نگرانی از قدرت دریافت دوباره بوکوحرام در نیجریه

به گزارش کی آنلاین، نیجریه منابع مبارزه با بوکوحرام را ناکافی گفت.

نگرانی از قدرت دریافت دوباره بوکوحرام در نیجریه

بوکوحرام

روزنامه دِ نیشن نیجریه روز چهارشنبه از ابوجا گزارش داد که رئیس کمیسیون دفاعی و نظامی مجلس نیجریه بودجه و برنامه ریزی ها برای مبارزه با تروریست های بوکو حرام را در آفریقا ناکافی خواند.

نیجریه

براساس این گزارش، سناتور محمد علی اندومه رئیس کمیسیون نظامی و دفاعی مجلس نیجریه گفت: آنالیز های این کمیسیون از تحولات منطقه و به ویژه در ایالت ناآرام بورنو ثابت کرد که جنایت های تروریست های بوکوحرام به حدی در این کشور و کشورهای منطقه گسترش یافته که بودجه های تخصیصی و برنامه ریزی های راهبردی ملی و بین المللی برای توقف اقدامات جنایتکارانه آنها دیگر پاسخگو نیست.

وی که در برابر نمایندگان سنایی نیجریه در ابوجا سخن می گفت، با اشاره به اینکه جهانیان هر روز شاهد انتشار اخباری از جنایات بوکوحرام در یک نقطه و یا چند نقطه غرب آفریقا هستند، تاکید نمود که چنانچه اقدامی بین المللی برای مبارزه با این گروه تروریستی وابسته به القاعده و حتی تروریست های نوظهور دیگر همچون داعش صورت نگیرد، به زودی باید شاهد قربانیان بیشماری از غیرنظامیان و نظامیان در کشورهای منطقه و به ویژه در نیجریه باشیم .

سناتور اندومه به دفن فقط 847 سرباز در آرامگاه دولتی مادیگوری در ایالت بورنو اشاره نمود و اضافه کرد که قربانیان بوکوحرام صرفا به هزاران نظامی در نیجریه محدود نمی شوند، بلکه غیرنظامیان بیگناه و به ویژه زنان و دختران بیش از مردان و نظامیان قربانی جنایت های آنها هستند و در عین حال به اموال عمومی و منابع ملی در کشور نیز آسیب فراوان وارد می نمایند.

وی تعداد قربانی چند سال اخیر بوکوحرام فقط در یک آرامگاه را مشت نمونه خروار از هزاران جنایت تروریست های بوکوحرام در نیجریه و در منطقه غرب آفریقا توصیف کرد و خواهان برخورد جدی تر دولت و نهادهای منطقه ای برای مقابله با تروریست ها در منطقه شد که هر روز بر گستره و شدت اقدامات خشونت بار آنها اضافه نموده می گردد.

رئیس کمیسیون دفاعی مجلس نیجریه تخصیص 100 میلیارد نایرا (واحد پول نیجریه) به امور دفاعی در سال 2020 را رد کرد و گفت که در واقع باید اعتراف کرد که نیجریه در حالت جنگی به سر می برد و حتی اگر این مبلغ به امور دفاعی نیز تخصیص می یافت که نیافت، به هیچ وجه کفاف انجام عملیات موثر علیه تروریست های را نمی کرد.

گروه تروریستی بوکو حرام وابسته به القاعده که با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق نیز بیعت نموده ، از سال 2009 بیش از 50 هزار نفر را در نیجریه و کشورهای همسایه آن در غرب آفریقا کشته و میلیون ها نفر را نیز آواره نموده است.

این گروه در سال 2002 میلادی توسط محمد یوسف که سَلَفی بوده و حتی کروی بودن زمین را نیز انکار می کرد، در نیجریه پایه گذاری شده و از سال 2009 تاکنون بیش از صدها هزار نفر را در حملات تروریستی در این کشور و کشورهای همسایه نیجریه کشته است.

اگرچه در سال های اخیر و با افزایش فعالیت افراط گرایان در کشورهای اسلامی، کوشش بعضی عناصر سلفی همچون جهاد نکاح در سوریه توسط مفتی سعودی، جنجال زیادی برپا کرد، اما این بار، دختران نیجریه قربانی اعمال و خواسته های سلفی های گروه بوکوحرام القاعده شدند که قصد دارند این دختران را بفروشند.

اسم این گروه بوکوحرام به معنی تحصیل غربی حرام یا کتاب خوانی حرام است می باشد و از اسم آن تعیین است که این گروه مخالف تحصیلات و درس خواندن است.

با کشته شدن محمدیوسف در سال 2009، ابوبکر شیکاو رهبری این گروه را بر عهده گرفت و از آن پس نیز حملات تروریستی آنها در منطقه غرب آفریقا افزایش یافت.

این گروه با ربودن حدود 300 دختر دانش آموز 16 تا 18 ساله از یک مدرسه شبانه روزی در شمال شرقی نیجریه، بیشتر روی زبان ها افتاد. 11 تن از این دختران که بین 12 تا 15 سال سن دارند، از مکان دیگری ربوده شده بودند.

شیکاو، رهبر این گروه پس از ربودن دختران دانش آموز از مدرسه شبانه روزی در یک پیغام ویدیویی ظاهر شده و با پذیرش مسئولیت این حمله، بیان کرد که این دختران را به عنوان برده معامله خواهد نمود و یا به زور به ازدواج مردان درخواهد آورد. وی همچنین در این ویدئو گفته بود که خودش نیز با دو تن از این دختران، یکی 9 ساله و دیگری 12 ساله ازدواج خواهد نمود.

بر اساس بعضی گزارشات تائید نشده، این دختران با قیمتی حدود 12 دلار در کشورهای همسایه فروخته شدند.

مسئله ربودن دختران دانش آموز واکنش های بین المللی را نیز به همراه داشت.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 476

به "نگرانی از قدرت دریافت دوباره بوکوحرام در نیجریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از قدرت دریافت دوباره بوکوحرام در نیجریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید