفت: دانشگاه ها به عنوان قطب علمی کشور و با دارا بودن سرمایه های عظیم فکری، نقش مهمی در ارائه برنامه های دقیق و علمی اجرایی برای مدیریت کارآمد محیط زیست در سطح استانی و کشوری دارند.

در این نشست که پیش از ظهر امروز (شنبه) در دفتر وزیر علوم برگزار گردید، نظرپور با بیان اینکه استقرار الگوی مدیریت سبز در سازمان های مختلف، نقشی موثر در مدیریت مصرف منابع (آب، انرژی، کاغذ و …) داشته و منجر به حفظ محیط زیست و افزایش بهره وری خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه، بیشتر مسائل زیست محیطی از عادت ها و روینمودهای اشتباه نشات می گیرد، ارائه الگوی رفتاری پایدار لازم است و در این راستا، یکی از اساسی ترین برنامه های ملی به منظور دست یابی به توسعه پایدار، استقرار نظام مدیریت سبز می باشد.

وی با اشاره به وظایف محوری وزارت علوم تحت عنوان نهادینه کردن مفهوم مدیریت سبز و توسعه پایدار در جامعه و ارائه الگوی نظری عملی مدیریت سبز، در مورد نقش وزارت علوم در پرورش استعدادهایی از این نوع گفت: دانشگاه ها می توانند با آنالیز معضلات جدید زیست محیطی، راهکار های پیش گیرانه را جهت حفظ محیط زیست ارائه نمایند. لذا ضمن بهره گیری از تخصص های متنوع، زمینه اشتغال و فرصت های شغلی جدید را برای نیروهای تحصیل نموده و شرکت های دانش بنیان در حوزه های مرتبط فراهم نمایند.

نظرپور در مورد اقدامات آینده وزارت علوم در جهت تقویت اعمال مدیریت سبز در دانشگاه ها گفت: به روزرسانی دستورالعمل مدیریت سبز و تدوین دستورالعمل جدید مدیریت سبز به دلیل ضرورت، تدوین سیاست های آینده با مشارکت کلیه دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری، آنالیز عملکرد دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز در جلسات دوره ای و ایجاد کرسی مدیریت سبز در یونسکو برای وزارت علوم از جمله برنامه های در نظر گرفته شده در جهت تقویت اعمال مدیریت سبز در دانشگاه ها است.

تعامل با سازمان های مختلف در جهت حل مسائل زیست محیطی و مدیریت سبز

وی همچنین تعامل با سازمان های مختلف در جهت حل مسائل زیست محیطی و مدیریت سبز، تدوین گزارش عملکرد دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز توسط تیم های تخصصی برای ارایه به هیات دولت توسط مقام عالی وزارت وتهیه مستند فعالیت های دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبزرا از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای تقویت اعمال مدیریت سبز در دانشگاه ها ذکر کرد.

نظرپور همچنین در زمینه های تعاملات برون سازمانی، به همکاری مستمربا شهرداری تهران در زمینه های حمل و نقل، آلودگی هوا، مدیریت مصرف انرژی، مدیریت پسماند، توسعه فضای سبز و مدیریت مصرف آب اشاره نمود و گفت: در این راستا همکاری مناسبی با سازمان حفاظت محیط زیست در مواردی از قبیل فرسایش خاک، تخریب جنگل، پوشش گیاهی، تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب و احیای قنات و مدیریت پسماند داریم.

وی همچنین بهره گیری از تجربیات وزارت علوم در سیاست گذاری های کلان ملی در حوزه مدیریت سبزو توسعه آموزش در حوزه توسعه پایدار در دستگاه های دولتی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست (فرهنگ سازی، نهادینه کردن و انتقال تجربیات) را از دیگر موارد تعامل وزارت علوم با سازمان حفاظت محیط زیست ذکر کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 814

به "دانشگاه ها برای مدیریت کارآمد محیط زیست برنامه علمی ارائه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها برای مدیریت کارآمد محیط زیست برنامه علمی ارائه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید