ظریف: آینده برجام به سه کشور اروپایی بستگی دارد و نه ایران!

به گزارش کی آنلاین، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری به طرف های اروپایی برجام هشدار داد که آینده این توافق به عملکرد آنها بستگی دارد.

ظریف: آینده برجام به سه کشور اروپایی بستگی دارد و نه ایران!

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در یک پیغام توئیتری اعلام نمود که آینده برجام به عملکرد سه کشور اروپایی و انجام تعهداتشان آنها بستگی دارد.

ظریف در این پیغام توئیتری توضیح داد: پاسخ سه کشور اروپایی به حمله ایالات متحده به برجام، قطع تجارت و سرمایه گذاری در ایران و در عین حال تحریم نفت ایران بوده است. در اجلاس رایسینا 2020 گفتم غم انگیز است که بزرگ ترین اقتصاد دنیا اجازه داده است که تحت زورگویی، تعهدات خود را زیر پا بگذارد. آینده برجام به سه کشور اروپایی بستگی دارد و نه ایران.

توافق هسته ای برجام سال 2015 میان ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد. دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت ماه سال گذشته این توافق مورد تأیید شورای امنیت را نقض نموده از آن خارج شد.

آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم های تعلیق شده ذیل این توافق را احیا نموده است. کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا به هیچ یک از وعده های خود برای جبران تبعات این خروج عمل ننموده اند.

علی رغم این، وزیران خارجه تروئیکای اروپا مدعی شده اند که تعهداتشان را به طور کامل اجرا نموده اند. در بخشی از این بیانیه مشترک آمده است: سه کشور اروپایی به طور کامل به تعهدات برجامی شان از جمله برطرف تحریم ها به نحو پیش بینی شده در برجام پایبند بوده اند. ما علاوه بر برطرف همه تحریم ها که طبق تعهدات ما ذیل توافق صورت گرفته، کوشش های بی امانی برای حمایت از تجارت مشروع با ایران، از جمله به وسیله مکانیسم اینستکس انجام داده ایم.

بعد از خروج آمریکا از برجام و خلف وعده اروپا در برخوردار کردن ایران از مزایای توافق هسته ای، تهران تعهداتش ذیل برجام را کاهش داده است. تهران تأکید نموده این تعهدات ذیل بندهای توافق صورت گرفته اند و به معنای نقض توافق نیستند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 637

به "ظریف: آینده برجام به سه کشور اروپایی بستگی دارد و نه ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: آینده برجام به سه کشور اروپایی بستگی دارد و نه ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید