فروش کارت گرافیک در سه ماهه گذشته به پایین ترین مقدار در ده سال قبل رسید

به گزارش کی آنلاین، این چند سال اخیر برای دنیای تکولوژی دوران سختی بوده است. علت آن هم کمبود موارد نیمه رسانا و در نتیجه عدم تعادل میان عرضه و تقاضا بوده است. در این مدت ما شاهد کمبود کنسول های بازی، کارت گرافیکی و حتی پردازنده بودیم. با گذشت زمان این مشکل نه تنها بهتر نشد بلکه بدتر هم شد.

فروش کارت گرافیک در سه ماهه گذشته به پایین ترین مقدار در ده سال قبل رسید

در گزارشی که اخیراً منتشر شده، در سه ماه گذشته ما شاهد کم شدن 10 درصدی در بار کارت های گرافیکی بودیم. این کاهش باعث شده تا رکورد کمترین بار کارت گرافیکی شکسته گردد. به همین علت بدست آوردن یک مورد در این چند مدت کار بسیار دشواری است. مخصوصاً اینکه بازار نیز همکاری ننموده و قیمت های بسیار زیادی روی آن می گذارد.

در گزارش سالانه بار کارت های گرافیکی اعلام شده که سال جاری ما شاهد یک کاهش 25 درصدی در ارسال کارت گرافیکی بودیم. این موضوع در خصوص کارت های گرافیکی لپتاپ و رومیزی صدق می نماید. این افت فراوری کارت گرافیکی بیشترین مقدار پس از سال 2009 است.

در گزارش منتشر شده اعلام شده که معمولاً سه ماهه سوم اوج فروش برای تأمین نمایندگان است. بحث اینجاست که با وجود اینکه شرکت های تأمین نماینده در سه ماهه دوم میلادی کمتر فعالیت داشتند، نتیجه ماجرا بدتر شد. به همین علت به نوعی اثر روی سه ماهه سوم هم گذاشته و به طور کلی فراوریات کارت گرافیکی افت شدیدی داشت.

نکته جالب اینجاست که مقدار استفاده از کارت های گرافیکی هم کاهش پیدا نموده است. به این معنا که بیشتر افراد ترجیح می دهند دستگاه بدون کارت گرافیکی مجزا خریداری نمایند. اینکه توانایی گرافیکی پردازنده ها نیز بیشتر شده هم در این موضوع بی تأثیر نیست.

تأثیر این افت فروش بیشتر روی شرکت ای ام دی (AMD) بوده است. جایی که این شرکت نزدیک به 8.5 درصد افت در سهام داشته است. این در صورتی است که انویدیا تنها 2 درصد افت در سهام داشته است. نکته جالب اینجاست که شرکت اینتل رشد 10 درصدی داشته است. این نشان می دهد که استقبال از کارت های گرافیکی اینتل بسیار خوب بوده است. حتی با وجود اینکه این شرکت به تازگی در قسمت گرافیکی وارد شده است.

دلایل زیادی برای مشکل کارت های گرافیکی وجود دارد. برای مثال بحث ماینینگ کریپتو (Crypto Mining) یا محدودیت های آمریکا در برابر چین و حتی مسائل زنجیره عرضه و تقاضا که در دوران کووید رخ داد. بحث اصلی اینجاست که در حال حاضر بازار پر از کارت های گرافیکی قدیمی است. حتی انویدیا مجبور شده تا فراوری کارت 2060 را متوقف کند.

طبق چیزی که پیش بینی شده، فراوری کارت های گرافیکی در سه ماهه چهارم حتی کمتر هم خواهد بود. بحث اینجاست که به علت نزدیک بودن به تعطیلات میلادی، انبارها بیشتر پر بوده و به همین علت در این مورد مشکل چندانی وجود نخواهد داشت. بحث دوران پس از تعطیلات است که معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

منبع: PCgamer.com

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 آذر 1401 بروزرسانی: 13 آذر 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2173

به "فروش کارت گرافیک در سه ماهه گذشته به پایین ترین مقدار در ده سال قبل رسید" امتیاز دهید

2 کاربر به "فروش کارت گرافیک در سه ماهه گذشته به پایین ترین مقدار در ده سال قبل رسید" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش کارت گرافیک در سه ماهه گذشته به پایین ترین مقدار در ده سال قبل رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید