شریف نژاد: اجاره اماکن ورزشی دانشگاه ها اجحاف در حق دانشجوست

به گزارش کی آنلاین، رییس پژوهشگاه علوم ورزشی با اشاره به محقق نشدن یک سوم بودجه پژوهشگاه در سال گذشته، گفت: سال جاری سعی داریم به سمت درآمدزایی به وسیله فروش تخصص و کارهای پژوهشی پیش برویم تا در اجرای برنامه ها همانند سال گذشته با مشکل روبرو نشویم.

شریف نژاد: اجاره اماکن ورزشی دانشگاه ها اجحاف در حق دانشجوست

دکتر علی شریف نژاد در گفت وگو با خبرنگاران، درباره عملکرد پژوهشگاه در سال گذشته و اینکه چه مقدار به اهداف پیش بینی شده خود دست یافتید، اظهار کرد: هرچند در سال گذشته تقریباً یک سوم بودجه پژوهشگاه علوم ورزشی محقق نشد، اما در زمینه طرح های سفارش محور عملکرد قابل توجهی داشتیم و پیروز شدیم تعداد طرح های سفارش محور خود را افزایش دهیم و این نقطه مثبتی در حوزه پژوهشی بود. یکی دیگر از برنامه های ما در سال گذشته حمایت از طرح های فناوری بود که در این زمینه نیز عملکرد پیروزی داشتیم و توانستیم چند طرح جدید از جمله بحث استارت آپ های ورزشی را مورد حمایت قرار دادیم که نتایج آن امسال محقق می گردد. نمونه های اولیه این استارت آپ ها شروع شده و قرارداد آن را منعقد نموده ایم، در صورتی که به نمونه اولیه برسیم آماده برای تجاری سازی خواهد شد.

وی در زمینه بودجه پژوهشگاه و اینکه چه میزان از بودجه در سال گذشته محقق شد، اضافه نمود: بودجه پژوهشگاه علوم ورزشی سال گذشته 7 میلیارد تومان بود که کاملاً محقق نشد و این مساله منجر به این شد تا ما نیز همانند دانشگاه ها و سایر پژوهشگاه ها در اجرای یکسری از تعهدات دچار مشکل شویم و حتی مجبور شدیم بعضی از تعهدات را به امسال منتقل و یا اجرای بعضی از آنها را متوقف کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم ورزشی در ادامه صحبت های خود و در پاسخ به این پرسش که محقق نشدن این میزان بودجه چه تأثیری در اجرای برنامه های پژوهشی داشت، اضافه نمود: محقق نشدن بودجه کامل پژوهشگاه روی کل فرایندهای پژوهشی و اداری که برنامه ریزی شده بود، تأثیر داشت و سبب شد مسائل همچنان لاینحل باقی بماند.

وی اضافه نمود: امسال سعی داریم به سمت درآمدزایی حرکت کنیم تا بتوانیم مسائلی که در سال گذشته با آن روبرو بودیم، امسال به حداکثر برسانیم تا در سرانجام سال خروجی بهتری از روند اهداف پیش بینی خود داشته باشیم.

شریف نژاد همچنین در پاسخ به این پرسش که در سال گذشته چند درصد از طرح های پژوهشی پیش بینی شده عملیاتی شد، اضافه نمود: اجرای طرح های پژوهشی در اولویت کار پژوهشگاه است و ما نیز در سال گذشته سعی کردیم برنامه ریزی به سمت و سویی باشد که به لحاظ اجرایی طرح های پژوهشی پیش بینی شده را را پیگیری و عملیاتی کنیم. در حقیقت در اجرای طرح های پژوهشی و طرح هایی که در حال اجراست پیروز بودیم و ما توانستیم در مورد طرح های سفارش محور قراردادهای خوبی را با دستگاه های اجرایی منعقد کنیم. تنها مشکل اصلی ما سال گذشته بحث بودجه بود.

وی با بیان اینکه در آمد زایی پژوهشگاه با درآمدزایی سایر نهادها و ارگان ها متفاوت است و این درآمدزایی به وسیله فروش تخصص و کارهای پژوهشی صورت می گیرد، گفت: به دلیل اینکه ما در پژوهشگاه از سالن ورزشی و یا استخر برخوردار نیستیم تا به بخش خصوصی اجاره دهیم، درآمدزایی ما کاملاً تخصصی و از راستا دوره های آموزشی، تحصیلات تکمیلی و اجرای طرح های تحقیقاتی و سفارش محور است. در حقیقت از محل فروش تخصص و فراوری ثروت از دانش درآمدزایی می کنیم و این متفاوت از سایر مراکز دانشگاهی است که درآمدزایی خود را به وسیله اجاره سالن و یا استخر به دست می آورند. پژوهشگاه علوم ورزشی با تمرکز بر اجرای طرح های پژوهشی و برگزاری دوره های تخصصی درآمدزایی می نماید و درآمدزایی آن کاملاً علمی است.

رئیس پژوهشگاه علوم ورزشی در سرانجام اعلام کرد: معتقدم سالن ها و زمین های ورزشی که در دانشگاه ها وجود دارد متعلق به دانشجویان است و نباید آنها را به بخش خصوصی اجاره داد. این اجحاف در حق دانشجوست. این سالن هایی که در دانشگاه ها وجود دارد باید در خدمت دانشجو و توسعه ورزش همگانی باشد نه اجاره برای بخش خصوصی. در بعضی از دانشگاه ها ما متأسفانه شاهد آن هستیم که از این راستا درآمدزایی می نمایند. وقتی ما دوره های آموزشی برگزار می کنیم در حقیقت انتقال دانش رخ می دهد و آن منجر به فراوری از دانش می گردد. این تخصص ارزش و بهایی دارد و ما ضمن انتقال دانش درآمدزایی نیز می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 177

به "شریف نژاد: اجاره اماکن ورزشی دانشگاه ها اجحاف در حق دانشجوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شریف نژاد: اجاره اماکن ورزشی دانشگاه ها اجحاف در حق دانشجوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید