نقش نمایندگان مجلس در پیشگیری از تراکم فروشی در تهران

به گزارش کی آنلاین، سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به رد شدن لایحه دوفوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها در شورای نگهبان گفت: نمایندگان مجلس باید اقدامات لازم را جهت پیشگیری از تراکم فروشی انجام دهند.

نقش نمایندگان مجلس در پیشگیری از تراکم فروشی در تهران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری به موضع لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها اشاره نمود و گفت: بیش از سه دهه دولت مکلف اصلاح درآمد شهرداری به وسیله اصلاح لایحه به مجلس بوده که پیشنهاد آن سال 93 پس از سی سال تعلیق آشکار، دوباره مطرح و به مجلس ارسال شد.

وی اضافه کرد: این موضوع در قالب لایحه دو فوریتی در مجلس آنالیز و با حذف دو ماده مهم آن، در دی امسال در نهایت تصویب شد، ولی بلافاصله یک روز پس از ثبت در دبیرخانه شورای نگهبان، بهدلیل مغایرت با اصل 100 قانون اساسی رد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: این لایحه ویژگی های مهمی داشت از جمله اینکه درآمد شهرداری را به سمت پایدار شدن می برد و توسعه محوری و توجه به مناطق کم برخوردار را نیز مورد توجه داشت.

وی گفت: استقلال اقتصادی شهرداری ها و معین شدن فهرست عوارض قانونی از دیگر مزایای این لایحه بود، چرا که با روشن شدن این فهرست، دیگر شاهد ابطال عناوین عوارض ها در دیوان عدالت اداری نبودیم.

اعطا گفت: همچنین در این لایحه تکلیف دولت برای پرداخت اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده به شهرداری ها معین بود، همچنین تکلیف شهرداری به رؤیت طرح تفضیلی نیز در این لایحه مدنظر نهاده شده بود تا از این طریق تراکم فروشی جرم انگاری گردد و مجازات کیفری غیرحبس برای متخلفان داشته باشد که این روش بسیار بازدارنده بود.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: این لایحه به استناد اصل قانون اساسی در حال حاضر در شورای نگهبان رد شده، ولی امیدواریم نمایندگان مجلس از طرق مقتضی و دیگر روش های قانونی به این راستا بازگردند و اقدامات لازم را انجام دهند.

* حادثه پلاسکو نشان از نقصیه و فقدان در حوزه ایمنی در پایتخت

اعطا در ادامه به حادثه پلاسکو اشاره نمود و گفت: در سومین سالگرد حادثه پلاسکو قرار داریم که ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان، باید توجه کرد که نباید طبق شعار کمیته ملی پلاسکو، پلاسکو را فراموش کنیم.

وی اضافه کرد: حادثه پلاسکو مقارن با اولین سال از فعالیت شورای شهر پنجم بود که زوایای این حادثه به منظور انجام مطالعات در دولت، مجلس و مدیریت شهری آنالیز شد. همچنین مصوبه طرح الزام شورای شهر تهران به تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان های شهر مورد تأیید اعضای شورا نهاده شد و نهایی شد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: کارگروهی مشترک از نمایندگان دستگاه های مختلف تشکیل شد تا موضوعات مورد بحث با پیگیری نمایند و خروجی اقدامات معین گردد که ما نیز به زودی گزارشی مفصل در این زمینه خواهیم داشت.

اعطا گفت: تا به امروز چندین مصوبه درحوزه ایمنی در شورای شهر داشته ایم و امیدواریم شعار پلاسکو را فراموش نمی کنیم سرلوحه کار همه ما باشد و سیاستگذاران، اقدامات لازم را جهت پیشگیری از حوادث انجام دهند، چرا که پلاسکو حکایت از نقیصه و فقدان در حوزه ایمنی شهر تهران محسوب می گردد.

* ساخت پلاسکو احتیاج به صدور پروانه داشته است

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا فرایند ساخت و ساز در پلاسکو با کندی همراه است و بنیاد مستضعفان انتقاد نموده که شهرداری به سختی مجوز می دهد، گفت: شورای شهر از ابتدا به این موضوع توجه نموده که باید برای ساخت پلاسکو پروانه بگیرند و آن هم براساس مصوبات که ملاک عمل است.

وی اضافه کرد: نقشه هایی که بنیاد مستضعفان ارائه نموده، سطح، سطوح و تراکم آن فراتر از مصوبه ای است که پروانه باید براساس آن صادر گردد. از طرفی، پیش از عملیات اجرایی ساخت، باید پروانه اخذ می شد و در این زمینه دستگاه دولتی و غیردولتی مستثنی نداریم.

وی گفت: به نظرم در صدور پروانه، تسامح خرج شده و از آنجایی که بعضی کسبه برای شروع به کار جدید معطل مانده بودند، کار اجرایی شروع شد، ولی این معنای نفی اصل دریافت پروانه نیست.

سخنگوی شورای شهر تهران توضیح داد: اختلاف دیگر در زمینه پلاسکو در محاسبه عوارض است، هنوز شهرداری در خصوص عوارض به رقم دقیقی نرسیده، ولی آنچه روشن است اینکه فعلا تصمیم این بوده که عوارض غیرنقدی و از حساب فی مابین انجام گردد.

* انتها شهید نام دریافت جانباختگان حادثه پلاسکو

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا جانباختگان حادثه پلاسکو پفراینده ای هنوز در بنیاد شهید ندارند، گفت: مرجع تصمیم گیری در این زمینه شهرداری نیست، ولی ما آن را پیگیری می کنیم چرا که این افراد شهید خدمت محسوب می شوند. البته اینکه پفراینده در بنیاد شهید داشته باشند در اختیار شهرداری نیست.

* آخرین شرایط پروژه بام لند تهران

اعطا در خصوص پفراینده تخلف در بام لند گفت: طرح شکایاتی در این زمینه انجام گرفته است، ولی من جزئیات آن را در جریان نیستم، گویا متراژ ساخته شده فراتر از متراژ مصوبه است و در بحث قرارداد نیز شکایت هایی وجود دارد.

* پیگیری شورای شهر برای خرید اتوبوس های نو در پایتخت

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص خرید 1500 ا. اتوبوس نو برای پایتخت و اقدامات شهرداری در این زمینه گفت: در متمم بودجه شهرداری که جزئیات آن جلسه آینده در صحن شورا آنالیز می گردد، به صورت ویژه برای توسعه اتوبوسرانی بودجه ای در نظر خواهیم گرفت که ان شاءالله تصویب خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 724

به "نقش نمایندگان مجلس در پیشگیری از تراکم فروشی در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش نمایندگان مجلس در پیشگیری از تراکم فروشی در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید