دریاچه مهارلو بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد

به گزارش کی آنلاین، ایسنا/ براساس سخنان یک فعال گردشگری، دریاچه مهارلو بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

دریاچه مهارلو بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد

مهارلو؛ جذاب بی زیرساخت

سید احسان تقوی گفت: کشور ما همچنان برای دنیاگردان خارجی به عنوان یک مقصد فرهنگی شناخته شده و برنامه سفر دنیاگردان خارجی که به ایران سفر می کنند اغلب شامل دیدار از سایت های تاریخی و موزه ها و در بعضی موارد کویرهای مرکزی ایران است.

او ادامه داد: معمولا برنامه سفر از شهر تهران آغاز می شود و دنیاگردان تا زمانیکه به شیراز می رسند از چندین سایت تاریخی، آرامگاه مشاهیر و موزه دیدن کرده اند.

این فعال دنیاگردی گفت: گاهی اوقات دیده می شود در کمال ناباوری دیگر رغبت چندانی به دیدن یک اثر تاریخی شاخص که به زعم ما به لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار مهم است نشان نمی دهند و تمایل دارند چیزی متفاوت از یک آرامگاه یا اثر تاریخی ببینند و چه پدیده ای بهتر و جذاب تر از دیدن رنگ صورتی دریاچه مهارلو و گذراندن یک نیم روز در ساحل دریاچه.

تقوی افزود: خودمان را لحظه ای به جای آن دنیاگرد خارجی بگذاریم و تصور کنیم که دلار به قیمت چهارسال قبل بازگشته و ما سفری 10 روزه به یک کشور اروپایی داشته ایم. شاید تماشای کلیساهای باشکوه و آثار تاریخی آن مقصد اروپایی برای عده ای از ما بسیار جذاب باشد، اما شاید هم بعضی از ما دوست نداشته باشیم تمام مدت 10 روز سفرمان به دیدن بناهای تاریخی بگذرد.

او با تاکید بر ایجاد فرصت جذب دنیاگردان با سلایق گوناگون گفت: اگرچه شان و منزلت آثار باشکوه تاریخی که در کشور ما جای دارند و بعضی از آنها در فهرست میراث دنیای یونسکو نیز به ثبت رسیده اند بر هیچ کس پوشیده نیست اما شاید بچه ها و نوجوانانی که با والدین خود به ایران سفر کرده اند هنوز به درک کاملی از جایگاه رفیع این آثار در تاریخ تمدن بشری نرسیده باشند که بسیار هم طبیعی است.

این فعال دنیاگردی اظهار کرد: هنر ما به عنوان فعالان صنعت دنیاگردی آن است که بتوانیم طیف وسیعی از سلایق را پوشش دهیم و نگذاریم آنچه که از ایران در ذهن آن کودک یا نوجوان نقش می بندد تصویری کسل کننده و تکراری باشد. چه بسا زیبایی رنگ دریاچه مهارلو و توده های نمک و بازی در ساحل دریاچه، بیشتر از یک موزه یا خانه تاریخی آن کودک یا نوجوان را مجذوب خود کند.

تقوی شرح داد: نباید فراموش کنیم که مقاصد دنیاگردی زیادی در دنیا وجود دارند که بدون داشتن آثار مهم تاریخی و با ساخت شهربازی و پارکهای آبی جذاب به عنوان مقصددنیاگردی خانواده های دارای فرزند کم سن و سال محبوبیت یافته اند.

او گفت: با مشاهده تصاویر زیبای کاربران فضاهای مجازی از دریاچه مهارلو متوجه می شویم دریاچه مهارلو همین حالا و به همین شکل فعلی و بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید دنیاگردان داخلی و خارجی زیادی قرار می گیرد اما با توجه به اینکه هیچ مکانی برای استراحت و هیچ سرگرمی خاصی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد، دیدار دنیاگردان خارجی به دریافت چند عکس و تماشای منظره دریاچه محدود می شود که نهایتا یک ساعت زمان می برد و حال آنکه تمام تلاش متولیان دنیاگردی در بسیاری از کشورها این است که با روایتگری و داستان پردازی و خلق جاذبه های جدید مدت زمان ماندگاری دنیاگردان را در شهر خود تا حد امکان افزایش دهند.

این فعال دنیاگردی گفت: متاسفانه آمار دقیقی از میزان ماندگاری دنیاگردان خارجی در شهر شیراز و استان فارس موجود نیست ولی طبق بررسی های میدانی اجرا شده، میزان ماندگاری دنیاگردان خارجی در کلانشهر شیراز نزدیک دو شب است. البته این آمار تقریبی و با احتساب بازدید از مجموعه های میراث دنیای تخت جمشید و پاسارگاد و سایت تاریخی نقش رستم است؛ حال که موهبتی طبیعی در کمترین فاصله مکانی به شهر شیراز وجود دارد می توانیم با ایجاد فضاهایی برای استراحت و بازی های آبی و پروازهای تفریحی باعث افزایش ماندگاری دنیاگردان در این مکان شویم.

تقوی بیان نمود: هرچه دنیاگردان زمان بیشتری را در کنار دریاچه مهارلو سپری کنند علاوه بر بهره مندی مالی سرمایه گذاران در خود دریاچه، نرخ اشتغال واحدهای اقامتی شیراز را نیز افزایش می دهند. عکاسی از پرندگان مهاجر، دوچرخه سواری در حاشیه دریاچه، قایق سواری و تماشای شکوفه های بادام روستای مهارلو بخشی از فعالیت هایی است که میتوان انجام داد. کوه های مشرف به دریاچه نیز فضای وسیع و مناسبی برای علاقمندان به کوهنوردی فراهم کرده و منظره کم نظیری را ایجاد کرده است.

او اظهار کرد: در سال 1394 کارگروه طبیعتگردی فارس با حضور مدیرکل وقت محیط زیست استان، معاون دنیاگردی استاندار و جمعی از اعضای این کارگروه تشکیل شد. در آن جلسه طرح مدیریت دنیاگردی تالاب مهارلو از سوی محیط زیست مطرح شد که در یک برنامه زمان بندی پنج ساله و با صرف هزینه، زیرساخت هایی برای این منطقه در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری اقدام کند. حتی برنامه ریزی شده بود که سه باشگاه دوچرخه سواری، قایق سواری و پاراگلایدر همگی از بخش خصوصی در این منطقه سرمایه گذاری کنند.

این فعال دنیاگردی گفت: اما از آن جلسه و آن تصمیمات نزدیک به 6 سال می گذرد. امیدواریم پای سرمایه گذارانی به این منطقه باز شود که دلسوز محیط زیست تالاب مهارلو باشند و در کنار درآمدزایی که حق هر سرمایه گذار است، حفظ گونه های جانوری و به ویژه پرندگان مهاجر دریاچه دغدغه آنها باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1658

به "دریاچه مهارلو بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه مهارلو بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید