هشدار دانشمندان نسبت به ساخت کانال جدید استانبول ، افزایش خطر زلزله و از بین رفتن 400 هزار درخت

به گزارش کی آنلاین، ترکیه می خواهد در استانبول کانال جدیدی مشابه تنگه بُسفر برای تردد کشتی ها احداث کند. بر اساس ارزیابی ها، ایجاد چنین کانالی مسئله ای برای طبیعت ایجاد نمی کند. اما دانشمندان در این زمینه نظر کاملا متفاوتی دارند.

هشدار دانشمندان نسبت به ساخت کانال جدید استانبول ، افزایش خطر زلزله و از بین رفتن 400 هزار درخت

از سفر با قیمت تور استانبول 99 لذت ببرید. شهر زیبای استانبول یادگاری از حکمرانان قدرتمند عثمانی که در دوران شکوهشان شهری عظیم پایه ریزی کرده بودند.

حکومت ترکیه می خواهد بین دریای سیاه و دریای مرمره، راه دومی برای کشتیرانی ایجاد کند. قرار است که کانال استانبول از میان این کلان شهر 16 میلیون نفری بگذرد.

این کانال 45 کیلومتری قرار است در غرب شهر استانبول و موازی با تنگه بُسفر احداث گردد. مقام های حکومتی می گویند که می خواهند از ازدحام کشتی ها در بسفر کاسته و از بروز حوادث و تصادم ها جلوگیری نمایند.

پیش از این وزارت محیط زیست و شهرسازی، پلان های مربوط به ساخت چنین کانالی را از نظر سازگاری با محیط زیست (CED) آنالیز نموده و آن را به عنوان مثبت ارزیابی نموده بود.

اما اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، ساکنان این شهر و دانشمندان از پلان های حکومت برای احداث کانال استانبول انتقاد می نمایند. آن ها به هزینه زیاد آن و نگرانی های شدید در خصوص محیط زیست اشاره می نمایند.

40 دانشمند و چندین سیاستمدار در یک نشست کارشناسان در استانبول شرکت کردند تا در خصوص پیامدهای احتمالی که ایجاد چنین کانالی برای محیط زیست دارد، به بحث و تبادل نظر بنشینند.

آن ها می گویند، اگر این کانال واقعا ساخته گردد، تاثیرات مخربی خواهد داشت و به این نتیجه رسیدند که آنالیز ساخت آن از نظر سازگاری با محیط زیست (CED) بر اساس معیار های علمی انجام نشده است.

ساخت این کانال بر منابع آب و جنگل ها چه تاثیراتی خواهد داشت؟

مخالفان می گویند که منابع آب و جنگل ها در شمال شهر استانبول در صورت ایجاد این کانال نابود خواهد شد. بر بنیاد گزارش وزارت محیط زیست راجع به سازگاری این کانال با محیط زیست (CED)، آن مقدار آب که به خاطر این کانال از بین می رود، به وسیله سد ملن جبران خواهد شد. قرار است که سد ملن براساس یک پروژه عظیم دیگر در شرق استانبول ساخته گردد.

اما از نظر دوگانای تلونای، کارشناس محیط زیست در دانشگاه استانبول مقدار آب آشامیدنی که به وسیله سد ملن به دست خواهد آمد برای جبران تخریب مخاذن آب شیرین این منطقه، کافی نخواهد بود.

مقام های حکومتی می گویند که برای احداث کانال جدید باید 200 هزار درخت قطع گردد.اما تلونای این ارزیابی را رد نموده و می گوید: احتمال این که تعداد درخت هایی که باید قطع شوند به 400 هزار برسد، بیشتر است و قطع این تعداد درخت برابر است با نابودی 450 هکتار جنگل.

آیا خطر زلزله افزایش خواهد یافت؟

استانبول را که بزرگترین شهر ترکیه است، خطر زلزله به شدت تهدید می نماید. اما بر بنیاد گزارش (CED)، شکستگی صفحات تکتونیک یا گسل های تکتونیک به اندازه کافی از کانال جدید فاصله دارند و به این خاطر خطری وجود ندارد.

هلوک ایدوگان، پروفیسور جئوفیزیک در استانبول این ادعا را با جدیت رد نموده و می گوید که با احداث کانال استانبول خطر زلزله افزایش خواهد یافت: گسل مرکزی دریای مرمره فقط حدود 12 کیلومتر از محلی که قرار است کانال در آن جا ساخته گردد، فاصله دارد و انتظار می رود که در محدوده استانبول طی 30 سال آینده یک زلزله با قدرت دست کم 7 درجه به مقیاس ریشتر رخ بدهد. قرار است در جوار محل ساخت کانال و در فاصله بسیار نزدیک با گسل ها، شماری از مردم ساکن شوند. به این خاطر میزان خطر برای مردم به شدت افزایش خواهد یافت.

این پروژه چقدر هزینه دارد؟

به گزارش CED هزینه ساخت این کانال به حدود 11،5 میلیارد یورو خواهد رسید. افزون براین قرار است که در جوار آن حدود 500 هزار تن ساکن شوند. پلین گیریتی اوغلو، کارشناس مدیریت عمومی در دانشگاه استانبول، این ارقام را غیر واقع بینانه می داند.

او می گوید: دراین گزارش مطالب زیادی راجع به هزینه ها درج نشده است. اما فقط برای ساخت هشت پُل که قرار است بزرگتر از پل جدید بسفر باشند، به مبالغ هنگفتی احتیاج است و هزینه آن همین حالا هم به حدود 2،5 میلیارد دالر رسیده است. چرا ما اصلا این پول را خرج می کنیم؟ از نظر این خانم پروفیسور می توان این مبلغ را در بخش تعلیم و تربیه سرمایه گذاری کرد.

آیا کانال استانبول بر حیوانات تاثیر خواهد گذاشت؟

سدات کالم، اکولوژیست و مدیر محافظت از طبیعت در سازمان محافظت از محیط زیست WWF از خطرات گسترده این کانال برای طبیعت می گوید. به گفته او در صورت ساخت این کانال، تعداد زیادی از انواع گیاهان، به شمول گیاهان کمیاب که در معرض خطر انقراض هستند، نابود خواهند شد.

کالم اضافه نمود: پرندگان، پستانداران و موجودات دیگر مکان های مهمی را برای نشستن بر روی تخم های شان، مهاجرت و گذراندن فصل زمستان از دست می دهند و جمعیت این حیوانات در منطقه استانبول به شدت کاهش خواهد یافت.

منبع: DW

منبع: چمدان
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 646

به "هشدار دانشمندان نسبت به ساخت کانال جدید استانبول ، افزایش خطر زلزله و از بین رفتن 400 هزار درخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار دانشمندان نسبت به ساخت کانال جدید استانبول ، افزایش خطر زلزله و از بین رفتن 400 هزار درخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید