عادت هایی که خواب راحت را از شما می گیرند

به گزارش کی آنلاین، خستگی و عدم تمرکز در طول روز از نشانه های کم خوابی است و این بدان معناست که شما یا خواب باکیفیتی ندارید یا کمتر از مقدار لازم در شبانه روز می خوابید.

عادت هایی که خواب راحت را از شما می گیرند

به گزارش ایسنا، برای اینکه فردی سرحال و پرانرژی از خواب بیدار گردد، هر شبانه روز به چند ساعت خواب عمیق احتیاج دارد. در حالی که کیفیت خواب با افزایش سن کاهش می یابد، اما بسیاری از جوانان نیز مسائل خواب را گزارش می نمایند.

داشتن خواب باکیفیت، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می دهد، از استرس می کاهد و خلق و خو و تمرکز را نیز بهبود می دهد.

بعلاوه بعضی عادات مخرب هم بر کیفیت خواب افراد تاثیر می گذارند که آگاهی از آن ها و مدیریت صحیح این عادت ها می تواند مفید و در بهبود سلامت کلی فرد موثر باشد.

در ادامه به نقل از نشریه هندوستان تایمز به بعضی از این عادات اشاره می کنیم:

استفاده از تلفن همراه قبل از خواب

نور آبی که از صفحه نمایش تلفن همراه شما ساطع می گردد، کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می دهد. نور آبی می تواند فراوری ملاتونین در بدن را که هورمون اصلی کنترل نماینده چرخه خواب و بیداری است، مختل کند. ملاتونین ناکافی می تواند باعث بی خوابی، حساس شدن و خواب آلودگی در طول روز گردد.

خوردن میزان زیادی غذا قبل از خواب

خوردن یک وعده غذایی پر حجم کمتر از یک ساعت قبل از خواب می تواند بر کیفیت خواب تاثیر گذاشته و به خواب رفتن را مشکل کند.

مصرف بی رویه کافئین

مصرف بیش از میزان قهوه منجر به اختلالات خواب می گردد. کافئین محرکی است که می تواند به خواب رفتن را سخت کند.

قرار نگرفتن در معرض نور طبیعی

زمانی که خود را از نور خورشید محروم می کنیم، سطح ملانین را کاهش می دهیم. ملانین، ملاتونین را می سازد که به چرخه خواب یاری می نماید.

بی توجهی به افزایش استرس

سطوح بالای استرس با طولانی شدن مدت زمان به خواب رفتن و اختلالات خواب مرتبط است. کم خوابی سیستم واکنش بدن به استرس را تحریک می نماید و منجر به افزایش هورمون های استرس، یعنی کورتیزول می گردد که بر خواب تاثیر می گذارد.

منبع: فرارو
انتشار: 3 دی 1401 بروزرسانی: 3 دی 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2182

به "عادت هایی که خواب راحت را از شما می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عادت هایی که خواب راحت را از شما می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید