همه آنچه باید درباره پلی استیشن وی آر 2 بدانید

به گزارش کی آنلاین، جدیدترین هدست واقعیت مجازی سونی یعنی پلی استیشن وی آر 2 (PlayStation VR2) بالاخره پس از مدت ها عرضه شد. این دستگاه نسبت به هدست قبلی پیشرفت های زیادی داشته و در کنار طراحی متفاوت، قیمت نسبتا مناسب و بازی های لانچ سرگرم کننده، از قابلیت های جدیدی بهره می برد که آن را به گزینه ای مجذوب کننده برای طرفداران واقعیت مجازی تبدیل کرده است.

همه آنچه باید درباره پلی استیشن وی آر 2 بدانید

از زمان معرفی اولیه پلی استیشن وی آر 2، سونی اطلاعات زیادی از این هدست به اشتراک گذاشته که شامل ویژگی های دسته، جزئیات اولیه در مورد مشخصات سخت افزاری سیستم و طراحی آن می شود. با این حال به تازگی جزئیات بیشتری در مورد سخت افزار، بازی های آن و موارد دیگر در دسترس قرار گرفته که طی این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

بررسی اجمالی

قیمت و محتویات جعبه هدست

پلی استیشن وی آر 2 درحال حاضر با قیمت 549.99 دلار / 599.99 یورو / 529.99 پوند در سراسر جهان در دسترس است. این هدست در حال حاضر در دو نسخه استاندارد و باندل Horizon Call of the Mountain قابل تهیه است. محتویات نسخه استاندارد شامل هدست، دسته های سنس، هدفون استریو با سرهای اضافی و کابل یو اس بی می شود. باندل ذکر شده نیز در کنار محتویات نسخه استاندارد از کد بازی Horizon Call of the Mountain برای فروشگاه پلی استیشن بهره می برد.

این هدست چگونه گیم پلی بازی ها را بهبود می دهد؟

پلی استیشن وی آر 2 یک جهش برای واقعیت مجازی محسوب می شود و به شما امکان می دهد که به روش های نو و همه جانبه ای که از طریق کنسول پلی استیشن 5 ارائه می شود، با این فضا تعامل داشته باشید. این هدست، دسته های سنس، ویژگی فیدبک یا بازخورد هدست، صدای سه بعدی و قابلیت ردیابی چشم را ترکیب می کند تا سطح نوی از غوطه وری را ارائه دهد. این هدست با افزایش وضوح دارای یک صفحه نمایش داخلی HDR OLED است که از 2000 در 2040 پیکسل پشتیبانی می کند و میدان دید آن نسبت به گذشته وسیع تر شده است.

این هدست همانطور که ذکر شد دارای قابلیت بازخورد است که نوعی عنصر لمسی را به تجربه بازیکن اضافه می کند. مثال های این ویژگی می تواند شامل احساس ضربان قلب شخصیت تان، نزدیک شدن اجسام به شما و غیره باشد. دوربین های ردیاب چشم هنگام هدف گیری یا نگاه کردن به اطراف، دید شما را دنبال کرده و هدست با تنظیم رزولوشن برای بهبود هر آنچه که روی آن تمرکز می کنید، یک تجربه بصری با جزئیات بالا ارائه می کند. این فرآیند با نام Foveated Rendering نیز شناخته می شود. از طرفی ویژگی های پیشرفته و سه بعدی صوتی پلی استیشن 5 به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که جلوه های صوتی فوق العاده واقعی نیز ایجاد کنند.

کنترلر سنس نیز شامل پیشرفت های قابل توجهی از جمله ردیابی حرکت دست بسیار دقیق تر از دسته پلی استیشن وی آر، تشخیص لمس انگشت و همچنین بازخورد لمسی و ماشه های تطبیق پذیر مشابه دوال سنس است. راه اندازی پلی استیشن وی آر 2 آسان است. کافی است که کابل یو اس بی را به صورت مستقیم به کنسول وصل کنید. کابل ارائه شده تقریبا 4.5 متر (14.7 فوت) طول دارد. دوربین های تعبیه شده در هدست، حرکات سر شما را ردیابی می کنند و یک تجربه بازی مجذوب کننده را بدون نیاز به دوربین های خارجی یا سنسورهای دیگر ایجاد می کنند.

تفاوت های پلی استیشن وی آر و پلی استیشن وی آر 2

در ابتدا لازم است بدانید که پلی استیشن وی آر 2 برای پلی استیشن 5 ساخته شده و با پلی استیشن 4 سازگاری ندارد.

مشخصاتپلی استیشن وی آر 2پلی استیشن وی آر
نوع صفحه نمایشOLEDOLED
رزولوشن2040 × 20001080 × 960
نرخ به روزرسانی90Hz و 120Hz90Hz و 120Hz
جداسازی لنزهاقابل تنظیم-
میدان دید110 درجه100 درجه
سنسورها- سنسور حرکت: سیستم سنجش حرکت شش محوره (ژیروسکوپ سه محوره، شتاب سنج سه محوره)

- سنسور مجاورت IR

- سنسور حرکت: سیستم سنجش حرکت شش محوره (ژیروسکوپ سه محوره، شتاب سنج سه محوره)

- سنسور مجاورت IR

دوربین ها4 دوربین برای ردیابی هدست و دسته

دوربین IR برای ردیابی چشم

دوربین پلی استیشن
بازخورد لمسیلرزش هدست-
نوع ارتباط با کنسولUSB-CUSB و HDMI
صدای ورودیمیکروفون داخلیمیکروفون داخلی
صدای خروجیجک 3.5 میلی متری Auxجک 3.5 میلی متری Aux
وزن560 گرم600 گرم
ابعادتقریبا 212 × 158 × 278 میلی متر (8.3 × 6.2 × 10.9 اینچ) (عرض × ارتفاع × طول)تقریبا 187 × 185 × 277 میلی متر (7.4 × 7.2 × 10.9 اینچ) (عرض × ارتفاع × طول)

حالت های مختلف

بازی های را روی هدست پلی استیشن وی آر 2 در دو حالت می توانید تجربه کنید. در حالت VR می توانید از محتوای بازی در یک نمای 360 درجه در یک محیط مجازی لذت ببرید. محتوا در فرمت ویدیویی 4000 در 2040 اچ دی آر (2000 در 2040 برای هر چشم) با نرخ فریم 90 یا 120 نمایش داده می شود. در حالت سینمایی می توانید سیستم و رابط کاربری پلی استیشن 5 و تمام بازی ها و محتوای رسانه ای مانند سرویس های استریم را روی صفحه سینمای مجازی مشاهده کنید. محتوا در حالت سینمایی در فرمت ویدیویی 1920×1080 اچ دی آر با نرخ فریم 24، 60 و 120 هرتز نمایش داده می شود. صدا و تصویر فقط روی هدست واقعیت مجازی نمایش داده می شود و وقتی هدست واقعیت مجازی را می پوشید و در حالت سینمایی به تجربه بازی می پردازید، هیچ خروجی در تلویزیون نخواهید داشت.

گفتنی است که مشابه پلی استیشن وی آر، پلی استیشن وی آر 2 نیز به دیگران امکان می دهد آنچه را که شما در صفحه نمایش تجربه می کنید، مشاهده کنند. محتوا در قالب دو بعدی نمایش داده می شود. البته توجه داشته باشید که این ویژگی فقط هنگام اجرای بازی در حالت VR در دسترس است.

فضای مورد نیاز برای استفاده از هدست

بسته به محتوای بازی، سه سبک بازی واقعیت مجازی مختلف وجود دارد که فضای مختلفی نیاز دارند. در بازی هایی که مقیاس اتاق نیاز دارند، حداقل فضای بازی 2 متر × 2 متر نیاز است. در بازی هایی که به صورت نشسته قابل تجربه هستند، به حداقل فضای 1 متر × 1 متر نیاز دارند. از طرفی باید مطمئن شوید که فضای کافی برای حرکت آزادانه بازوها دارید. در نهایت برای بازی هایی که به صورت ایستاده قابل بازی هستند، به حداقل فضای 1 متر × 1 متر نیاز است.

منطقه بازی را می توان با استفاده از دسته های سنس و دوربین هایی که در هدست تعبیه شده است، شخصی سازی کرد. در واقع دوربین ها به شما امکان می دهند که اتاق خود را اسکن کنید. از طرفی دسته به شما امکان می دهد که فضای بازی را توسعه دهید. در حین بازی، اگر به مرزی که مشخص کرده اید نزدیک شوید، اخطاری دریافت خواهید کرد که از مرز بیرون نروید. در صورت بروز هر مسئله ای، با هدست می توانید محیط اطراف خود را در حین استفاده از آن با ویژگی نو See-Through View ببینید. در واقع با این ویژگ دیگر نیازی به بیرون آوردن هدست نیست. برای بهترین تجربه، بهتر است در اتاقی با نور مناسب به بازی بپردازید.

عدم نیاز به دوربین جداگانه

با قابلیت های ردیابی هدست نو واقعیت مجازی سونی، شما و کنترلرتان از طریق دوربین های تعبیه شده در هدست ردیابی می شود. در واقع حرکات شما و جهتی که به آن نگاه می کنید، بدون نیاز به دوربین خارجی در بازی منعکس می شوند. البته اگر می خواهید هنگام بازی از خود فیلم بگیرید، دوربین پلی استیشن 5 را می توانید استفاده کنید.

جابجایی بین محتوا و به روزرسانی با کنسول

شما می توانید در طول بازی خود به Control Center دسترسی داشته باشید تا به راحتی بین محتوای هدست و پلی استیشن 5 جابجا شوید. به روزرسانی پلی استیشن وی آر 2 نیز از طریق کنسول در دسترس خواهد بود و بازیکنان باید همواره به آخرین نسخه نرم افزاری موجود دسترسی داشته باشند.

نکاتی برای نگهداری از هدست

برای سطوح، کانکتورها و پورت های هدست و دسته، با یک پارچه خشک و نرم به تمیز کردن بپردازید. از تینر، بنزین یا الکل استفاده نکنید. برای لنزها نیز فقط با یک پارچه نرم و خشک که مخصوص تمیز کردن لنز ساخته شده، استفاده کنید. از دستمال کاغذی یا دستمالی که برای لنز در نظر گرفته نشده است، استفاده نکنید. محافظ نوری را نیز می توان از هدست جدا کرده و با آب تمیز کرد. قبل از اینکه آن را دوباره به هدست وصل کنید، به خوبی آن خشک کنید. در نهایت دریچه های هدست را می توان با استفاده از یک جاروبرقی دستی تمیز کرد تا هرگونه گرد و غبار جمع شده را از بین برد.

هدست

تنظیم هدست

مشابه هدست قبلی، پلی استیشن وی آر 2 نیز دارای قابلیتی است که در واقع با آن می توانید هدست را مطابق میزان سر خود تنظیم کنید. از طرفی این هدست دارای یک صفحه تنظیم لنز نو است. بنابراین شما یک گزینه اضافی برای تنظیم فاصله لنز با چشمان خود دارید تا دید خود را بهینه کنید. همچنین بازیکنانی که از عینک استفاده می کنند نیز مسئله ای نخواهند داشت. با این حال، برخی از عینک های بسیار پهن یا غیرعادی ممکن است در هدست قرار نگیرند.

طراحی

از آنجایی که بازخوردهای مثبتی در مورد راحتی استفاده از پلی استیشن وی آر وجود داشته، بنابراین سونی در طراحی پلی استیشن وی آر 2 نیز برخی از همان ویژگی های ارگونومیکی که بازیکنان با آن آشنا هستند را حفظ کرده است. از طرفی کنسول با وجود اضافه شدن یک موتور لرزش داخلی برای قابلیت بازخورد لمسی، باریک تر و سبک تر شده است. از طرفی با ویژگی های نو برای کمک به حداقل رساندن مه گرفتگی لنزها در حین غوطه ور شدن بازیکنان در یک بازی واقعیت مجازی، چند قدم به جلو حرکت کرده است. جالب است بدانید که مشابه هزاران نماد ریز پلی استیشن که به سطوح کنسول پلی استیشن 5 و دسته دوال سنس اضافه شده، این نمادها در جلو و پشت هدست نیز قرار گرفته اند و لمس آن ها لذت بخش است.

مدت زمان استفاده

همانطور که ذکر شد، پلی استیشن وی آر 2 با الهام از پلی استیشن وی آر طراحی شده و می توان آن را برای مدت زمان طولانی پوشید و استفاده کرد. واکنش بازیکنان به گیم پلی واقعیت مجازی می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی، بیشتریت قریب به اتفاق گیمرها از پلی استیشن وی آر 2 لذت خواهند برد. هرچند توصیه می شود که هر از گاهی در هنگام بازی استراحت داشته و اگر احساس ناراحتی کردید، بازی کردن را برای مدتی کنار بگذارید. این هدست برای بچه ها زیر 12 سال پیشنهاد نمی شود.

هدفون های سازگار

هدفون هایی که با پلی استیشن 5 یا جک 3.5 میلی متری سازگار هستند با پلی استیشن وی آر 2 سازگار خواهند بود. بسته به طراحی و نحوه استفاده از آنها، هدفون شما ممکن است در هدست قرار نگیرد بنابراین حتما میزان مناسب را بررسی کنید. همچنین لازم است بدانید که هدفون های بلوتوثی با هدست سازگار نیستند.

دسته ها

ویژگی های دسته سنس

ویژگی هادسته سنس
سنسورها

- سنسور حرکت: سیستم سنجش حرکت شش محوره (ژیروسکوپ سه محوره و شتاب سنج سه محوره)

- حسگر خازنی: تشخیص لمس انگشت

- ردیابی موقعیت

بازخوردبازخورد لمسی و ماشه های تطبیق پذیر
پورتUSB-C
ارتباطاتبلوتوث ورژن 5.1
باتریباتری داخلی و قابل شارژ لیتیوم یونی
وزنهر دسته تقریبا 168 گرم
ابعاد137 × 135 × 107 میلی متر (5.4 × 5.3 × 4.2 اینچ) (عرض x ارتفاع x عمق)

افزایش حس غوطه وری

کنترلر نو پلی استیشن وی آر 2 به بازیکنان این امکان را می دهد تا بازی ها را به شیوه ی بسیار عمیق تری احساس کنند و با آن ها تعامل بهتری داشته باشند. چندین ویژگی در این دسته وجود دارد که از دوال سنس الهام گرفته اند.

  • ماشه های تطبیق پذیر: هر دسته پلی استیشن وی آر 2 دارای یک ماشه تطبیق پذیر است که مشابه آنچه در دوال سنس یافت می شود، فشارهای مختلفی را منتقل می کند. به عنوان مثال، هنگام بازی Horizon Call of the Mountain و کشیدن کمان، تنش را کاملا احساس خواهید کرد.
  • بازخورد لمسی: بازخورد لمسی دسته سنس، هر حسی را در جهانی بازی تاثیرگذارتر و ظریف تر به بازیکن منتقل می کند. به عنوان مثال وقتی از صحرا عبور می کنید یا در نبردهای تنش زا شرکت می کنید، لرزش های متفاوتی را احساس می کنید.
  • تشخیص لمس انگشت: این دسته می تواند محل تقریبی انگشتان شما را تشخیص دهد و به شما امکان می دهد که در حین بازی، حرکات طبیعی تری با دستان خود داشته باشید.
  • ردیابی: کنترلر سنس از طریق هدست و از طریق یک حلقه ردیابی در پایین دسته ردیابی می شود.
  • دکمه ها: دسته سمت چپ شامل یک آنالوگ، دکمه های مثلث و مربع، L1 ،L2 و دکمه Create است. دسته سمت راست شامل یک آنالوگ، دکمه های دایره و ضربدر، R1 ،R2 و دکمه Options است.

گفتنی است که فقط دسته های سنس، دوال سنس یا دوال سنس ادج با پلی استیشن وی آر 2 سازگار هستند. البته برای هر بازی مشخصاتی وجود دارد که بازیکنان می توانند بررسی کنند که کدام کنترلر با آن سازگار است. دسته سنس را می توان با استفاده از کابل موجود در هدست شارژ کرد یا از پایه شارژر که به صورت جداگانه فروخته می شود، استفاده کنید.

استفاده از سنس بدون هدست

جالب است بدانید که دسته سنس با کنسول پلی استیشن 5 و بدون استفاده از هدست پلی استیشن وی آر 2 کار می کند. این دسته را می توان در رابط کاربری کنسول و برخی برنامه ها استفاده کرد. البته نمی توانید از این دسته برای بازی هایی که از طریق پلی استیشن وی آر 2 پشتیبانی نمی شوند، استفاده کنید. در بازی ها هر دو دسته چپ و راست باید روشن باشند. البته تغییر عملکرد دکمه ها پشتیبانی می شود و اینکه آیا هر دو دسته مورد نیاز است، از بازی به بازی دیگر فرق دارد. هرچند استفاده از هر دو دسته برای بیشتر بازی ها توصیه می شود. از طرفی دسته سنس در حال حاضر به طور جداگانه فروخته نمی شود.

لیست بازی ها

بازی های لانچ هدست

بیش از 30 بازی در حال حاضر برای هدست در دسترس هستند که شامل بازی های کاملا نو نظیر نسخه واقعیت مجازی هورایزن و نسخه های بهبود یافته بازی های پلی استیشن وی آر می شوند. برخی از این بازی های بهبود یافته برای دارندگان نسخه قدیمی رایگان و برخی نیاز به هزینه اضافی دارند. برای مشاهده لیست کامل بازی های نو هدست می توانید به این نشانی مراجعه کنید. گفتنی است که بازی های این هدست در قالب دیجیتال در دسترس خواهند بود. البته نسخه های فیزیکی برای برخی بازی های منتخب نیز عرضه می شوند.

بازی های در حال توسعه

در حال حاضر بیش از 100 بازی برای این هدست در دست توسعه است.

عدم پشتیبانی از بازی های پلی استیشن وی آر

پلی استیشن وی آر 2 با ویژگی های پیشرفته ای مانند بازخورد لمسی، ماشه های تطبیق پذیر، ردیابی چشم و غیره برای ارائه یک تجربه واقعیت مجازی نو و نسل نهمی طراحی شده است. با توجه به این رویکرد نو برای اجرای بازی ها، بازی های پلی استیشن وی آر در هدست نو قابل تجربه نیستند. البته انتظار می رود که نسخه هایی نو و بهبود یافته از بازی های هدست قدیمی به مرور روی پلی استیشن وی آر 2 منتشر شوند. از طرفی برخی از بازی ها احتمالا به عنوان یک محصول بین نسلی در دسترس خواهند بود.

اشتراک گذاری محتوا

منوی Create در پلی استیشن وی آر 2 به بازیکنان این امکان را می دهد که مانند پلی استیشن 5، اسکرین شات ها و ویدیوهایی را از بازی خود بگیرند. همچنین می توانید ویدیوها را کوتاه کنید و بدون ترک بازی محتوا را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. از طرفی می توانید می توانید صفحه نمایش خود را با یک بازیکن دیگر به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید. البته باید توجه داشته باشید که Share Play برای بازی های اختصاصی پلی استیشن وی آر 2 در دسترس نیست.

از طرفی با اتصال دوربین پلی استیشن 5 به هدست، می توانید از خود در حین بازی فیلم بگیرید. این یک راه عالی برای نشان دادن حرکات و واکنش های خود در طول یک نبرد در بازی و به اشتراک گذاشتن این واکنش ها با سایر گیمرها است.

سوالات متداول

آیا هدست در صورت عدم استفاده به صورت اتوماتیک خاموش می شود؟

به طور پیش فرض، هدست پلی استیشن وی آر 2 پس از 30 دقیقه عدم استفاده به طور اتوماتیک خاموش می شود. البته زمان بندی پیش فرض را می توان در تنظیمات ذخیره انرژی (Power Saving) تغییر داد. همچنین می توانید با استفاده از دکمه روشن و خاموش روی هدست یا با رفتن به Control Center آن را به صورت دستی خاموش کنید.

آیا یک رابط کاربری منحصربه فرد روی صفحه نمایش هدست وجود دارد؟

رابط کاربری هدست مشابه رابط کاربری کنسول پلی استیشن 5 است، با این حال هنگام مشاهده این رابط کاربری از طریق صفحه نمایش هدست متوجه بهینه سازی های جزئی خواهید شد.

آیا برای استفاده از پلی استیشن وی آر 2 به صفحه نمایش نیاز است؟

برای راه اندازی هدست برای اولین بار به صفحه نمایش نیاز است. پس از تکمیل تنظیمات، برای اجرای بازی به تلویزیون نیازی نیست. از طرفی می توانید صفحه نمایش خود را در حین بازی خاموش کنید. همچنین قابلیت هایی شامل تصحیح رنگ نیز فارغ از گزینه های اختصاصی موجود در بازی ها برای تجربه بهتر در دسترس هستند.

آیا کنترل والدین در هدست تعبیه شده است؟

تنظیمات کنترل والدین نیز در دسترس است و می توان آن را در کنسول پلی استیشن 5 برای هدست شخصی سازی کرد.

آیا دو نفر با هدست می توانند روی یک کنسول با هم بازی کنند؟

خیر. کنسول پلی استیشن 5 تنها از یک پلی استیشن وی آر 2 در آن واحد پشتیبانی می کند.

آیا برای انجام بازی های هدست باید به اینترنت متصل باشیم؟

الزام اتصال به اینترنت بر اساس هر بازی متفاوت خواهد بود. هرچند بدون شک برای دانلود بازی های خریداری شده و به روزرسانی نرم افزار هدست به اتصال اینترنت نیاز دارید.

منبع: Playstation.blog

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2215

به "همه آنچه باید درباره پلی استیشن وی آر 2 بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید درباره پلی استیشن وی آر 2 بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید